שתף קטע נבחר

הקונסרבטיבים: 3 רבות ורב הוסמכו בירושלים

במקביל לטקס ההסמכה וחלוקת התארים לבוגרי מכון שכטר, הוענק "פרס ליבהבר" לסובלנות דתית לח"כ מיכאל מלכיאור. הרב ליבהבר בעת הענקת הפרס: "למי שיש ספק באמונה - הוא מאמין שלם"

אירוע משמעותי לתנועה הקונסרבטיבית בישראל: שלשום (יום א') הוענקו במכון שכטר למדעי היהדות, הנחשב כמכון הלימודים המרכזי של התנועה הקונסרבטיבית בישראל, תעודות הסיום לבוגרי תואר מוסמך במכון. לאחר מכן, הוסמכו שלוש רבות ורב אחד לרבנות בתנועה במרכז בגין בירושלים. את מסלול ההסמכה עברו ארבעתם במסגרת לימודיהם במכון.

 

הרקע ממנו מגיעים המוסמכים הוא מגוון. חיה רואן בקר משמשת כבר כיום כרבה בקהילת "רמות ציון" בגבעה הצרפתית בירושלים. בקר היא בת לאב אורתודוכסי ואם רפורמית. "אצלנו במשפחה התפללו בשני בתי כנסת שונים", היא מספרת. יהודית רובין נולדה לאב קתולי ואם יהודיה, עלתה לארץ מבודפשט שבהונגריה בגיל צעיר ועובדת כיום כתומכת רוחנית בבית אבות בוושינגטון. רוני בועז-קליין הוא עולה חדש מצרפת וגלי שניר נולדה למשפחה אורתודוכסית בבני ברק, המקורבת לחסידות גור ומשמשת כרבה בבי"ס תל"י באשקלון.


בשעה טובה. הוסמכתן (צילום: אבי חיון)

 

במהלך הטקס הוענק פרס ליבהבר לעידוד סובלנות דתית בגובה של 100 אלף שקל. את הענקת הפרס ייסד הרב מרק ליבהבר לפני 13 שנים בתגובה לרצח ראש הממשלה דאז, יצחק רבין. ליבהבר נחשב כאחד המנהיגים הבולטים של התנועה הקונסרבטיבית בארה"ב ואף שימש בעבר כנשיא האיגוד העולמי של בתי הכנסת המסורתיים וכרב קהילת "בני אמת" בסנט לואיס פרק שבמיניסוטה שבארה"ב. השנה הוענק הפרס לח"כ הרב מיכאל מלכיאור על תרומתו לקידום יחסי דתיים חילונים בישראל ופיתוח יחסים בינדתיים בקרב מנהיגי שלושת הדתות המונותאיסטיות-יהדות, נצרות ואיסלאם לשם יצירת דיאלוג משותף.

 

בנאומו הציג ליבהבר את שלושת היסודות עליהם הוא משתית את תפיסתו הדתית: דו שיח, רב גוניות וספק. "שלושת הדברים האלו הם באמת התירוץ לקיום של עם ישראל" , הציג ליבהבר את משנתו בתחילת דבריו. "דו-שיח נתן לנו את התלמוד והמחלוקות בין שמאי להלל, בין רב ושמואל. גם את הרב גוניות נתנה לנו התורה. על פי הפסוק נאמר: "אלוהי אברהם אלוהי יצחק ואלוהי יעקב". "למה ציין את שם האלוהים שלוש פעמים בפסוק אם מדובר באותו אלוהים אחד?", היקשה ליבהבר. "כדי להראות שהיה שינוי בין הסבא, לבין הבן ובין הנכד", הסביר. ליבהבר נפנה בדבריו להצגת המסר שהוא מאמין בו: "יש שינוי בין חסידים ומתנגדים , בין חילונים ואורתודוכסים. היכולת לגיוון ביהדות מ אפשרת את קיומו של העם היהודי. זה מה שמסביר כיצד אנחנו קיימים כל כך הרבה שנים ועמים אחרים לא קיימים ". הוא הוסיף כי "אדם גם זקוק לספק", והסביר: "המאמין בספק הוא אפיקורס, אבל למי שיש ספק באמונה הוא מאמין שלם".

 

ליבהבר סיפר לנוכחים מעשייה ביידיש על יהודים שבאו וביקשו מהרב רשות לחרוג ממנהגי השבת בשעת מצוקה והרב בשום פנים ואופן לא הסכים לכך. "הרב לא הבין שיש אנשים שיש להם רוח אחרת, צרכים אחרים", הסביר. "אי אפשר שיהיה רק שבת. צריך לברך על ההבדלה. ארץ ישראל חזקה ועשירה כי לא כולם מאמינים בהלכה אחת. הארץ עשירה וחזקה בגלל שיש חילונים ודתיים וציונים ולא ציונים. הלוואי שנזכה לראות ארץ עשירה בהרבה ובהבדל גדול בין אדם לחברו אבל בצורה שכולנו נהיה יחד", סיכם את דבריו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים