שתף קטע נבחר

בעלי קלנועיות יידרשו לרכוש ביטוח חובה

בית המשפט הגדיר את הקלנועיות כרכב מנועי - מה שיגרום לכך שבעלי מוגבלות תנועה המשתמשים בהן יידרשו לשלם מאות שקלים עבור ביטוח חובה

פסיקה בעלת חשיבות תקדימית, שניתנה לאחרונה בבית משפט השלום בתל-אביב על ידי השופט חאג' יחיא, עלולה לפגוע קשות במוגבלי תנועה המשתמשים בקלנועיות לצורך התניידות. הסיבה: פסק הדין מגדיר את הקלנועית ככלי רכב מנועי כמשמעותו בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, ומשמעות הדבר שמי שמשתמש בכלי כזה יהיה חייב לעשות ביטוח חובה.

 

לפי הערכות, ישנם כיום בארץ כ-15 אלף בעלי קלנועיות העלולים להפגע מפסיקה זו.

 

עד כה נהנו הקלנועיות מפרצה בחוק, שכן על פי ההגדרות ההתייחסות אליהן לא הייתה כאל רכב מנועי, בין היתר בגלל מגבלות המהירות (הגבלת מהירות של 12 קמ"ש) והתנועה - איסור לנוע על כבישים (הקלנועיות מורשות לנוע על מדרכות בלבד), למעט כאשר יש צורך לחצות כביש או במושבים וקיבוצים שם אין מדרכות).


קלנועית בדרכים (צילום ארכיון: אפי שריר)

 

הנטייה היתה להתייחס לקלנועיות כאל כסאות גלגלים ממונעים שלא הוגדרו כרכב מנועי, זאת כדי לא להטיל עליהם את הצורך בביטוח חובה. מה שעשוי לפגוע קשות באכלוסיות חלשות של נכים וקשישים - שהם עיקר המשתמשים בהם.

 

אלא שבפסק הדין החדש של השופט חאג' יחיא, הוא הופך סידרי עולם ומגדיר את הקלנועית כרכב מנועי לצורך החוק לפיצוי נפגעי תאונות דרכים, בניגוד להגדרות פקודת התעבורה.

 

"קלנועית היא רכב מנועי כמשמעותו בחוק הפיצויים. ערים אנו לעובדה שיותר ויותר מיוצרות קלנועיות ועדים אנו לסיכון הטמון בשימוש בקלנועיות. אכן רבים ומרובים הם המקרים שבהם יאלץ נוהג הקלנועית לעשות שימוש בכביש ושימוש כזה טומן בחובו סיכונים תעבורתיים הן למשתמש והן להולכי הרגל. משכך פני הדברים - סבורני כי יש לראותו כרכב מנועי על כל המשתמע מכך", מציין השופט בפסק הדין.

 

בשולי הפסיקה הוא ממליץ בפני המחוקק להביע עמדה מפורשת לענין מעמדה של הקלנועית, בכל הקשור לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים ולפקודת הרכב המנועי. זאת כדי למנוע את מצב חוסר הבהירות הקיים כיום.

 

ויש מי שכבר מנצל את המצב

בעקבות הפסיקה הזו הזדרזה אתמול סוכנות הביטוח "משקי הקיבוצים", השייכת לחברת ביטוח חקלאי, לנצל את המצב ולהציע לנהגי קלנועיות בקיבוצים ביטוח חובה לקלנועיות בעלות של 379 שקל לשנה. כאמור בסך הכל יש כ-15 אלף בעלי קלנועיות - רובם בקיבוצים ומושבים.

 

בדברי ההסבר של סוכנות הביטוח לבעלי הקלנועיות בקיבוצים, נאמר כי "לנוכח הפופולריות הגוברת של הקלנועיות בקיבוצים והיעדר תקנות תעבורה הולמות בנוגע לקלנועית, נמצאים נהגי הקלנועיות בסכנה במקרה של תאונות ונחשפים לסיכון של תשלום פיצוי בגובה שעלול להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים.

 

"הביטוח נועד לכסות נזקי גוף של נוסעים בקלנועית ושל הולכי רגל שנפגעו עקב השימוש בה. הכיסוי כולל את כל רכיבי הנזק המכוסים במסגרת חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, הכוללים בין השאר הוצאות רפואיות, וכן פיצוי בגין אובדן השתכרות".

 

נוסף על ביטוח החובה, תציע החברה גם ביטוח צד ג' שנועד לכסות נזקים שנגרמו לרכושו של אדם אחר שאינו בעל הפוליסה, כתוצאה משימוש בקלנועית. כמו כן, מי שיחפוץ יוכל לרכוש פוליסת ביטוח חובה לגניבה או אובדן של הקלנועית.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
על הקלנועית (ארכיון)
צילום: רוני שיצר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים