שתף קטע נבחר

זירת הקניות

תקציב 2008: שחור במקום ירוק

בדיון בשדולה הסביבתית בכנסת הוצגו נתונים עגומים על סעיפים סביבתיים בתקציבי משרדי הממשלה השונים. תקציב המשרד להגנת הסביבה זעום ואינו מנוצל במלואו, תקציב לייעול האנרגיה פחת משמעותית ודווקא בישראל - חלוצת האנרגיה הסולארית - תקציב עידוד הפיתוח של אנרגיות חלופיות עומד על מיליון שקלים בשנה. דווקא מי שהפתיע בדיון היה מנכ"ל משרד האוצר ירום אריאב שאמר: "צריך ליצור חזון ירוק... על הממשלה להוביל את המגמה הסביבתית, ולא רק להגיב לה"

על רקע העליה במודעות בארץ ובעולם לנושאי סביבה, היה אפשר לצפות שתקציב המדינה לשנת 2008 ישא בשורה ירוקה. מי שקיווה לכך צפוי לאכזבה קשה. תקציב המשרד להגנת הסביבה זעום ואינו מנוצל במלואו, תקציב ייעול השימוש באנרגיה במשרד התשתיות פחת בצורה ניכרת, ותקציב עידוד המחקר לפיתוח אנרגיות חלופיות עומד על פחות ממיליון שקלים.

 

הנתונים הוצגו אמש (ג') בדיון על תקציב 2008 בשדולה הסביבתית בכנסת. מהנתונים עולה שהבסיס התקציבי של המשרד להגנת הסביבה עומד על כ-100 מיליון שקלים - סכום זעום בהשוואה למשרדי הממשלה האחרים. היו"ר העמית של השדולה הסביבתית, ח"כ מיכאל מלכיאור (עבודה-מימד), התייחס לתקציב המשרד באירוניה מופגנת: "כשהייתי שר בלי תיק היה לי תקציב משרדי גדול יותר", אמר.

 

עוד בנושא:

 

לסכום זה של 100 מיליון שקלים מתווספים אמנם במהלך השנה סכומים שונים ותוספות המביאות את התקציב לסכום של כ-400 מיליון שקלים - אולם גם סכומים אלה, מסתבר, אינם מנוצלים כראוי. "משנת 2005 נותרו לנו 50 מיליון שקלים בתקציב, שאמורים להיות מנוצלים במסגרת פרויקטים סביבתיים ברשויות המקומיות - אך עד היום הרשויות המקומיות לא מבצעות אותם", אמר גיא סמיט, סמנכ"ל לתפעול במשרד.

 

ראש אגף הכלכלה במשרד, ניר קדמי, ציין כי הבעיה קיימת גם בנושאים אחרים - כמו למשל כספים רבים המצויים בקרן הנקיון, אותם מתקשה המשרד לנצל. "יש בקרן 60 מיליון שקלים, שאנחנו לא מצליחים לנצל - כי על כל פעולה צריך אישור של ועדת הכלכלה שעורמת קשיים", התלונן.

 

תמונת המצב התקציבית נותרה עגומה גם בהצגת נתונים ממשרדי ממשלה האחרים העוסקים בסוגיות סביבתיות. כך למשל נתונים ממשרד התשתיות, המראים כי בתקציב 2007 עמדה ההקצאה לייעול השימוש באנרגיה על 13.6 מליון שקלים - לעומת 1.66 מיליון שקלים בלבד בתקציב 2008. דוגמה נוספת היא נושא עידוד המחקר ופיתוח האנרגיות החלופיות במשרד: בעוד שבתקציב 2007 הוקצו 14.6 מיליון לטובת הנושא, (שמתוכם ניצלה המדינה רק 6.3 מיליון - שהם 43 אחוז) - הרי שבתקציב 2008 הוקצה לצורך העניין סכום זעום של 0.9 מיליון שקלים. 


תקציב ירוק או שחור

תקציב ירוק או שחור?
  תקציב 2007 תקציב 2008
תקציב המשרד להגנת הסביבה 180 מ' שקלים (בסיס תקציבי) כ-100 מ' שקלים (בסיס תקציבי)
ייעול השימוש באנרגיה 13.6 מ' שקלים 1.66 מ' שקלים
עידוד המחקר והפיתוח של אנרגיות חלופיות 14.6 מ' שקלים (מתוכם נוצלו 6.3 מ' שקלים) 0.9 מיליון שקלים

(נתונים כפי שהוצגו בדיון השדולה הסביבתית בכנסת, מתוך הצעת חוק התקציב 2008)

 

מנכ"ל האוצר מפתיע: צריך חזון ירוק

התקציבים לנושאים סביבתיים לא נתנו למשתתפים בדיון סיבות לחייך אך דווקא עמדה מפתיעה שהשמיע מנכ"ל משרד האוצר סחטה מכולם ברכות. ירום אריאב, מי שאמור לעמוד בפרץ הדרישות התקציביות, אמר בדיון ש"צריך לשנות את תפיסת המציאות שלנו בכל הנוגע לנושאי סביבה (בתקציב – י.ע-ד) וליצור חזון ירוק... על הממשלה להוביל את המגמה הסביבתית, ולא רק להגיב לה".

 

אריאב הבהיר לנוכחים שהסיכוי לשנות את סדר העדיפויות בתקציב 2008 אפסי, אך אמר כי יש להיערך בעתיד הקרוב לשינוי התפיסה המחשבתית הקיימת בנוגע לנושאי סביבה. "מתרחש במדינה שינוי עמוק מבחינת המיקום של נושאי סביבה בסדר העדיפויות החברתי, וכעת מתבקשת מדיניות ממשלתית שונה מזו שננקטה כאן עד היום", אמר.

 

השינוי המרכזי לדבריו, טמון בהפיכת הנושאים הסביבתיים להזדמנות ומנוף כלכלי – במקום לסווג אותם כאיום שעשוי לעצור התפתחות כלכלית, כפי שהיה נהוג עד כה. "עלית מחיר האנרגיה והמודעות העולמית הגבוהה יצרו הזדמנות של שוק עולמי ענק", הדגיש אריאב, "ומדינת ישראל יכולה לשמש מקור למציאת הפתרונות לבעיות הסביבתיות. אם נעשה זאת, ניצור מנוע פיתוח אדיר לכלכלה. יש נכונות גדולה באוצר והתגייסות לעניין. אנו ונפעל להכין חזון ירוק, שיתורגם לתכניות עבודה במשרדים השונים. על הממשלה להוביל את המגמה הסביבתית, ולא רק להגיב לה".

 

היו"ר העמית של השדולה, ח"כ דב חנין (חד"ש) הצר על העיתוי של הדיון, שאינו רלוונטי לתקציב הנוכחי. "אנחנו לא עובדים נכון מול תקציב המדינה", אמר "דרוש שינוי מקיף ומעמיק והתנועה הסביבתית צריכה להתבגר בעניין הזה ולהגיב לתקציב הרבה יותר מוקדם". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ייעול ופיתוח אנרגיה חלופית לא מתוקצבים
תקציב קטן ולא מנוצל. השר להגנת הסביבה עזרא
צילום: דנה קופל
צריך לשנות את התפיסה. מנכ"ל האוצר אריאב
אלכס קולומויסקי
מומלצים