שתף קטע נבחר

אוקראינה מצטרפת לארגון הסחר הבינלאומי לפני רוסיה

בעת שהנשיא האוקראיני, ויקטור יושנקו, חתם על ההסכם עם מנכ"ל הארגון, פסקל לאמי, סערו הרוחות בפרלמנט האוקראיני עד כדי תגרות ידיים

לאחר 14 שנות משא ומתן אוקראינה התקבלה היום (ג') לארגון הסחר העולמי (WTO). על הסכם בדבר צירופה חתמו הנשיא האוקראיני, ויקטור יושנקו, ומנכ"ל הארגון, פסקל לאמי.

 

כעת על הפרלמנט האוקראיני לאשר את ההסכם עד 4 ביולי ובתוך 30 יום ממועד האישור היא תהפוך לחברת שוות זכויות בארגון בו שותפות כבר 151 מדינות.

 

אולם זה כנראה לא יהיה קל. בזמן שיושנקו שהה בשוויץ לרגל החתימה על ההסכם, הרוחות בפרלמנט סערו והדברים הגיעו גם לתגרות ידיים בין המתנגדים להסכם לבין התומכים בו.

 

בכלל, הדרך אל ארגון הסחר לא הייתה קלה ואוקראינה נדרשה לשנות 38 חוקים כלכליים. בנוסף עליה להתקין עוד 11 תקנות בשביל להתאים את המערכת הפיננסית שלה לסטנדרטים בינלאומיים.

 

ברוסיה אומנם ברכו על צירופה של השכנה לארגון הסחר העולמי, אך מתחת לפני השטח הביעו מורת רוח מכך שאוקראינה הצליחה להקדים אותם. כדי להצטרף לארגון, כל מדינה חייבת לחתום על שורת הסכמים דו-צדדיים עם החברות הקיימות. כעת אוקראינה תוכל להכתיב את תנאיה לרוסיה ולהערים קשיים בדרכה למועדון ה-WTO.

 

יועץ הממשלה הרוסית, יורי אפנסייב, אמר כי הוא צופה שרוסיה תצטרף אף היא לארגון הסחר ביולי והביע תקווה שאוקראינה לא תעמוד בדרכה. הוא הדגיש כי כניסת שתי המדינות ל-WTO תאפשר להן לפתור את כל הסכסוכים על בסיס הסכמים בינלאומיים.

 

ארגון הסחר העולמי שנוסד בינואר 1995, הוא ארגון בינלאומי שמטרתו ניהול ויישום הסכמי סחר בין מדינות ובכך החליף את מנגנון הסכמי הסחר שקדם לו. להבדיל מארגונים כלכליים בינלאומיים אחרים, דוגמת קרן המטבע הבינלאומית או הבנק העולמי, WTO מבוסס על מערכת הסכמים פרטיים בין מדינות, ולפיכך ההחלטות המתקבלות בו מחייבות אישורים של המדינות החברות בו.

 

מדובר באחד הגופים המרכזיים שדוחפים לגלובליזציה כלכלית ולו מנגנון ליישוב סכסוכים בינלאומיים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הנשיא האוקראיני, ויקטור יושנקו
צילום: איי פי
מומלצים