שתף קטע נבחר

יו"ר קולך: באנו להשמיע את קול הנשים המושתק

ארגון קולך קיבל אמש את "אות זכויות האדם" של האגודה לזכויות האזרח. היו"ר, רחל קרן: "באנו להראות שלנשים ביהדות יש גם זכויות, לא רק חובות". ועדת הפרס: "הארגון חולל שינוי בסדר היום של החברה הדתית"

"האישה מוּדרת מכל העשייה הציבורית המשמעותית בעולם היהודי, והתוצאה הבלתי מכוונת היא זלזול, פגיעה ופיחות במעמדה" – כך אמרה אמש (יום א') יו"ר "קולך", רחל קרן, בטקס הענקת "אות זכויות האדם" לארגון הדתי-פמיניסטי. קרן טענה כי בבסיס היהדות קיים שוויון בין המינים, אלא שהפסיקה ההלכתית היא שגרמה לכך ש"קולה של האישה לא נשמע, ומושתק במכוון".  

 

"אות זכויות האדם" השנתי של האגודה לזכויות האזרח הוענק השנה לקולך על פעילות הארגון, "שמהלך על החבל הדק שבין אקטיביזם ומחויבות לשוויון מגדרי, לבין מחויבות עמוקה להלכה". בהחלטת ועדת הפרס נכתב כי "במהלך שנות קיומו השכיל ארגון קולך לחולל שינוי בסדר היום של החברה הדתית, ולהוביל מהפך תודעתי עמוק בקרב דור שלם".

 

בין היתר מנו חברי הוועדה את הסיוע לעגונות ומסורבות הגט במצוקתן, הטיפול בעברייני מין בחברה הדתית והרחבת מקומן של הנשים בציבוריות הדתית. 

 

יו"ר "קולך" אמרה בטקס כי עיון מעמיק מגלה שהתורה מעניקה לאדם זכויות רבות: "השפה הדתית אינה מדברת על זכויותיו של אדם אלא על חובותיו בלבד", הסבירה, "אולם דווקא במחויבות זאת יש בנייה של עולם שלם של זכויות - כך למשל משמעותו של הציווי 'לא תגנוב' היא למעשה זכות האדם על קניינו ובוודאי ש'לא תרצח' משמעותו הזכות לחיים, וכן הלאה". לדבריה, הדברים נכונים גם ביחס למערכות המוסר והאתיקה שמעבר לחוקים המעשיים, ובהן ניתן לזהות גם זכויות כחופש הביטוי וחופש הדעה. 

 

אלא שלטענתה, רעיונות אלו של שוויון לא הנחו את מנהיגי הדורות ואת מדיניות פסיקת ההלכה. "לעניין החובות – הנשים בדרך כלל שוות", אמרה, "אולם בכך שההלכה פטרה נשים מלזכות בחלק מן המצוות, היא הדירה אותן מעשייה יהודית משמעותית, מלבו של בית הכנסת ומעולמו של בית המדרש. באשר לזכויותיה של האשה כאדם - היכן נעלם מעמדה השווה? היכן קולה שלא נשמע כלל, והושתק במכוון?".

 

קרן התייחסה לטענות נגד קולך, לפיהן נשות הארגון מערערות את קיומה של היהדות ושל המסורת ואת הנחות היסוד שבה. היא הבהירה: "כל שאנו עושות הוא חיזוק קיומה של היהדות. ייחודינו הוא בדאגה למעמדו של אדם דווקא מתוך עולמה של היהדות, והמחויבות אליו".

 

"קולך בא להשמיע את הקולות המושתקים, לתת לנשים את מקומן הראוי להן בלבה של החברה היהודית, להשמיע את הדעות הלא מקובלות ולהתריע על התופעות הקשות והלא נוחות, כאשר אין שוויון וכאשר זכויות מופרות ונשללות".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים