שתף קטע נבחר

משפטן: מותר לפגוע באזרחים - בצורה מידתית

היום ידונו שר הביטחון ושר המשפטים בסוגיית תקיפת מקורות הירי ברצועת עזה, גם במקרים שכתוצאה מכך עלולים להיפגע מכך אזרחים חפים מפשע. בשיחה עם ynet אמר מומחה למשפט בינלאומי כי תקיפה כזו מותרת, כל עוד יושג יתרון צבאי משמעותי. ומה לגבי הפסקת הזרמת החשמל?

"ישראל רשאית לנקוט צעדי הגנה עצמית נגד פעילות חמאס, גם אם הדבר כרוך בסבל ופגיעה באוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה". כך אמר אמש (יום א') ל-ynet ד"ר רובי סיבל, מומחה למשפט בינלאומי, לקראת הדיון הצפוי בסוגיית הירי לעבר שטחים מאוכלסים ברצועת עזה.

 

המשנה לראש הממשלה, השר חיים רמון, שאל אתמול בישיבת הממשלה "מדוע לא יורים לעבר מקורות הירי ברצועת עזה?" וציין כי על פי החוק הבינלאומי מותר לעשות זאת. שר הביטחון ושר המשפטים צפויים לדון בסוגייה בהשתתפות היועץ

המשפטי לממשלה, בעוד פעולת צה"ל ברצועה נמשכת.

 

ד"ר סיבל, המרצה באוניברסיטה העברית ובמרכז הבינתחומי בהרצליה, מסייג את האפשרות לירות לעבר שטחים שכאלה בכך שישראל אינה רשאית לפגוע במכוון באותם אזרחים שלא לוקחים חלק בהתקפות עליה.

 

"אם הפעולות מקבלות חותם של פעולות לא חוקיות, ישראל לא תקבל תמיכה בקהילה הבינלאומית. יש גם להביא בחשבון, שייתכן ויהיו גורמים במדינות שונות, שינסו להביא את קציני צה"ל בפני בתי משפט, בטענה שהם ביצעו פשעי מלחמה", מזהיר המומחה ומתייחס לעובדה שחמאס, כארגון טרור, לא שומר על כללי המשפט הבינלאומי: "ירי טילים על ידי חמאס נגד מטרות אזרחיות בישראל, מהווה פשע מלחמה, ומדינות רבות בעולם קובעות זאת במפורש. עם זאת, ישראל כמדינה עדיין כפופה לכללים משפטיים".

 

מה מותר לישראל לעשות נגד החמאס?

 

"המשפט הבינלאומי מתיר לפגוע בלוחמים ובמטרות צבאיות. מטרה צבאית כוללת לא רק כלי נשק ומחנות צבא, אלא כל מטרה התורמת תרומה ממשית למאמץ הצבאי של האויב כדוגמת גשרים, בתי זיקוק ותחנות כוח".

 

מה לגבי התקפה על מטרות צבאיות, בה נפגעו גם אזרחים פלסטינים? 

 

"ניתן להתקיף מטרה צבאית, גם אם ההתקפה תגרום לפגיעה באזרחים. אולם, כלל זה תקף כל עוד הפגיעה באזרחים הינה מידתית, לעומת היתרון הצבאי שיושג".

 

"אין להרעיב אוכלוסייה אזרחית כאמצעי לחימה"

החמאס משגר את הטילים במכוון מאזורים המאוכלסים באזרחים, מה הדין במקרה הזה? על כך אומר ד"ר סיבל כי מדובר בפעולה שאינה חוקית: "פעולה זו אינה מקנה חסינות למשגרי הטילים ומותר לפגוע בהם גם אם הם באזורים צפופי אוכלוסייה אזרחית. ועדיין - על ישראל להימנע מפגיעות לא מידתיות באזרחים".

 

אם חמאס מתקיף אזרחים שלנו, האם איננו רשאים להתקיף אזרחים כתגמול?

 

"בעבר פעולות תגמול נגד אזרחים היו מותרות, אך המשפט הבינלאומי המודרני אוסר זאת". 

 

ד"ר סיבל מוסיף כי רצועת עזה אינה נחשבת כיום שטח כבוש מאחר שלישראל אין שליטה אפקטיבית על הנעשה בה:

"אין ממשל צבאי ישראלי, אין מערכת משפטית, משטרה או בתי סוהר ישראליים. יש שם ממשל חמאס שלא כפוף בצורה כלשהי לשלטון ישראלי. עם זאת, יש גורמים בינלאומיים הטוענים שבגלל המצב המיוחד ברצועה, חלק מכללי דיני הכיבוש וחובות הכובש עדיין חלים על ישראל".

 

האם בשל כך ישראל חייבת להמשיך ולספק חשמל ודלק לרצועה?

 

"בעת מלחמה כמובן שאין חובה לספק חשמל ודלק לאויב. עם זאת, אין להרעיב אוכלוסייה אזרחית כאמצעי לחימה. ישראל רשאית לצמצם את אספקת החשמל והדלק - כל עוד אין זה מביא להרעבת האוכלוסייה או לפגיעה הומניטרית חמורה".


פורסם לראשונה 02/03/2008 23:42

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פגיעה בבית ברצועת עזה
צילום: AP
מפנים תינוק שנפגע
צילום: AFP
מומלצים