שתף קטע נבחר

אילו חיידקים מסתתרים במזוזות ב"אסף הרופא"?

בפעם הבאה שאתם עומדים לנשק את המזוזה, כדאי שתחשבו פעמיים: חוקרים ישראלים בדקו 70 מזוזות ברחבי בית החולים "אסף הרופא" ונדהמו מהתוצאות: כל המזוזות הכילו חיידקים מסוכנים, חלקם מועברים בצואה ועוברים ישירות לפיהם של המנשק אותם

המסורת היהודית מחייבת התקנת מזוזה בכל הדלתות, אולם עתה מגלה מחקר חדש כי המזוזות, לפחות אלה המותקנות בבתי החולים, מכילות מושבות חיידקים

המדביקים במחלות זיהומיות מסוכנות. המחקר החדש הוצג אתמול (ד') בכנס רפואת הילדים חיפ"ק שנערך בתל אביב.

 

את המחקר ערך ד"ר אילן יונגסטר, רופא ילדים מבית החולים אסף הרופא בצריפין. במחקר נבדקו 70 מזוזות המוצבות במחלקות השונות באסף הרופא. החוקרים אספו דגימות מהמזוזות ושלחו אותן לבדיקת מעבדה.

 

הממצאים היו מובהקים: כל המזוזות הכילו חיידקים מסוכנים, רובן הכילו מושבות של חיידקים ממשפחת סטאפילוקוק קואגולז נגטיב, העלולים לגרום למחלות זיהומיות קשות. שמונה מבין המזוזות הכילו חיידקים ממשפחת הבצילוס, חמש מהמזוזות הכילו את החיידק הצואתי אי קולי, הגורם לזיהום במערכת המין והשתן ולשילשולים בקרב ילדים. כשחודר חיידק האי קולי לזרם הדם הוא גורם לזיהום כללי חמור ובמקרים מסוימים אף לסכנת חיים.


מזוזה. לחטא לפני שמנשקים (צילום: פוטוס)

 

החיידק קלבסיאלה נמצא בארבע מבין המזוזות. המדובר בחיידק המצוי במעי ושמופרש אף הוא בצואה. מינים שונים שלו גורמים לזיהומים בדרכי השתן, לדלקת ריאות קשה ולזיהומים כרוניים של האף והלוע. אשתקד נמצאה בישראל גרסה עמידה לאנטיביוטיקה של הקלבסיאלה שגרמה למקרי תמותה רבים. בנוסף מצאו החוקרים בארבע מזוזות נוספות פטריות מסוכנות מסוג אספרגילוס וקנדידה.

 

"התוצאות צפויות להיות דומות גם במזוזות בבית", אומר ל-ynet ד"ר יונגסטר, "רוב מושבות החיידקים שנמצאו הם של חיידקים שנמצאים על העור. אולי בשל העובדה שהמזוזה היא אובייקט דתי, חוששים מחיטויה. ואכן, כששוחחנו עם המנקות, הן אמרו שהן חשבו שאסור לנקות את המזוזות וכמובן שזה לא נכון".

 

"רוב המזוזות נושאות חיידקים מסוכנים", מוסיף יונגסטר, "חלק מהן נושאות חיידקים צואתיים הגורמים לזיהומים חמורים. חיטוי המזוזות מוזנח ועל הצוות הרפואי להקפיד על ביצוע חיטוי כזה כיאות".

 

מתעקשים בכל זאת לנשק את המזוזה בבית החולים או בבית? בחנויות קיימות מטליות מיוחדות לחיטוי חיידקים. נגבו את המזוזה בטרם תנשקו. גם בלי מטליות אלו אפשר - בעזרת צמר גפן טבול במעט אלכוהול.

 

מאושפזים? כך תוכלו להפחית סיכויי הדבקה

  • בקשו מהצוות הרפואי להחליף כפפות מחולה לחולה לפני שהם ניגשים לטפל בכם.
  • ודאו שהרופא או האחות מחטאים ידיים לפני שהם נוגעים בכם.
  • ודאו שלפני בדיקת דם או החדרת עירוי מבצעים הרופא או האחות חיטוי במעגלים משיקים מהמרכז כלפי חוץ ולאחריהם המתנה של 15 שניות לפחות.
  • רחצו ידיים בסבון חיטוי (אדום) או נוזל חיטוי (כחול) המצויים בכל חדר אישפוז, לפני אכילה ואחרי ביקור בשירותים.
  • הקפידו ככל האפשר על חלון פתוח בחדר האשפוז, גם אם קר.
  • מנעו כניסת תינוקות בריאים לבית החולים.
  • והכי חשוב: עד כמה שאפשר, העדיפו תמיד לבקר קודם אצל רופא המשפחה ולא לרוץ מיד לחדר המיון.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: צביקה טישלר
מזוזה. חיידקים צואתיים מסוכנים
צילום: צביקה טישלר
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים