שתף קטע נבחר

חמאס: לחגוג את הניצחון על האויב האכזר

מי עומד מאחורי הפיגוע הרצחני בישיבת מרכז הרב בירושלים? גורמי ביטחון פלסטינים מאמינים כי זה חיזבאללה, שהסתייע ב"קבלני-משנה" פלסטינים. ברדיו חמאס ניצלו את הטבח כדי לקרוא לחגיגות על "פירות האלימות הקשה בעזה"

חמאס לא לקח באופן רשמי את האחריות על הטבח הרצחני אמש (ה') בישיבת מרכז הרב בירושלים, אבל קרא למאמיניו לחגוג בעקבות הפיגוע. המסתורין סביב השאלה מי עומד מאחורי הפיגוע הקשה, בו נהרגו שמונה מתלמידי הישיבה, נותר בעינו, אך חמאס מנצל את הטבח לצורכי תעמולה.

 

 

דובר ברדיו חמאס ציין כי הזרוע הצבאית של הארגון הבטיחה תגובה קשה ל"אלימות הקשה השבוע ברצועת עזה, והרג של יותר מ-120 פלסטינים בידי צה"ל" במבצע "חורף חם". ברדיו התייחסו בחמאס לפיגוע בירושלים כ"פירות של מה שקרה בצפון עזה", וקראו למאמינים "לחגוג את הניצחון נגד האויב האכזר". עם זאת, זמן קצר אחר כך פרסם חמאס הודעה בה הוא חוזר בו מאחריות לפיגוע.

 

בינתיים מנסים ברשות הפלסטינית ובארגונים השונים לנסות ולפענח האם היה מי שהפעיל את המחבל עלא אבו-דיים, בן 20 מג'בל מוכאבר שבמזרח ירושלים. הבלבול נובע מכך שדיים עצמו, כמו בני משפחתו, ידוע כתומך חמאס - על כך יעידו הדגלים שהיו תלויים בסוכת האבלים שהקימה המשפחה בכפר, בסמוך לביתו.

 

מוחמד שחאדה הפך מסוני לשיעי. האם הוא קשור לפיגוע?

ואולם, ההערכות העיקריות של גורמי ביטחון ברשות מדברות על כך שהפעולה מתחילתה עד סופה, בוצעה בהוראת חיזבאללה. הארגון הפועל מלבנון הסתייע על פי ההערכות בקבלנים פלסטנים, שהבולט שביניהם הוא מוחמד שחאדה, שאת ביתו כיתר צה"ל לאחר הפיגוע.

 

שחאדה היה ידוע כאיש ג'יהאד איסלאמי שעבר לפתח, חזר לג'יהאד וקיים בשנים האחרונות קשרים רבים עם חיזבאללה. בנוסף, לאחר שהיה ידוע כמוסלמי סוני, כמו כל הפלסטינים, הפך למוסלמי שיעי, כמו אנשי חיזבאללה. לכן כיוון החקירה העיקרי של הפלסטינים מתמצה בעובדה שאבו-דיים ביצע את הפיגוע בשליחות שחאדה, שקיבל הוראות ומימון מחיזבאללה.

 

מעבר לכך, נבדקת האפשרות שגם פעיל פתח מבית-לחם מעורב בפיגוע. ההערכה היא שאם יש מעורבות של חמאס, זו לא תוכרז באופן רשמי.

 הגורם הביטחוני ברשות אומר כי טענתו של ראש הממשלה אהוד אולמרט שהרשות אינה עושה די להילחם בטרור מגוחכת, שכן מבצע הפיגוע הוא אזרח ישראלי שיצא משטח בשליטת ישראל.

 

האופציה של הפעולה העצמאית נשללת לדברי הגורם, ולו רק בגלל העובדה שעלות הנשק והכדורים שבהם השתמש אבו-דיים מגיעה לכ-20 אלף שקל, דבר שאינו עניין של מה בכך עבור צעיר בן 20 מג'בל מוכאבר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המחבל, עלא אבו-דיים
צילום: AFP
הטבח בישיבת מרכז הרב
צילום: אבי אוחיון, לע"מ
מומלצים