שתף קטע נבחר

פרס: אסור להפסיק לרגע את המשא ומתן לשלום

נשיא המדינה מרגיש את הזמן הדוחק במשא ומתן עם הפלסטינים. "אי אפשר לבלות את השנה רק בדיבורים", אמר בכינוס של יוזמת ז'נבה, והתייחס לזירה הפוליטית: "גם הצד הימני רוצה שתי מדינות, אבל זה קשה - כי התמיכה בבית קפריזית"

נשיא המדינה, שמעון פרס, מרגיש כנראה כי הזמן דוחק בכל הנוגע לתהליך השלום, היקר לליבו. "יש לנו שנה, וזה זמן קצר מאוד", אמר פרס הערב (א') בכינוס של מטה יוזמת ז'נבה בהרצליה, כחלק מהתבטאות מדינית נוספת.

 

"גם אולמרט וגם אבו מאזן רוצים שלום", הוסיף הנשיא.

 למרות שמחר ייפתחו הדיונים על סוגיות הליבה בין ישראל לפלסטינים, פרס גם צינן את ההתלהבות: "אף אחד לא יתעסק בנושאים המרכזיים בתחילת המשא ומתן.

 

"ברוב הנושאים יש הסכם, אבל לכתוב את הנייר זה קריעת ים סוף. אני לא מתפלא שהפלסטינים עומדים על שלהם. גם אנחנו. אי אפשר לבלות את השנה בדיבורים. צריך לנהל משא ומתן, גם גלוי וגם חסוי, ואסור להפסיק את זה לרגע. להערכתי, מהרגע שנתחיל מעמדות פתיחה לעמדות ביניים - עוד ייקח לנו הרבה זמן, כמה חודשים.  

 

"היה כאן הנשיא בוש ואמר: 'אני הידיד הכי טוב שלכם. אעשה מה שתגידו לי, אבל באתי לומר לכם שאין הרבה זמן. מרק לדבר לא ייצא כלום. אם אתם חושבים שצריך לזוז, אז צריך לזוז. עניין הזמן הוא הדבר החיוני ביותר שיש'".

 

פרס התייחס גם לזירה הפוליטית ואמר: "אין מקום לוויכוחים אידאולוגיים, מהרגע שגם הצד הימני רוצה שתי מדינות. השאלה היא למה לא מגיעים לשלום. ההבדל בין משא ומתן עסקי למשא ומתן פוליטי, זה שמשא ומתן עסקי אתה מנהל עם הצד השני, ואילו משא ומתן פוליטי אתה מנהל עם עצמך. זה קשה, כי התמיכה בבית היא קפריזית".

 

ראשי צוותי המשא ומתן - שרת החוץ, ציפי לבני, ואבו עלא,

 ייפגשו מחר בירושלים לדיון ראשון מסוגו בסוגיות הליבה, הכוללות את ירושלים, ההתנחלויות, הפליטים הפלסטינים, גבולות, ביטחון ומקורות המים. בפגישה ישתתפו רק ראשי הצוותים.

 

הנשיא פרס מרבה להתבטא בנושא התהליך המדיני, ולאחרונה שיבח את התערבותה של ארצות הברית: "זה שונה מאוסלו, כשאמריקה לא הייתה שם. היום אף אחד לא מכופף את ידה של ישראל ולא מבטל את רצונה בשלום". לפני ועידת אנאפוליס, אמר גם פרס כי עם סוריה מתנהלים מגעים "מתחת לשטיח".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שמעון פרס. "לכתוב את הנייר זו קריעת ים סוף"
צילום: רן אהרן
מומלצים