שתף קטע נבחר

רמון, מופז וישי - מי ימלא מקומו של אולמרט?

יחד עם ראש הממשלה אהוד אולמרט יטוסו לאנאפוליס גם שרת החוץ ושר הביטחון. המשנה לראש הממשלה ושני סגניו הם המועמדים למלא את מקומו בימי ההעדרות. מזכיר הממשלה: "תיבחן האפשרות למנות ממלא מקום בפועל. ההחלטה תיפול בסוף השבוע"

הצמרת באנאפוליס - מי ינהל את העסק? ראש הממשלה, אהוד אולמרט, צפוי לצאת לוועידת אנאפוליס בראש משלחת מכובדת שתכלול בין היתר את שר הביטחון ואת שרת החוץ. המועמדים למלא את מקומו של אולמרט הם המשנה לראש הממשלה, חיים רמון, סגן ראש הממשלה שאול מופז, או סגן ראש הממשלה אלי ישי. ההחלטה, כך אמרו אמש (א') בסביבת אולמרט, תיפול רק לקראת סוף השבוע, סמוך למועד הנסיעה.

 

ההחלטה באשר לזהות ממלא המקום אמורה לתת מענה למצב סבוך מבחינה מדינית, פוליטית ומשפטית. ממלאת המקום, שרת החוץ ציפי לבני, נוסעת גם היא לאנאפוליס. סגן ראש הממשלה היחידי שלו היה ניסיון על כס ראש הממשלה, שר הביטחון אהוד ברק - נוסע גם הוא.

 

השלושה יישהו במשך כחמישה ימים בארה"ב, בעוד שבישראל נמשכים ירי הקסאם מרצועת עזה ופעולות הטרור מיהודה ומשומרון מוסיפות לאיים על ישראל. כמו כן, למרות הרגיעה, עדיין שוררת מתיחות-מה עם סוריה ברמת הגולן ועם חיזבאללה בגבול הלבנון.

 

הרגישות הגדולה לנושא בישראל לא הייתה קיימת בתקופות קודמות במידה דומה. בימי הדיונים להסכם השלום עם מצרים בקמפ דיוויד בתקופתו של ראש הממשלה מנחם בגין ז"ל, שנסע גם הוא עם פמליית שרים בכירה, או לחילופין בימי השיחות בקמפ-דיוויד של אהוד ברק ביולי 2000. בעקבות מחלתו הפתאומית של אריאל שרון, והנבצרות שנכפתה עליו בשל אובדן הכרתו, התפתחה רגישות גדולה לנושא מילוי המקום, גם בנסיעות לחו"ל.

   

מזכיר הממשלה לשעבר: נהוג למנות מחליף

מזכיר הממשלה עד לא מכבר, ישראל מימון, אמר ל-ynet שאין כל מחויבות משפטית למנות ממלא מקום לראש הממשלה היוצא לחו"ל. הוא ציין שחוק יסוד הממשלה מגדיר מינוי ממלא מקום רק במקרה של נבצרות, ונסיעה לחו"ל אינה מוגדרת ככזאת. זאת מכיוון שגם בעת הנסיעה נמצא ראש הממשלה בקשר ישיר עם ישראל, אפילו בשעת הטיסה.

 

עם זאת ציין מימון שהנוהג, גם בימי אריאל שרון וגם בימיו של ראש הממשלה הנוכחי, הוא להותיר שר ממונה כאשר הראש שוהה בחו"ל. לכן, לדעת מימון, גם הפעם יש להותיר אדם ממונה.

 

ד"ר סוזי נבות, מומחית למשפט חוקתי, אמרה כי סעיף 16 לחוק יסוד הממשלה קובע: "אם נעדר ראש הממשלה מן הארץ, הסמכות היחידה העוברת לממלא מקומו, היא הסמכות לזמן ישיבות ממשלה". נבות הסבירה כי המשמעות היא שראש הממשלה ממשיך לכהן גם בעת שהותו בחו"ל.

 

"חלופת הנבצרות אינה רלוונטית במקרה זה. הנוהג למנות ממלא מקום, נועד רק

למקרים דחופים, עד לשובו של ראש הממשלה מהשהות בחו"ל", אמרה ד"ר נבות.

 

מזכיר הממשלה העריך שהמשנה לראש הממשלה, חיים רמון מקדימה, או אחד משני סגני ראש הממשלה הנותרים, שאול מופז מקדימה, או אלי ישי מש"ס, יקבלו על עצמם את האחריות. "לאחר התייעצות עם המזכיר לשעבר מימון, אנו נוטים לבחון את האפשרות למנות ממלא מקום בפועל, כפי שהיה נהוג בעבר", אמר מזכיר הממשלה עובד יחזקאל. "ההחלטה על כך תיפול בסוף השבוע, לקראת הנסיעה", אמר.

פורסם לראשונה 18/11/2007 23:35

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אולמרט. דרוש ממלא מקום
צילום: טס שפלן, סוכנות ג'יני
ברק. נוסע
צילום: אלון רון
לבני. כבר אורזת
צילום: דניאל בר און- ג'יני
מימון. נהוג למצוא מחליף
צילום: דודי ועקנין
יחזקאל. יוחלט בקרוב
צילום: בועז אופנהיים
מומלצים