שתף קטע נבחר

דיכטר: אי אפשר להרוס הסוכה; אולי את הבית

בתשובה לשאילתות בכנסת, אמר השר לביטחון הפנים, אבי דיכטר, כי "לא ניתן לקבוע שסוכת האבלים הוקמה מטעמו של ארגון טרור ומכאן שלא נמצאה סמכות חוקית לסגור את הסוכה". בד בבד הורה למשטרה לבדוק עם משרד הביטחון מהו ההליך החוקי הנדרש כדי להרוס את ביתו של המחבל

השר לביטחון פנים, אבי דיכטר, אמר בצהריים (יום ד') בתשובה לשאילתות בכנסת בעקבות הפיגוע בישיבת מרכז הרב כי "לא ניתן לקבוע שסוכת האבלים הוקמה מטעמו של ארגון טרור ומכאן שלא נמצאה סמכות חוקית לסגור את הסוכה". ואולם שעה קלה לאחר מכן הנחה השר את המשטרה לפעול להריסת ביתו של המחבל. המשטרה פנתה למשרד הביטחון כדי לבדוק את ההליך הנדרש כדי להרוס או לאטום את הבית.

 

הריסת הבית אפשרית אך ורק בצו שמוציא אלוף. מקורות במשרד לביטחון הפנים אמרו ל-ynet כי השר נטל יוזמה בעניין, משום שכמעט שבוע חלף מאז פיגוע הקטלני ודבר לא נעשה בעניין. 

 

"האב הכחיש קשר לתליית הדגלים ופעל להורדתם המיידית באמצעות בני המשפחה האחרים", אמר השר בדיון בכנסת. דבריו של דיכטר עוררו תגובות סוערות בקרב חברי הכנסת. "למה בירדן מנעו את סוכת האבלים? ופה לא? מדוע המשפחה לא מגורשת? מדוע הבית לא נהרס? למי אתם מחכים? ליועץ משפטי? עשו מעשה", אמר ח"כ ניסים זאב מש"ס לדיכטר.

  

דיכטר השיב: "אמרתי את שקיבלנו מחוות דעת גורמי המשפט. מה שקובע במדינת ישראל זה לא חוות דעת המשפטית של חברי הכנסת. המשטרה או גורמי האכיפה מחויבים לפעול על פי חוות דעת משפטיות של הגורמים המוסמכים. מאחר שזו הייתה חוות הדעת, זו הייתה הפעולה שביצעה או לא ביצעה המשטרה".

  

הוא התייחס גם לאפשרות שבית המחבל ייהרס. "הריסת בית, בוודאי בירושלים, היא מהלך שמחייב הרבה מאוד בדיקות משפטית לוודא האמנם ניתן להרוס או לאטום את הבית. הנושא הזה נמצא בבדיקה של גורמי המקצוע. אני מקווה מאוד שבסופו של דבר התשתית המשפטית והחוקית תאפשר לבצע את זה, אבל בלעדיה לא נוכל להמשיך את המהלך".

 

סביב עניין זה התפתח עימות בין דיכטר לח"כ גדעון סער, שאמר כי "בממשלה יש רק פקידים, פקידים ומשפטנים, אין ממשלה". דיכטר השיב: "ח"כ סער, הרשה לי לעדכן אותך, אתה חלק מחבורת הפקידים".

 

סער: "כולם מרגישים את חותמך בביטחון הפנים בצורה מדהימה, עשית מהפכה בבטחון הפנים, קישקשתא.... מהפכה בבטחון הפנים עשית. כלום, אפס. אפס זה מה שעשית".

 

גם שוטרים ירו לעבר המחבל

דיכטר סיפר על נסיבות הפיגוע בישיבת מרכז הרב: "המחבל הוציא מתוך קופסה רובה קלצ'ניקוב והחל לירות לכל עבר. בשלב מסוים נכנס לספריה, המשיך לירות באולם הספריה וכתוצאה ממעשיו נרצחו 8 תלמידים. התלמידים נמלטו וחיפשו מקומות מחסה. חלקם הצליח להסתתר בחדר נוסף שבתוך הספריה, ואחרים פשוט הגיעו לקיר שבין מדפי הספרים ושם נטבחו למוות".

 

באשר לנסיבות הריגת המחבל, הוסיף: "בהישמע היריות, אזרח שנכח במקום והחזיק אקדח ברשיון וקצין צה"ל שנזעק למקום ירו לעבר המחבל ופגעו בו, אנשי משטרה שהגיעו לזירה ירו אף הם במחבל. לאחר האירוע נמצא רכבו של המחבל כ-30 מטרים לפני הישיבה כשהוא נעול. מהחקירה עולה כי הכניסה לישיבה מרחוב בן דור שממנה חדר המחבל לא היתה נעולה ולא מאובטחת. בזמן האירוע הוצב מאבטח בישיבה הצעירה שנמצאת שתי קומות מעל בצדו השני של המתחם".

 

ח"כ צבי הנדל מהאיחוד הלאומי התייחס לדיווחים אודות איומי נקם מישיבת מרכז הרב: "יש בתוך העם שלנו, מהאחים שלי, בחלק השמאלי אנשים שהשנאה מבעבעת עד כדי כך שלא יכולים שיעברו שבעה ימים של בכי ושל אבל בלי למצוא מהר דברי כזב בשביל להשחיר את פניהם. שר אחר אמר לי שמאחר שהוא חושב שאין שום אמת בסיפור שסיפרו אתמול אז הוא התגאה, קראו לי להתראיין בתקשורת ולא הלכתי. שאלתי אותו למה? לך לתקשורת ותגיד שאלה מלח הארץ. אני גאה בהם הם הטובים שבטובים ויש אנשים רעים ומלוכלכים שמשחירים את פניהם לשווא".


פורסם לראשונה 12/03/2008 14:18

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
השר לביטחון הפנים, אבי דיכטר
צילום: גיל יוחנן
מומלצים