שתף קטע נבחר

הנשיא בוש יבקר בישראל ב-9 בינואר

נשיא ארצות הברית יגיע בתחילת החודש הבא לישראל. עדיין לא ידוע האם הנשיא בוש יבקר במדינות שכנות והאם בכוונתו להיפגש עם הנשיא הפלסטיני

נשיא ארצות הברית, ג'ורג' בוש, צפוי להגיע בחודש הבא לישראל. בוש כבר ביקר בעבר בארץ, אך לא כנשיא ארצות הברית. מקורות מדיניים בירושלים אמרו הערב ל-ynet (יום ג') כי הביקור נרקם במהלך פגישותיו של אהוד אולמרט בשבוע שעבר בבית הלבן עם הנשיא בוש. המועד ותוכנית הביקור נשמרו בחשאיות ותוכנית הביקור טרם הושלמה.

 

בוש, שביקר בישראל לאחרונה כשהיה מושל טקסס, מבקש בביקור זה לעשות מחווה לממשל הישראלי ובראשו לראש הממשלה אולמרט. השניים עבדו בשיתוף פעולה הדוק, מאז שאולמרט נכנס למשרד ראש הממשלה בינואר 2006. ביקורו זה נועד גם לחזק את המהלך המדיני שהושק באנאפוליס מול הפלסטינים, על פי תוכנית מפת הדרכים ומכתבו של הנשיא בוש לאריאל שרון בשנת 2004.

 

נשיא ארצות הברית רואה בישראל בת ברית. בוש היה זה שהבטיח לישראל שארה"ב תגן עליה במקרה של התקפה איראנית. בתקופת כהונתו השתקף שיתוף הפעולה האסטרטגי בין שתי המדינות, הן במישור ההגנתי תוך סיוע אמריקני, כמו בבניית מערכות טיל החץ, והן בתיאום בשיתוף פעולה מודיעיני ואסטרטגי אחר. 

 

עוד לא ברור אם הנשיא האמריקני יגיע לישראל יחד עם רעייתו לורה. בשניים משלושת ביקוריו של ראש הממשלה אולמרט בוושינגטון הצטרפה אליו רעייתו עליזה, שאף נפגשה עם רעיית הנשיא בוש. כמו כן לא ברור עדיין אם בוש צפוי לבקר גם במדינות נוספות במזרח התיכון כמו ירדן או מצריים והאם הוא ייפגש עם נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס (אבו מאזן).

 

הסכם עד סוף הכהונה

בכירים בממשל בוש אמרו פעמים רבות כי הנשיא האמריקני שואף כי עד סוף כהונתו בינואר 2009 יושג הסכם שלום בין ישראל לפלסטינים. הנשיא בוש ומזכירת המדינה האמריקנית, קונדוליזה רייס, היו אלה שדחפו לכינוס ועידת השלום.

 

בוש  היה זה שהקריא את ההצהרה המשותפת בוועידת אנאפוליס. בוש אמר בנאומו כי הנשיא הפלסטיני, מחמוד עבאס (אבו-מאזן), נחוש להשיג לעמו עצמאות וריבונות. הוא מבין שמדינה פלסטינית

 לא תוולד כתוצאה מטרור - טרור הוא האויב של מדינה כזאת. זהו מאבק על עתיד המזרח התיכון. עכשיו הזמן להתאחד ולהשיג שלום ששני הצדדים שואפים אליו. העולם כולו מבין שזהו הזמן.

 

"שני הצדדים צריכים לעשות החלטות קשות", אמר בוש, "שני המנהיגים מודעים לכך שיש כאן הזדמנות היסטורית ואסור לברוח ממנה".

 

במהלך ועידת אנאפוליס רמז הנשיא בוש לגבי המשא ומתן בעתיד. "הצדדים התכנסו כדי להשיג מטרה משותפת - מדינת ישראל ומדינה פלסטינית, החיות זו לצד זו בשלום ובביטחון. השגת היעד הזה תחייב פשרות כואבות, אולם שני הצדדים בחרו מנהיגים המוכנים להן".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אולמרט ובוש באנאפוליס
צילום: איי אף פי
מומלצים