שתף קטע נבחר

זירת הקניות

משרד החקלאות יילחם בכורתי העצים?

עצים בני עשרות שנים ויותר הניצבים בשטחים עירוניים, משלמים לעיתים קרובות את מחיר הפיתוח או תאוותם של יזמי נדל"ן נלהבים. משרד החקלאות, אליו מופנות אלפי בקשות לכריתה או עקירה של עצים לא עומד בעומס, ולפיכך יאציל מסמכויותיו לרשויות המקומיות, כדי שהן ישמרו על העצים בשטחן

חוסר אכיפה והעדר מודעות מפילה חללים רבים מקרב העצים בשטחים העירוניים. יזמי נדל"ן נלהבים אינם נרתעים מלכרות עצים בני עשרות שנים ויותר אם הם ניצבים בדיוק במקום בו עתיד להיבנות מבנה או אפילו אם העץ מסתיר את השלט של החנות.

 

בדיוק בתופעה הזו מבקש שר החקלאות שלום שמחון להילחם באמצעות מינוי של נציגי אכיפה מטעמו בכל הרשויות המקומיות. הנציגים - פקידי יערות - יהיו עובדי הרשויות המקומיות אך ישאבו את סמכויותיהם ממשרד החקלאות.

 

על פי פקודת היערות, כדי לכרות עץ המצוי ציבורי וגם בשטח פרטי יש לקבל היתר ממשרד החקלאות. לפקודה מצורפת רשימה הכוללת כיום 68 מיני עצים, בהם זית, חרוב, אורן, אלון, תמר, פיקוס, אקליפטוס, ברוש ואחרים. כריתה ללא היתר היא עבירה שגוררת קנס.

 

אך במשרד החקלאות מודים כי הם מתקשים להתמודד עם כמות הבקשות המופנית אליהם לכריתת עצים. ד"ר ניר עצמון, פקיד היערות הראשי במשרד החקלאות, אמר כי בשנה שעברה בלבד התקבלו במשרד כ-4,000 בקשות לכריתת או עקירת עצים - בקשות שבחלקן כוללות מאות עצים כל אחת.

 

לפיכך הוחלט להאציל מסמכויות המשרד לרשויות המקומית, כפי שנעשה כיום בשלוש הערים הגדולות - תל אביב, ירושלים וחיפה - ולאפשר לרשויות עצמן לקחת חלק במשימת שמירת העצים בסביבה העירונית, יפקחו וימנעו כריתה בלתי חוקית של עצים לטובת נדל"ן או תשתיות עירוניות.

 

"למשרד החקלאות אין די משאבים כדי לאכוף את האיסור לכריתת ועקירת עצים ללא אישור, בתחומי השלטון המקומי", אמר שמחון.  "העצים הגדלים בתחומי השטחים הבנויים הם מרכיב חשוב באיכות החיים ויש לפעול כדי להבטיח את שמירתם. האצלת סמכויות לעיריות תגביר את אפשרויות הפיקוח ותצמצם את תופעת כריתת העצים המסיבית".

 

במשרד ציינו כי הם מעוניינים לחקות את המודל במסגרתו פועל ברשות המקומי וטרינר עירוני או רשותי, המועסק על-ידי העירייה, אך כפוף מקצועית לשירותים הווטרינרים במשרד החקלאות. במשרד ציינו כי השר כבר הנחה את הגורמים המקצועיים לנסח תורה, לקבוע מדיניות ולגבש אמות מידה, לפיהן יעבדו פקידי היערות העירוניים, ובמקביל הוא פועל להסדיר את הנושא בחקיקה. 

 

ועם זאת, לא ברור כיצד יוכל אותו פקיד יערות עירוני לדחות בקשות שהופנו אליו מהרשות המקומית עצמה - האם ירגיש חופשי לסרב להם או שמא יאשרן באופן אוטומטי.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עץ שנכרת בנהריה. ארכיון
צילום: ישראל שגיא
מומלצים