שתף קטע נבחר

יום א': חששות מאינפלציה הובילו לירידות חדות בבורסה

מדד ת"א 25 ירד ב-3.24%, מדד ת"א 100 ירד ב-3.34%, התל-טק נחלש ב-2% ומדד הנדל"ן צנח ב-4.86%. ברקע, המדד הגבוה שנרשם בנובמבר בישראל ובארה"ב, גרר חששות להתפרצות האינפלציה ומעבר לתהליך של הורדות ריבית

המסחר בבורסה לניירות ערך בתל-אביב ננעל בירידות שערים חדות: מדד ת"א 25 ירד ב-3.24% לרמה של 1,186.17 נקודות. מדד ת"א 100 ירד ב-3.34% לרמה של 1,132.95 נקודות, התל-טק נחלש ב-2% לרמה של 354.30 נקודות ומדד הנדל"ן צנח ב-4.86% לרמה של 699.28 נקודות. מחזור המסחר היה חריג מהממוצע בימי ראשון והסתכם בכ-2 מיליארד שקל.

 

 

ברקע, המדד הגבוה שנרשם בחודש נובמבר, ירידות חדות שנרשמו במסחר בשווקי ארצות הברית ביום שישי ועל רקע הצהרות קודרות שפיזר סטיבן רואץ', יו"ר החטיבה האסיאתית של בית ההשקעות המורגן סטנלי, שהזהיר מפני מיתון בארצות הברית שיפיל גם את כלכלות אסיה ואירופה.

 

מדדי המניות בארה"ב רשמו ביום שישי ירידות בשיעור של כמעט 1.5% בעקבות האצה בקצב האינפלציה בארה"ב והחשש שמחירי הנפט הגבוהים יפגעו בצריכה הפרטית. מדד הדאו ג'ונס רשם ירידה של 1.32% לרמה של 13,339.85 נקודות. מדד הנאסד"ק רשם ירידה של 1.23% לרמה של 2,635.74 נקודות. מדד ה-S&P 500 רשם ירידה של 1.37% לרמה של 1,467.95 נקודות.

 

גם בישראל נרשמה ביום שישי עלייה של 0.4% במדד. עליית המדד הפתיעה את הכלכלנים: למרות גל התייקרויות המחירים הפוקד את המשק, העריכו מרבית האנליסטים כי המדד יעמוד על 0% עד 0.1%, בשל הדולר הנמוך. על פי נתוני הלמ"ס, סעיף ההלבשה וההנעלה, אחזקת הדיור והמזון השפיעו על העלייה בערכו של המדד. מתחילת השנה טיפס המדד ב-2.8%. זאת, כאשר הקצב השנתי של האינפלציה רשם בחודשים אוגוסט-נובמבר עלייה חדה של 4.9%.

 

עליית המדד מעלה את החשש בקרה המשקיעים מהעלאת ריבית. ההערכות באוצר בתחילת השבוע היו כי נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, לא ישנה את שיעור הריבית במשק בסוף החודש. כעת, סבורים בשווקים כי מאחר שהממשלה מחטיאה את יעד האינפלציה הפעם כלפי מעלה, פישר עשוי להעלות את הריבית.

 

ירידות חדות באפיק הסולידי

באפיק הסולידי נרשמות ירידות חדות, כאשר האג"ח השקלי לתקופה של 10 שנים יורד ב-2.75%. אג"ח צמוד מדד עם מח"מ של 12 שנה יורד אף הוא ב-2.5%.

 

רועי לאופר, מנהל חדר המסחר באקסלנס נשואה מסר, כי הירידות החדות בשווקי המניות נובעות מהאינפלציה הגבוהה מהצפוי שהפתיעה את כל שווקי העולם. לדבריו, שוקי המניות היו מלכתכילה ברמה גבוהה אשר נבעה מהצפי להמשך הפחתות ריבית בעולם.

 

עוד הוסיף לאופר כי מדדי המחירים לצרכן שפורסמו בארה"ב ובישראל שהצביעו על התגברות באינפלציה מטילים ספק על המשך תהליך הפחתת הריבית.

 

באשר להשפעת אגרות החוב על שוק המניות, מציין לאופר, כי ירידות באגרות החוב מהוות גורם השפעה ישיר על מחיר ההיוון של מחיר המניות ועל עלויות המימון של החברות. כאשר מחיר אגרות החוב יורד, עולה הריבית

ופוגעת ברווחיות החברות.

 

כלכלן בכיר: חשש ממיתון עולמי

סיבה נוספת לירידות הצפויות היום בשווקים היא דבריו של הכלכלן סטיבן רואץ', ראש חטיבת אסיה בענקית ההשקעות מורגן סטנלי. רואץ', שדיבר בתכנות "עסקים יום ראשון" ברשת הטלוויזיה הבריטית Sky, הזהיר כי כלכלת ארה"ב בדרך למיתון שישפיע על כל העולם. רואץ' קרא לפדרל ריזרב להפחית את הריבית על מנת להאיץ את קצב הצמיחה הכלכלית בארה"ב ולמנוע מצב של מיתון, לאחר שבשבוע שעבר הפחית ה'פד' את הריבית ב-0.25% בלבד, ואכזב את השוק.

 

רואץ' אמר כי הידרדרותה של כלכלת ארה"ב למיתון צריכה להדאיג את שאר מינות העולם. לדבריו, "מה שמדאיג הוא ששאר העולם כבר לא חושב שמיתון בארה"ב הוא עניין גדול. ישנה תחושה שהעולם מנותק מקטר הצמיחה האמריקני. אני חושב שההשקפה הזו תתברר כלא-נכונה, והמשבר הנוכחי הוא משבר גלובלי עם השפעות על אסיה ואוסטרליה".

פורסם לראשונה 16/12/2007 09:03

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ירידות חדות בבורסה
צילום: איי אף פי
מומלצים