שתף קטע נבחר

חדש: תשלום על חידוש והארכת דרכונים באינטרנט

משרד הפנים מציע לשלם את האגרה תמורת חידוש או הארכת דרכון באינטרנט. את הטפסים עצמם עדיין תצטרכו לשלוח בדואר רגיל או להגיע למשרד הפנים

משרד הפנים פונה בימים אלו לכ-200,000 תושבים שפג תוקף הדרכון שלהם ומציע להם לחדשו, או להאריך תוקפו של דרכון שפג. הבשורה: ניתן לשלם תמורת החידוש באמצעות האינטרנט, אך עדיין יש למלא טפסים ידנית, ולשלוח את הבקשה בדואר רשום או הגעה פיזית לסניף משרד הפנים, הכרוכה לרוב בהמתנה בתור.

 

את התשלום, בסך 225 ש"ח לבגיר או 75 ש"ח לקטין, ניתן יהיה לבצע באתר, דרך שרת התשלומים הממשלתי, באמצעות כרטיס אשראי. בשלב הראשון האגרה הכרוכה בהפקת הדרכון תהיה זהה בהגעה לסניף של משרד הפנים ובשליחת הבקשה לחידוש באתר האינטרנט של המשרד, אך אם וועדת הכספים תאשר זאת - תוזל העלות לשולחי הבקשה ברשת.

 

ניתן להאריך דרכון עד 10 שנים מיום הנפקתו או לבקש דרכון מחודש. הדרכון שהוזמן יגיע תוך שלושה ימים (בחורף, בו הישראלים ממעטים לצאת לחופשות יחסית, זמני ההמתנה קצרים יותר) עד שבוע אחד, ויישלח לביתו של המבקש בדואר רשום.

 

לא חוסך עמידה בתור

"החידוש העכשווי של תשלום באינטרנט מהווה חלק מהמדיניות להוציא יותר ויותר שירותים 'החוצה' - דהיינו אנשים יידרשו פחות להגיע ללשכות ויקבלו שירותים מרחוק", מסבירה דוברת משרד הפנים, סבין חדד, את המניעים מאחורי הצעד.

 

התהליך של שליחת הטפסים מייתר עבור רוב האוכלוסייה את השימוש באינטרנט. בין כה וכה צריך להגיע לסניף הדואר כדי לשלוח בדואר רשום את הדרכון הישן אותו רוצים להאריך, או תמונות פספורט וטופס לדרכון המחודש - ואז ניתן לשלם ממילא בבנק הדואר. במקרה זה השימוש באינטרנט לא בהכרח חוסך המתנה בתור.

 

הסיבה לכך היא היעדרו של תקן לחתימה אלקטרונית, בעזרתו ניתן יהיה לבצע פעולות מאובטחות שונות ברשת. השימוש בחתימות אלקטרוניות דורש מעבר לתעודות זהות חכמות, פרוייקט שמתעכב כבר שמונה שנים. לאחרונה, חזר והבטיח שר הפנים מאיר שטרית, כי "בעתיד נספק לכל אזרח תעודת זהות עם שבב אלקטרוני". עם זאת, מסבירה חדד, השירות במתכונתו הנוכחית עשוי לסייע לתושבים שחייים ביישובים קטנים, בהן יש סוכנות דואר אך לא בנק דואר.

 

בפורטל הממשלתי gov.il, יוזמה של פרוייקט "ממשל זמין", ניתן למצוא כ-1,900 טפסים שונים, לתשלום חשבונות, קנסות, בקשת תעודות ועוד. את רובם צריך להדפיס ולמלא בשיטה הישנה – בעזרת עט. רק 280 מהם ניתן למלא באמצעות המקלדת כאשר רק את חלקם ניתן לשלוח באמצעות האינטרנט.

 

סייע בהכנת הכתבה: תני גולדשטיין

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לשלם באינטרנט, להזמין עם נייר ועט
צילום: עטא עוויסאת
מומלצים