שתף קטע נבחר

בקרוב: מוזיאון ישראלי לקריקטורה וקומיקס

המוזיאון, הראשון מסוגו בישראל, ייפתח בחולון וישמש מסגרת קבועה של הפעילות הענפה בתחום

בחודש הבא ייפתח בחולון המוזיאון הישראלי הראשון לקריקטורה וקומיקס. מדובר במוזיאון ראשון מסוגו בישראל ואחד מתוך 12 מוזיאונים הקיימים בעולם כולו ומתמחים בתחום יצירה זה. את המוזיאון, יוזמה משותפת של עיריית חולון, התיאטרון העירוני ואיגוד הקריקטוריסטים הישראלי, תנהל בפועל גלית גאון.

 


דניאלה לונדון. בתערוכה נשית

 

בקהילת הקריקטוריסטים ואמני הקומיקס הישראלית מדובר בהגשמת חלום ומתן מענה לעשרות אלפי חובבי הז'אנר, שיזכו למסגרת קבועה של פעילות ענפה בתחום זה. המוזיאון מתעתד לחשוף את המבקרים לאמנות הקריקטורה על רבדיה והקשריה, במטרה לקדם את ההבנה וההכרה בקיומה ונחיצותה של הקריקטורה המשקפת ומבקרת את הלך החיים המקומי לחברה בה היא מתקיימת.

 

מדי שנה יעניק המוזיאון את פרסי "עפרון הזהב" על מפעל חיים ופרס עידוד יצירה המיועד ליוצרים צעירים וסטודנטים. אירוע פתיחת המוזיאון, שייערך ב-20 בדצמבר, יזמין את הקהל לתערוכת "צייר של שיחות שלום" של המאייר והקריקטוריסט הוותיק שמואל כץ. במסגרת זו יוענק לכץ פרס מפעל חיים על תרומתו לתחום. מנהלת המוזיאון, גלית גאון, מוסיפה כי אחת לשנתיים יארח המוזיאון תחרות קריקטורות על שם פרידל שטרן, זאת לצד תערוכה וטקס פרסים לזוכים.

 


תחרות קריקטורות ע"ש פרידל שטרן.

 

המוזיאון משתרע על שטח של 430 מ"ר ברחוב וייצמן בחולון ובימים אלה ממש מוקם בקומת המרתף ההיסטוריון של המוזיאון לצד ארכיון פעיל לשימוש מקצועי-מחקרי. לאורך כל השנה יוצגו בחלל המוזיאון שלוש תערוכות קבע: "קריקטוריסט פובליציסט עברי" שמציגה את עבודתם של חלוצי הקריקטורה, יעקב פרקש (זאב), קריאל גרדוש (דוש), פרידל שטרן, אריה נבון, שמוליק כץ ויוסף בס, בעבודות מטרום הקמת המדינה ועד ימינו. תערוכת היצירות תלווה במקביל בסרטים אודות היוצרים ופריטים אישיים מתוך הסטודיו; "כמה למה איפה ואיך", תערוכה שנעה על ציר הזמן מהקריקטורה הפרעונית דרך יוון העתיקה ועד ימינו; "קוצעת קומיקס ישראל" שתתקיים כחלל קבע, תציג קומיקס ישראלי עכשווי מיוצרים כמו נמרוד קשף, קומיקום, דורית מיה גור וקבוצת דימונה ועד אקטוס, אורי פינק, שי צ'רקה, צחי פרבר, מישל קישקה, תמיר שפר ודודו גבע.

 


בוריס דיקרמן. ומה אם ביום שלישי לא בא לו?

 

התערוכות המתחלפות של המוזיאון יוצגו בחלל של 250 מ"ר. בשנה הראשונה יתארחו בחלל זה התערוכות "השנה שהיתה", שמסכמת את השנה מנקודת המבט של קריקטוריסטים חברי אק"י; מחווה לגולדה מאיר, במסגרת יום האישה הבינלאומי; "עובדת מהבית", תערוכה קבוצתית של יוצרות מקומיות בהן מירב כהן, אלית אבני, דניאלה לונדון, רותו מודן, מירה פרידמן, בתיה קולטון;

 "דמות דימוי וסטריאוטיפ" על התפתחות דמותו של הישראלי בקריקטורה מקום המדינה ועד היום ו"קומיקס ישראלי פולני", שסוקרת את תהליך העבודה של קבוצת דימונה ושיתוף פעולה שלה שנמשך לאורך השנה האחרונה עם יוצרים פולנים.

 

לצד התערוכות יפעל המוזיאון להקמת ארכיון שישמר ויפתח תיעוד ומחקר של אוספי קריקטורות. בארכיון, שמחזיק בין היתר את אוספי הקריקטורות של פרידל שטרן וזאב, אריה נבון ודוש, יהיה מאגר ממוחשב רחב היקף של אוספים ייחודיים בהיבט לאומי ועולמי. ביום הפתיחה, יארח המוזיאון כנס בינלאומי שיעסוק במעבר בין המדיה המצוירת למרחב המוזיאלי. בכנס ישתתפו בין היתר איזל רוזנטל, קריקטוריסט טורקי שישוחח על קריקטורות בעולם המוסלמי; מישל קישקה, יו"ר אגודת הקריקטוריסטים של ישראל, שיציג את תוכנית האו"ם לצייר קריקטורות למען השלום, וטומי לפיד, שידבר על מעמד הקריקטורה בעיתונות הישראלית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
איור: מישל קישקה
קישקה. קריקטורות למען השלום
איור: מישל קישקה
לאתר ההטבות
מומלצים