שתף קטע נבחר

זירת הקניות

סין הודיעה: מיוני - אין יותר שקיות פלסטיק בחינם

בישראל החלה להתקדם, בתמיכת הממשלה, הצעת החוק לצימצום השימוש בשקיות פלסטיק. בסין התהליך פשוט יותר: הממשלה הודיעה באתר האינטרנט הרשמי כי החל מיוני ייאסר על חנויות להעניק לצרכנים שקיות בחינם, וייאסר על ייצור שקיות פלסטיק דקיקות

סין עושה צעד נוסף לטובת ההגנה על הסביבה. הממשל הסיני הודיע היום (ד') כי מחודש יוני ייאסר על חנויות לחלק לקונים שקיות פלסטיק בחינם, וכמו כן ייאסר ייצור של שקיות פלסטיק דקיקות. תחת זאת יעודד הממשל הסיני את הצרכנים להשתמש בסלים או בשקיות בד רב-פעמיות.

 

על הצעד המשמעותי בישרה הממשלה הסינית בהודעה באתר האינטרנט הרשמי שלה. "בשל שימוש מופרז ומיחזור בלתי יעיל, שקיות פלסטיק גרמו לביזבוז גדול של אנרגיה ומשאבים, ולזיהום סביבתי", נכתב בהודעה. על הכוונת של הממשלה הסינית נמצאות בעיקר שקיות הפלסטיק הדקות המחולקות חינם בחנויות ובמרכולים. "השקיות הדקות הפכו למקור עיקרי של זיהום משום שהן נקרעות בקלות ולפיכך מושלכות לאשפה באופן שגרתי", נאמר בהודעה.

 

על פי ההודעה, חנויות שלא יצייתו להוראה החדשה מסתכנות בקנס כספי גבוה ובהחרמת הסחורה.

 

צימצום השימוש בשקיות פלסטיק צובר תאוצה בעולם. כמה מדינות באסיה כבר הוציאו את השקיות אל מחוץ לחוק או פעלו לצמצם את השימוש בהן באופן ניכר. באירופה נדרשים הצרכנים לשלם עבור שקיות הפלסטיק במרכולים - צעד שנועד לעודד אותם לקחת פחות שקיות ולהעדיף את השימוש בשקיות רב-פעמיות.

 

גם בישראל ישנה יוזמה דומה. בשבוע שעבר עברה בקריאה טרומית הצעת החוק לצימצום השימוש בשקיות פלסטיק. ההצעה קיבלה את תמיכת ועדת השרים לענייני חקיקה כך שסיכוייה להפוך לחוק גבוהים. על פי ההצעה, לקוחות שיבקשו שקיות לאריזת המצרכים במרכול יידרשו לשלם שקל עבור כל שקית. במקביל יציעו המרכולים לצרכנים לרכוש שקיות רב-פעמיות. את הכסף שייגבה ממכירת השקיות יעבירו המרכולים לקרן שמטרתה שמירה על הניקיון.

 

בישראל נצרכות מדי שנה בין 400 ל-150 מיליון שקיות - תלוי את מי שואלים; בסין לעומת זאת, על פי דו"ח של אתר מקצועי (China Trade News) נצרכות 3 מיליארד שקיות מדי יום ונדרשת כמות של 5 מיליון טונות נפט גולמי בשנה כדי לייצרן. לפיכך ברור שליוזמה הסינית תהיה השפעה ניכרת על הסביבה לא רק בסין אלא באזור כולו.

 

יצור של שקיות פלסטיק הוא זול ומהיר. חומר הגלם הוא תוצרי לוואי של תעשיית הנפט וייצורן צורך מעט אנרגיה (ביחס לייצור שקית נייר למשל). אך בדיוק בשל כך הן נחשבות לאחד ממקורות הזיהום העיקריים. בשל השימוש במוצרי נפט, תורמת ייצור השקיות להידלדלות מאגרי הנפט בעולם, וכן ליצירת זיהום אוויר.

 

המחיר הזול שלהם משמעותו שהן זמינות וזולות - ולראיה מחולקות בחינם - אלא שתוך זמן קצר מוצאות את דרכן לאשפה. על פי סטטיסטיקות, זמן השימוש הממוצע בשקית הוא 12 דקות ולאחר מכן היא מושלכת לאשפה. במטמנות האשפה תופסות השקיות נפח רב, ונשארות שם במשך מאות שנים עד שהן מתפרקות. יתרה מזאת, בתהליך הפירוק הכימי שלהן עשויות השקיות לגרום לזיהום הקרקע ומקורות המים.

 

בשל הזמינות הרבה שלהן, שקיות רבות אינן מגיעות למטמנות האשפה אלא לשטחים הפתוחים או לים - ושם הם מסכנות חיות בר שאוכלות אותן. במים נראות השקיות כמו מדוזות ורבבות בעלי חיים ימיים, גם חיות מוגנות ונדירות, נמצאות מדי שנה מתות כששקיות פלסטיק בבטנן.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
3 מיליארד שקיות ביום. סין
צילום: איי אף פי
מומלצים