שתף קטע נבחר

מדד ינואר נותר ללא שינוי; האינפלציה השנתית: 3.5%

העלייה במדד עקב התייקרות הפירות והירקות קוזזה על ידי היחלשות הדולר מול השקל; האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עלתה ב-3.5%, מעל היעד שקבעה הממשלה. בכיר בבנק ישראל ל"כלכליסט": "סבירות גבוהה שהנגיד יפחית את הריבית בחודש הבא"

מדד המחירים לצרכן נותר בחודש ינואר ללא שיוני, כך מדווחת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. כתוצאה מכך, האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים נותרה ברמה של 3.5% - מעל יעד האינפלציה שקבעה הממשלה (בין 1% ל-3%).

 

העליות המשמעויות ביותר נרשמו בסעיף פירות וירקות טריים כתוצאה מהקרה שפקדה את המדינה. סעיף זה עלה ב-14.1%. מחירי העופות, הבשר, הבצק, הלחם והדגים עלו אף הם וכתוצאה מכך מחירי המזון הם אלו שהקפיצו את המדד כלפי מעלה.

 

מנגד, ירדו מחירי הדיור (1.1%) וסעיף הלבשה והנעלה ירד בכ-6%. מחירי הדלק והשמנים נחלשו ב-1.2% כתוצאה מכך גם מחירי התחבורה ירדו ב-0.5%.

 

העלייה החדה במדד נוטרלה בידי התיסוף החד של השקל מול הדולר שנרשם בחודש ינואר דבר שבא לידי ביטוי בהוזלת הדיור ובשירותי הדיור. ההוזלה בסעיפי אלו (דיור ודלקים)  ניטרלו את העליות המשמעותיות בסעיפי המזון וגרמו למדד 0% בחודש ינואר.

 

למדד ינואר חלק גדול בשיקולים העונמדים בעת קביעת המדיניות המוניטארית של בנק ישראל. נגיד בנק ישראל סטנלי פישר אמר מספר פעמים בשבוע האחרון כי הפחתת הריבית תלויה מאוד בהתפתחות האינפלציה. כעת, משהמדד נותר ללא שינוי, פחות ברור מה תהיה המדיניות של בנק ישראל. 

 

עם זאת, גורם בכיר בבנק ישראל אמר ל"כלכליסט" כי המדד לא מפתיע שכן רוב החזאים רבים דיברו על מדד שלילי שנע בין 0.2%- ל-0.1%-, קרי מדד אפסי. "המדד משקף את ההערכות שלנו לפיהן התיסוף החד של השקל הוריד או לפחות עצר את האינפלציה. כתוצאה מכך, יש סבירות גבוהה כי הנגיד יפחית את הריבית בחודש הבא למרות שעדיין עוד מוקדם מאוד והדיונים טרם החלו", אמר.

 

התעשיינים: "על בנק ישראל למתן את המשך התיסוף"

"על בנק ישראל לנהוג בהתאם במטרה למתן את המשך מגמת התיסוף; הדבר אפשרי שכן האינפלציה השנה צפויה להיות בתחום היעד (1% - 3%)". כך אומר אוהד מראני, יו"ר ועדת הכלכלה בהתאחדות התעשיינים, בתגובה לפרסום המדד.

 

מראני מציין, כי בשער הדולר הנוכחי ולנוכח פער הריבית של 1.25% מול ארה"ב, פעילות בנק ישראל בהתאם יכולה להקטין את כדאיות תנועות ההון הספקולטיביות למשק, ובכך למתן את עוצמת התיסוף, בד בבד עם מתן הקלה בעלויות המימון למגזר העסקי וליצואנים.

 

לדבריו, על בנק ישראל לבחון גם את העלייה בסבירות כי בשנת 2008 נגלוש להאטה כלכלית עמוקה ומתמשכת, אשר תביא להפסד עסקאות יצוא בהיקף של מיליארדי דולרים, לאובדן תוצר פוטנציאלי, לפיטורי עובדים רבים ולהפסד הכנסות ממיסים.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פישר. יוריד את הריבית?
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים