שתף קטע נבחר

זליכה: לא הבטחתי פיצוי כספי לסיטי-פס

החשב הכללי מכחיש במכתב לעמותת אומ"ץ כי הבטיח לזכיינית הרכבת הקלה בירושלים פיצוי של 100 מיליון שקל בגלל עיכובים בביצוע הפרויקט. עם זאת הוא לא פוסל אפשרות של פיצוי בעתיד - אם יתברר שהמדינה אחראית לפיגורים

החשב הכללי, ירון זליכה, מפריך את הפרסומים שהיו בעקבות פגישתו עם יאיר המבורגר, יו"ר חברת סיטי-פס, זכיינית הרכבת הקלה בירושלים, על כוונת המדינה לפצות את החברה ב-100 מיליון שקל על פיגורים בביצוע הפרויקט. זליכה מאשר כי היקף הפיגור הוא 14.5 חודשים (נכון לאוגוסט השנה), כפי שמצא צוות בדיקה בין-משרדי אותו מינה במאי השנה. עם זאת, הוא מציין כי בשלב זה רק מתקיימים דיונים בין צוותי המדינה ועיריית ירושלים על חלוקת האחריות לפיגור.

 

החשב הכללי מדגיש כי דיונים אלה טרם הושלמו, ובפגישתו הפומבית עם המבורגר לא הושג סיכום כלשהו למעט ההבנה שהדיונים בין הצוותים יימשכו עד לסיכום מהיר ככל האפשר. הוא לא מוציא מכלל אפשרות שהמדינה היא זו שתידרש לפצות את החברה, ומבטיח כי לכל סיכום יידרשו אישורים לרבות של שר האוצר וועדת הכספים של הכנסת.

 

זליכה אומר זאת במכתב ליו"ר עמותת אומ"ץ אריה אבנרי, אותו שלח במענה לדרישת העמותה שלא לשלם לסיטי-פס את הפיצויים שהופיעו בפרסומים, אלא לחייב בתשלום את עיריית ירושלים. בסוף השבוע שעבר פורסם ב-ynet כי יו"ר ועדת הכספים, ח"כ סטס מיסז'ניקוב, ביקש לבדוק את הנושא, בעיקר אם מנגנון הפיצויים שאושר בוועדה יחד עם מחויבות המדינה לסיטי-פס יכול להתערב במקרה זה.

 

זליכה מציין במכתבו, כי סיטי-פס התחיבה להשלים את פרויקט הרכבת הקלה בבירה עד לינואר 2009, כשבמקביל המדינה התחיבה להשלים מספר מטלות שבאחריותה כגון בניית גשר המיתרים מעל הכניסה לעיר והפקעת הקרקעות הדרושות לתוואי הרכבת.

 

זליכה מוסיף, כי המדינה באמצעות משרד התחבורה, הטילה על עיריית ירושלים חלק מהמחויבויות ההנדסיות אשר חלו עליה. בעיניו, אם יתברר בקטע הזה כי המדינה לא עמדה בהתחייבויותיה, "יהיה עליה מכוח החוזה לפצות את הזכיין,

בין אם עיריית ירושלים היא זו שהתרשלה בביצוע העבודות ההנדסיות ובין אם זו המדינה באופן ישיר. מובן שאין בכך כדי לפטור את העירייה ממחויבותה מול המדינה".

 

עוד הוא מדגיש שאם יתברר כי מי מנציגי המדינה בעבר פעל לכאורה שלא כנדרש, "יש למצות עמו את הדין בהליך המקובל מבלי לפגוע בפרויקט או בתושבי ירושלים כתוצאה מהתמשכות ההקמה". והוא מוסיף מיד כי "המדינה תקפיד על שמירת זכויותיה ובה בעת תעמוד על קיום התחייבויותיה לרבות פיצוי במקרה שבו המדינה הפרה התחייבויות חוזיות".

 

החשב הכללי אומר כי ברבעון הראשון של 2007, לאחר בדיקות ובקרות שהוא ביקש להכניס, התברר כי הקמת הפרויקט איננה מתבצעת בקצב המתוכנן, מה שאילץ אותו למנות את צוות הבדיקה בהשתתפות נציגי האוצר, משרד התחבורה והעירייה שנעזרו במומחים ישראליים ובינלאומיים בתחומי ההנדסה והכספים.

 

הבדיקה נערכה יחד עם נציגי סיטי-פס והבנקים המממנים את הפרויקט, במטרה לאמוד את היקף הפיגור ואת אחריות הצדדים. אבל כאמור – המדינה והעירייה עדיין חלוקות בשאלת האחריות לעיכובים וחלוקת האחריות. זליכה מסכם את עמדתו בפרשה בכך שהמדינה למדה מהטעויות והליקויים ששררו במכרזי התשתית הגדולים לרבות במכרז הרכבת הקלה בירושלים. אולם הרפורמה שנעשתה במבנה המכרזים ב-2004 לא חלה על חוזים שכבר נחתמו כולל עם סיטי-פס.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
באדיבות סטודיו איקן מס מדיה
הדמיית הרכבת הקלה בירושלים. בפיגור
באדיבות סטודיו איקן מס מדיה
זליכה. מי אחראי לפיגורים?
צילום: גיל יוחנן
מומלצים