שתף קטע נבחר

זירת הקניות

ראשי רשויות בנגב: גם בגוש דן האוויר מזוהם

ראשי רשויות ופעילים בנגב הצהירו במשותף על תמיכתם בהקמת עיר הבה"דים כמנוף פיתוח לנגב. במסיבת עיתונאים הם הציגו נתוני איכות אוויר שנלקחו מאזור בסיס צריפין, המעידים על חריגות בזיהום אוויר ועל איכות אוויר דומה לזו השוררת באזור רמת חובב

ראשי רשויות בנגב הצהירו היום (ב') במשותף על תמיכתם בהקמת עיר הבה"דים בצומת הנגב. ראש עיריית באר שבע יעקב טרנר, ראש מועצת ירוחם עמרם מצנע, ראשי המועצות רמת הנגב ועומר, נציגי ועדי עובדים ופעילים תושבי הנגב הבטיחו להפגין ביום חמישי מול בית המשפט המחוזי בבאר שבע, בעת שבאולם יתקיים הדיון בעתירת עמותת "אדם, טבע ודין", הדורשת להפסיק את העבודות.

 

במסיבת עיתונאים טענו ראשי הרשויות כי זיהום האוויר באזור רמת חובב אינו גבוה יותר מזיהום האוויר השורר בגוש דן אלא להיפך, ולפיכך הטענה כאילו העברת החיילים מאזור המרכז לנגב תפגע בבריאותם אינה נכונה. ד"ר רעיה וולקן, רכזת ועדת איכות הסביבה במועצה האזורית רמת נגב, הציגה במפגש נתונים מהם עולה כי בצומת ניר צבי - צריפין, נמצאו חריגות משמעותיות באיכות האוויר בשני חומרים: תחמוצת חנקן ובנזן, הידוע כגורם מסרטן.

 

על פי הנתונים, ישנה חריגה של עד פי 88 מערכי הסף של ועדת אלמוג בחומרים האמורים. כמו כן נערכה השוואה בין איכות האוויר בצומת ניר צבי לבין איכות האוויר בצומת הנגב. על פי הנתונים לא נמצאו חריגות מערכי הסף של הדו"ח בהקשר זה.

  

שמוליק ריפמן, ראש מועצת רמת נגב אמר בפגישה: "המאבק על הורדת בסיסי צה"ל לנגב הוא לא מאבק שקשור לאיכות הסביבה אלא הוא מאבק פוליטי של אנשים שיש להם אינטרסים שהמחנות לא יירדו לדרום. אני מקווה שנראה את הטרקטורים חוזרים לעבודה לאחר שבית המשפט יחליט לדחות את העתירה".

  

מאיר בביוף, יושב ראש ההסתדרות בנגב, אמר כי המאבק הוא מאבקם של כל תושבי הנגב, וששלושה סטודנטים שבאים עם שלטי מחאה ועומדים מול הטרקטורים לא יעצרו את פיתוח הנגב. "אם תושבי הנגב לא יבינו שהם נדרשים לצאת לרחובות בנוגע להקמת עיר הבה"דים, אנחנו לא ננצח במאבק הזה".

 

טענתו של בביוף, באשר לפיתוח הנגב עם הורדת הבסיסים דרומה, נדחתה כבר על ידי בית המשפט. כאשר ביקשה עיריית ירוחם להצטרף כמשיבה לצד משרד הביטחון בעתירה האמורה, דחה אותה בית המשפט בטענה כי מדובר בנושא טכני הקשור להליך אישור העבודות ולפיתוח הנגב אין כל קשר לנושא הנדון.

 

בתוך כך, ארגונים סביבתיים וחברתיים בנגב, ביניהם שתי"ל, מגמה ירוקה, האגודה לזכויות האזרח ורופאים לזכויות אדם, שיגרו מכתב לשר הביטחון, אהוד ברק, בו הם קוראים לו לפעול למען הבטחת בריאותם של תושבי הנגב וחיילי צה"ל.

  

במכתבם מבהירים נציגי הארגונים כי הם מברכים על הקמת עיר הבה"דים כמנוף לפיתוח הנגב, אך יש לטענתם לנקוט במשנה זהירות בטרם מתחילות העבודות בשטח. בהקשר זה שבים הנציגים ומעלים את דרישותיהם לקבוע תקני איכות אוויר מחמירים למפעלי רמת חובב, בשיתוף הציבור וארגוני הסביבה, וכן להשלים את סקר הערכת הסיכונים האינטגרטיביים של משרד הבריאות.

 

כמו כן תובעים הארגונים לחשוף בפני הציבור את הדו"ח שחיברה חברת DHV מהולנד, שביצעה סקר סיגונים סביבתי באזור רמת חובב שממצאיו מצויים בידי גורמים שונים אך טרם ראו אור. לאחרונה הבטיח סמנכ"ל המשרד להגנת הסביבה לחשוף את הדו"ח לציבור כדי להראות כי מיקום עיר הבה"דים 9 ק"מ מרמת חובב אינה חורגת מטווח הביטחון למקרה של תקלה או אירוע חומרים מסוכנים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ראש מועצת רמת הנגב ריפמן ומפגינים באתר עיר הבה"דים. ארכיון
צילום: יונת אטלס
מומלצים