שתף קטע נבחר

רוצה שוטרים בהנחה? פנה לוועדה

אבטחת משחק כדורגל? שמירה על הסדר בהפגנה רבת משתתפים? עמותות וגופים ציבוריים נוהגים לשכור את שירותי המשטרה לצורכי אבטחה. המשטרה לא אוהבת את זה, עמותות עניות מתקשות לשלם, ואפילו השר לביטחון פנים מסכים שיש צורך בשינוי. אז למה שלא נאריך את ההסדר בשנתיים? לפחות יש ועדה

כמה יעלו שוטרים לאבטחת משחקי הכדורגל? בשאלה הזו עסקה לאחרונה ועדת הפנים של הכנסת, וגילתה כי אין תעריף קבוע. אבל זו אינה הבעיה היחידה בהסדר הקיים במסגרתו עמותות וגופים ציבוריים יכולים לשכור שוטרים בשכר כדי לשמור על הסדר באירועים שהם מקיימים. המשטרה, כך מתברר, מבקשת להסתלק מההסדר וגם השר לביטחון פנים, אבי דיכטר, תומך. כל זה לא ממש עזר בשבוע שעבר, כשהכנסת החליטה להאריך בשנתיים את תוקף הוראת השעה על פיה הופעל ההסדר הקיים. החליטה - אך הקימה וועדה.

 

"המשטרה לא אוהבת את זה", אומר יו"ר ועדת הפנים, ח"כ אופיר פינס (עבודה), שטיפל בהסדר. "הפעלת שוטרים בשכר משבשת את עבודת המשטרה ולא עושה לה טוב, לכן צריך לסיים את הסידור הזה, וליצור איזושהי דרך ראשית נכונה יותר. אבל צריך לעבוד על זה מול האוצר. לכן נתנו להם שנתיים בתקווה שעד אז ימצאו פתרון". השר דיכטר הוא שביקש ארכה של שנתיים, כדי לגבש הסדר אחר עם האוצר.

 

הסדר השוטרים בשכר גרם כאבי ראש לא קלים לפיקוד המשטרה, אשר נקלע לא אחת לדילמה - אם ובאיזה היקף ניתן להיענות להזמנות בשכר לנוכח מצוקת כוח האדם. מצבת השוטרים הנוכחית אינה מספקת כלל להתמודד עם הפשיעה הגואה, האלימות, איומי הטרור ומכת תאונות הדרכים. כשצריך להקצות שוטרים לשמירת הסדר באירועים פרטיים, ההכרעה קשה.

 

הצד השני של המטבע הוא הלחץ המתמיד שבו נתון המטה הארצי. שוטרים מעדיפים את התפקידים החיצוניים, שמעניקים להם שכר נוסף, על פני עבודת השטח השגרתית. גם טענות על העדפת מקורבים בהקצאת הכוחות בשכר הגיעו לא אחת לבירור בכנסת, ועוררו ביקורת נגד השיטה שיש בה ניגודי עניינים בין טובת הציבור לטובתם האישית של השוטרים.

 

ומי לא יכול לשלם?

כשמוסיפים אל ניגוד העניינים המובנה גם את סוגיית המחיר שגובה המשטרה מתברר כי יש צורך דחוף בשינוי. נראה כי למשטרה אין כלל תעריפים קבועים והשכר נקבע לא אחת לפי היקף הכוח הנדרש. חבר הכנסת פינס הגדיר את הבעיה בכך ש"המשטרה קובעת את רף האבטחה בלי שהיא נושאת בהוצאה, וישנן עמותות שהמשטרה קובעת להן רף כל כך גבוה עד שהן לא יכולות לעמוד בכך".

 

היחידים שמרוצים הם הגופים שידם משגת לשלם ונוכחות השוטרים חיונית עבורם. אלו זוכים לקבל את השירות לשביעות רצונם. אלא שוועדת הפנים לא היתה מרוצה ועל כן החליטה לעשות סדר לפחות בסוגיית המחיר לשנתיים הקרובות, עד שהשיטה תוחלף. הוועדה החליטה ביוזמתה להאריך את הוראת השעה בתנאי שתוקם ועדה לתמחור השירותים. בפני אותה ועדה יוכלו הגופים השונים לערער על מה שנחשב בעיניהם מחיר גבוה מדי לאבטחה - לפי העניין לכפי יכולתם.

 

המשטרה לא קיבלה את התנאי בזרועות פתוחות. "המפכ'ל והשר לביטחון פנים הסכימו אחרי הרבה מאד דיונים, והוועדה נכנסה לחוק", אומר פינס. בראש הוועדה יעמוד ראש אגף המבצעים במשטרה ולצדו נציג לשכת עורכי הדין, ונבחר ציבור או איש ציבור - כלכלן או מוסמך במנהל עסקים, או איש מנהל עם ניסיון של 5 שנים לפחות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מאבטחים במגרש לפחות עוד שנתיים
צילום: דודי ועקנין
הפגנה. עמותות מתקשות לשלם
צילום: יעל ברנובסקי
צילום: אלכס קולומויסקי
ניגוד עניינים. אילוסטרציה
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים