שתף קטע נבחר

יו"ר יד ושם: חושב על הסבא שמעולם לא הכרתי

אירופה מצדיעה ליד ושם: היום בצהריים קיבל יושב ראש יד ושם אבנר שלו את אות "אביר מסדר ליגיון הכבוד" מידיו של נשיא צרפת ניקולא סרקוזי, ומחר יקבל שלו בשם המוסד שבראשו הוא עומד את "פרס אסטוריאס" מטעם בית המלוכה הספרדיי, לצד זוכים אחרים כעמוס עוז ואל גור. "זה מסר לעידוד הוראת השואה ושימור הזכרון", הוא אומר

לפני שבועות ספורים גילה יושב ראש יד ושם, אבנר שלו, כי נשיא צרפת ניקולא סרקוזי החליט השנה להעניק לו את אות "אביר מסדר ליגיון הכבוד", פרס הוקרה מיוחד מטעם הנשיא על פועלו. "זהו גמול המוענק לאיש של שלום, של סובלנות ושל פתיחות, שהפך את יד ושם לשם דבר ולמקום מפגש ולימוד המכוון לדור הצעיר מכל הגוונים והתרבויות", כתב הנשיא בהודעה שקיבל שלו.

 

"אותי זה מאוד הפתיע, לא ידעתי מאין זה בא בכלל", סיפר שלו ל-ynet בראיון טלפוני מחדרו במלון, שעה קלה לפני שיצא לטקס, שנערך היום בצהריים (יום ה') בארמון האליזה בפריז, בהשתתפות פוליטיקאים, חוקרים וראשי הקהילה היהודית.

 

שלו, המכהן כנשיא יד ושם מאז 1993, מתקשה להסתיר את התרגשותו. "אני, מטבעי, לא עושה דברים כדי לקבל עליהם תמורה - את הסיפוקים הגדולים שלי אני שואב מההתפתחות וההישגים של עבודת יד ושם. לכן, כשיש פתאום הצעה כזו, זה מרגש ומפתיע. צרפת היא מדינה חשובה מאוד; התרבות, ההכרה, מעמדה בעולם, התפקיד המרכזי ההיסטורי שלה, הקהילה היהודית הגדולה שלה, והעובדה שנשיא צרפת בעצמו מקדיש את הזמן באופן אישי להעניק עיטור הערכה – כל אלה הם משמעותיים מאוד".


"הנרצחים הם כאן איתי". שלו (משמאל) עם סרקוזי (צילום: ארז ליכטפלד)

  

אבל להתרגשות של שלו יש, כמובן, גם פן אישי. "אני חושב על הסבא והסבתא שמעולם לא הכרתי, על בכיה של אמי בכל פעם שחשבה על אחיותיה שנספו בשואה – הקשרים האלה מתחברים עכשיו, מתוך הכרה עמוקה בעובדה שזיכרון השואה הוא חלק מתרבות מקיפה יותר, עולמית", הוא מוסיף.

 

"העיטור הזה אומר שבצרפת מעריכים שהעשייה של יד ושם שאני הובלתי תורמת בצורה משמעותית גם לזהות הצרפתית, האירופית והאוניברסלית. זה דבר שמאוד מרגש אותי, ואם יש המשכיות שצופה בנו - ההורים, אלה שנרצחו בשואה - אני זוכר אותם ומתרגש, ובכך הם פתאום חוזרים לחיים, ונמצאים שם איתי".

 

סרקוזי ביקר והתרגש

שלו מדגיש כי למרות שהפרס שקיבל היום הוא אישי – הוא מוקיר את הישגיו של המוסד שבראשו הוא עומד. "בקרב לא יהודים בצרפת, הפרס יעזור לבסס ולקדם את מעמדו של יד ושם, וישמש כלי להעברת המסרים שלנו. מדובר במקפצה שתסייע לפעולה המקיפה שלנו ולביסוס מעמדנו בצרפת".

 

זו אינה הפעם הראשונה ששלו נפגש עם סרקוזי - השניים כבר נפגשו פעמיים בעבר: ביד ושם ובפריז. שלו מציין כי סרקוזי התרשם עמוקות מהביקור ביד ושם. "באסיפת הבחירות הראשונה שערך בתחילת הקמפיין שלו לנשיאות, הוא הכריז, בפני אלפי בני אדם, 'ביקרתי ביד ושם וזה שינה את חיי'. מאוחר יותר סיפר לי כי התכוון לכל מילה", נזכר שלו.

 

שלו משוכנע שהחלטתו של סרקוזי להעניק לו את העיטור כוללת גם משמעות פוליטית. "הנשיא שולח כאן מסר ברור, הוא מחזק את הקו שפועל בתקיפות נגד גילויים של אנטישמיות, ומטיף לעודד הוראה והפצת תודעה, וזה יסייע לנו".


סרקוזי עונד את העיטור לשלו. לפרס משמעות פוליטית (צילום: ארז ליכטפלד)

 

"אני מאמין גדול - אחרת לא הייתי עושה את זה - שהעבודה שלנו היא עבודה של הפצת תודעה. העבודה שלנו בונה שכבה חשובה של מחנכים, מעצבי דעת קהל ופוליטיקאים, שתהיה מוכנה להיאבק נגד גילויים של אנטישמיות והכחשת שואה. אני לא משלה את עצמי – תמיד יש שוליים הכוללים ארגונים אנטישמיים ונאו-פשיסטים ונאו נאצים - אך השאיפה שלנו היא לצמצם את השוליים האלה ולבנות מרכז יותר חזק שיאבק נגדן. ואני חושב שסוג העבודה שלנו בונה בדיוק את המרכז הזה, מחזקת אותו כל הזמן, וצריך לטפח אותו", ציין.

 

כבוד ממלך ספרד

היום לא מסתכם הכבוד שאירופה מרעיפה על שלו ועל יד ושם. מחר יקבל שלו – בשם יד ושם - את עיטור נסיך אסטוריאס להרמוניה ופיוס, פרס כספי מטעם משפחת המלוכה הספרדית בסך 50 אלף אירו. שלו אף התבקש לשאת דברים בטקס, לצד שני זוכים אחרים שישאו אף הם דברים: הסופר עמוס עוז וחתן פרס נובל לשלום הטרי, אל גור.

 

בניגוד לפרס הצרפתי, הפרס הספרדי פועל במתכונת דומה לפרסי הנובל, כאשר הזוכים נבחרים מתוך רשימת מועמדים שמוגשים לוועדת הפרס. את יד ושם הגישה לפרס לא

אחרת מאשר קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, ופוליטיקאים ואנשי ציבור עולמיים כהילארי קלינטון, קופי אנאן, ואלי ויזל שיגרו מכתבי תמיכה. "הפרס מוענק רק על תרומה אוניברסלית לעולם, שמעריך עשייה כלל-עולמית. אני מקווה שהפרס שמוענק לנו יעזור לנו להמשיך את הפעילות שלנו", סיכם.

 

את שבע הדקות שהוקצבו לו לנאומו, שאותו יישא בעברית, יקדיש שלו לביסוס גישתו שזכר השואה חייב להיות חלק מהתרבות העולמית. "מותם של הנספים בשואה הוא חסר נחמה; הוא יהיה בעל משמעות רק אם נטען אותו במשמעות. מוטלת עלינו חובה אנושית לטעון אותו במשמעות, והמשמעות היא ההתחייבות שלנו להיאבק באותם ערכים שנבנו וקרסו באותה מלחמה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שלו עם סרקוזי. הוקרה להישגי יד ושם
צילום: רויטרס
סרקוזי. הביקור שינה את חייו
צילום: איי אף פי
מומלצים