שתף קטע נבחר

קנסות לקופות גמל בשל פגמים בחישוב נכסיהם

הממונה על שוק ההון באוצר הטיל קנס של 37,500 שקל על קופות הגמל אקסלנס נשואה, פרקפט וילין לפידות בשל הפרת הוראות לגבי חישוב שיערוך הנכסים הלא סחירים שלהן. אקסלנס נדרשה גם לתקן את הדו"חות הכספיים

הממונה על שוק ההון באוצר, ידין ענתבי, הטיל קנס של 37,500 שקל על כל אחת מ-3 החברות המנהלות את קופות הגמל אקסלנס נשואה, פרקפט וילין לפידות. החברות נקנסו בשל הפרת הוראות לגבי החישוב ההוגן של שיערוך הנכסים הלא סחירים שבהן. בפרפקט ובאקסלנס (בגין הקופות עוגן, אוצר וכוכב) נמצא כי התשואות שהוצגו לעמיתים הושפעו מהליקויים.

 

קופות אקסלנס נדרשו בנוסף לקנס לתקן את הדו"חות הכספיים ל-2006, כך שישקפו באופן נאות את שווי הנכסים וכן את הדיווחים החודשיים לאוצר בגין חלק מהחודשים בשנים 2006/7. לגבי קופות הגמל של פרפקט שוקל הממונה נקיטת צעדים דומים. בחברות אלה ובחברת ילין לפידות התגלו גם כשלים בהתנהלות ההנהלה, ועדת ההשקעות, רואה החשבון המבקר ומבקר הפנים. .

 

הקנסות הוטלו בתום ביקורת מקיפה שערך אגף שוק ההון ב-20 חברות המנהלות קופות גמל. ברוב החברות נמצא כי מערך הבקרה של אופן שיערוך הנכסים לוקה בחסר. החברות נדרשו להסיק את המסקנות מממצאי הבדיקה, לשפר את הבקרה ולבצע ביקורת פנים בהתאם לחומרת הליקויים שהתגלו בכל אחת מהחברות.

 

ענתבי אמר בעקבות הטלת הקנסות כי הוא רואה חשיבות רבה בהצגת השווי ההוגן של נכסי הגופים המוסדיים ובאופן שיערוך הנכסים שבבעלותם, אשר משפיעים ישירות על זכויות החוסכים. הסנקציות נועדות להבטיח את חיזוק מנגנוני הפיקוח והבקרה שתפקידם למנוע בעתיד את הכשלים שהתגלו בביקורת האחרונה.

 

ילין לפידות: הטעויות בשערוך מסתכמות בפרומיל

מילין לפידות נמסר בתגובה: "הובא לידיעתנו כי נפלו מספר טעויות טכניות בשערוך הנכסים הבלתי סחירים בקופות הגמל לשנת 2006, מרביתן של הבנק המתפעל. הטעויות נפלו בכיוונים מנוגדים ובהפרש כולל לא מהותי, שהסתכם בפרומיל בלבד מסך הנכסים. כל הטעויות תוקנו עם גילוין בתחילת 2007. מאז הרחבנו את מערכות הבקרה ובין היתר אנו בוחנים באופן שוטף גם את שערוכי הבנק המתפעל."  

 

פרפקט שוקי הון : מחלוקת עם משרד האוצר

מפרפקט נמסר בתגובה כי "אכן קיימת מחלוקת בינה לבין אגף שוק ההון במשרד האוצר באשר לאופן קביעת מודל לשערוך חלק מהנכסים הלא - סחירים שלטענתה לא בא לידי ביטוי בהוראות משרד האוצר עד כה ואשר חלקו מטופל בטיוטת התקנות החדשה המתגבשת בימים אלו".

 

להערכתה של פרפקט, שינוי, ככל שיהיה באופן שיערוך הנכסים אינו אמור להשפיע באופן מהותי על תוצאותיה של פרפקט לשנת 2006 או 2007. עוד מציינת פרפקט כי בניגוד לאמור, בהתנהלות החברה ומוסדותיה לא נמצאו כשלים מהותיים והיא מנהלת את עסקיה תוך הקפדה יתרה על לשון החוק.

 

החברה הביעה מורת רוח באשר לפרסום המקדים, שאינו עולה בקנה אחד עם חובת הזהירות הנדרשת עוד בטרם ניתן לה להציג את עמדתה עד תום.

 

אקסלנס-נשואה: תיקון בקופות הקטנות

מאקסלנס-נשואה נמסר בתגובה כי "התיקון מתבצע בקופות הקטנות של אקסלנס. בקופות הגדולות שהשיגו את התשואות הגבוהות ביותר ובהן נמצאים רוב עמיתי אקסלנס - לא נדרש לבצע כל תיקון".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ידין ענתבי
צילום: מיכאל קרמר
מומלצים