שתף קטע נבחר

אולמרט ואבו מאזן יפנו למובארק: סגור את הגבול

בפגישה שנמשכה כשעתיים במעון ראש הממשלה בירושלים, הבטיח אולמרט לנשיא הפלסטיני, אבו מאזן, כי ישראל תחדש את אספקת הדלק והציוד ההומניטרי לעזה. שני המנהיגים הביעו דאגה עמוקה מפריצת הגבול באזור רפיח, והבטיחו ללחוץ על הנשיא המצרי, חוסני מובארק לסגור את הגבול

ראש הממשלה, אהוד אולמרט, והנשיא הפלסטיני, אבו מאזן, מתכוונים לפנות לנשיא מצרים, חוסני מובארק, כדי שיסגור את הגבול שנפרץ ברפיח. השניים נועדו אחר הצהריים (יום א') בירושלים והביעו דאגה עמוקה מפריצת הגבול. השניים סבורים שקייימת זהות אינטרסים עם מצרים בסוגיה זו. הם החליטו שכל פתרון יהיה טוב מהמצב הנוכחי.

 

אולמרט הודיע לאבו מאזן שישראל תחדש את אספקת הסיוע ההומניטרי והדלק לעזה. אבו מאזן ביקש שלא לפגוע באוכלוסייה האזרחית ולהקל על המצוקה ברצועת עזה ככל שניתן. אולמרט נענה. בפגישה עלתה תחושה של דחיפוּת, לנוכח הנעשה בעזה. המנהיגים הדגישו שלמצב בעזה עלולה להיות השפעה על התהליך המדיני. בפגישה הביע אולמרט את התנגדות ישראל להידברות בין פתח לחמאס, "מצאנו אוזן קשבת בצד אצל אבו-מאזן", אמרו גורמים מדיניים.

 

רוב הפגישה, שנמשכה כשעתיים, נערכה בארבע עיניים, כאשר חלקה הוקדש לסוגיית המצור על רצועת עזה. אחר כך נועדו שרת החוץ, ציפי לבני, עם ראש צוות המשא ומתן לבין אבו עלא. דובר במשרד ראש הממשלה, דייויד בייקר, מסר שנושא רפיח והשליטה במעברים לא נדון בהרחבה, משום שאבו מאזן ייפגש עם הנשיא המצרי, חוסני מובארק ביום רביעי וידון עמו על הנושא.


צילום: עמוס בן-גרשום, לע"מ

 

גורמים בלשכת אולמרט אמרו כי "הפגישה היתה טובה באווירה חיובית". חלקו הראשון והעיקרי של הדיון נסב סביב נושא עזה, ובו השתתפו הצוותים משני הצדדים. אחר כך נועדו בארבע עיניים, ושם דנו בין השאר במשא ומתן. אולמרט וגם אבו מאזן הביעו דאגה מהנעשה בגבול רפיח מצרים. ראש הממשלה צפוי לשוחח בעניין עם הנשיא מובארק. ביום רביעי ייפגש מובארק עם אבו מאזן, בניסיון להגיע להבנות ולהסכמות: "ישראל לא תוכל לאפשר שהאינטרסים הביטחוניים שלה יפגעו".

 

אולמרט ואבו-מאזן ציינו כי אינם מעוניינים במשבר הומניטרי. אולמרט הבהיר כי "בעזה לא יתנהלו חיים שלווים, כאשר ביישובי עוטף עזה החיים לא מתנהלים כסדרם". עוד הבהיר כי ישראל נוקטת בשורה של צעדים שיש בהם בהחלט לפגוע בשלטון החמאס - אך אין בהם כדי לגרום למשבר הומניטרי.

 

עריקאת: ישראל מניפה חרב על צווארנו

מחזיק תיק המשא ומתן באש"ף, סאיב עריקאת, אומר במסיבת עיתונאים שנערכה ברמאללה בתום הפגישה כי הנושא המרכזי שעלה בפגישת שני הצדדים היה המעברים ברצועת עזה, תוך דגש על הצורך של ישראל למנוע הידרדרות במצב ההומניטארי ברצועה.

 

לדבריו, הצדדים ייפגשו השבוע עם המתאם האמריקני כדי לדון ביישום הסעיף הראשון במפת הדרכים "בפגישה ידרוש אבו מאזן הקמת מנגון ליישום הסעיף הראשון של מפת הדרכים, ובו הצורך של ישראל להפסיק את ההתנחלויות, לפתוח את המוסדות הפלסטינים בירושלים ולהחזיר את המצב בשטח למה שהיה לפני פרוץ האינתיפאדה", אמר.

 

לדבריו, הפלסטינים הבהירו בפגישה כי לא יסכימו לכך שעזה תופרד מהגדה. "אולמרט העלה מספר שאלות שהבהירו מעל לכל ספק כי הצד הישראלי מנצל את המצב ברצועה כדי להניף חרב על צווארנו, אבל אנו הבהרנו כי לנשיא ולרשות אין כעת כל שליטה ברצועת עזה", אמר. לדבריו, ישראל אחראית למצב ברצועה, אולם מתנערת מאחריות על המצב. "הניסיון של ישראל להעביר את האחריות ממנה למצרים ולנצל זאת מול הרשות הוא משחק מסוכן", טען עריקאת.

 

עוד קודם לפגישה, הודיעה המדינה בתשובה לעתירה לבג"ץ, כי ישראל תחדש היום את אספקת הדלק לרצועת עזה. עם זאת נטען בתשובה כי "אם ירי הרקטות יימשך, נשקול לצמצם את המכסה שוב". בתשובת הפרקליטות לבג"ץ נכתב עוד כי "השתלשלות האירועים מראה על כך שכל העת נדרשים שינויים בשל שינוי הנסיבות, כך שבמועדים מסוימים מופחתת כמות הדלקים ובמועדים אחרים היא מועלית".

 

הארגונים "עדאלה" ו"גישה" עתרו לבג"ץ בדרישה להוציא צו ביניים שיאפשר אספקת סולר ויפתח את המעברים לרצועת עזה. בדיון שנערך בבג"ץ טענה נציגת העותרים, עו"ד פטמה אל-עזו, כי "המדינה מענישה באופן קולקטיבי אזרחים. הדבר מנוגד למשפט הבינלאומי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אולמרט ואבו מאזן בראשית הפגישה
צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
מומלצים