שתף קטע נבחר

זינוק במחירי המזון: הרבה יותר עניים זקוקים לסיוע

מדד המחירים לצרכן שהתפרסם ביום שישי חשף תמונת מצב עגומה. מחירי הדלק והנסיעות לחו"ל הוזלו, אבל מדד מחירי הירקות והפירות עלה בשיעור של 6.4%. נמשך הזינוק גם במחירי העופות, הדגים, הלחם החשמל והמים. בארגוני הסיוע מדווחים על עלייה של עשרות אחוזים במספר הפניות, אבל יש פחות תרומות. שר הרווחה מחכה לעוד דו"ח. אם חד-הורית נזקקת: "חבל שהמדינה לא מאפשרת לנו לנשום"

אם אין אוכל, תקנו מקרר: הדולר בצניחה חופשית, אבל מחירי המזון התייקרו בחודשים האחרונים באופן משמעותי. בארגוני הסיוע מדווחים על עלייה של עשרות אחוזים במספר הנזקקים הפונים לקבל חבילות מזון, משום שידם אינה משגת אפילו מצרכי יסוד. יציאה למרכול הפכה עבור רבים מהם למסע הישרדות.

 

מדד המחירים לצרכן לחודש פברואר שפורסם ביום שישי האחרון שיקף את תמונת המצב הבעייתית. המדד אמנם ירד ב-0.2%, אבל ההתייקרות במחירי המזון נמשכה במלוא העוצמה. הבשר, העופות והדגים התייקרו ב-2.7% בממוצע, הפירות הטריים ב-5.5. עלייה חדה במיוחד נרשמה במחירי המלפפונים שעלו ב-27%. בסך הכל התייקר סל המזון ב-8.1% לעומת חודש פברואר אשתקד. גם החשמל לצריכה פרטית התייקר בעוד 2.2%.  
התייקרות התייקרויות מדד מחירים עוני

מה התייקר ומה הוזל בחודש פברואר
מה התייקר שיעור ההתייקרות מה הוזל שיעור ההוזלה
מדד מחירי הירקות והפירות 6.4% שכר דירה 2%-
מדד אחזקת הדירה 1.1% מדד מחירי הדיור 1.6%-
מים 4.3% מדד מחירי התחבורה והתקשורת 1%-
חשמל 2.2% דלק ושמנים 3.8%-
ירקות טריים 9.7% הלבשה 8%-
פירות טריים 5.5% הנעלה 3.6%-
קישואים 49.2% אבוקדו 11.8%-
כרוב 21.8% עגבניות 12.7%-
חצילים 48.2% בננות 5.6%-
מלפפונים 27.2% אגסים 3.4%-
דגים טריים 6.1% דבש 2.1%-
שמן 6% גבינות רכות 1.7%-
בצק ומוצרי בצק קפואים 5.9% ספות ומזרנים 1.3%-
דגנים 5.8% נסיעות לחו"ל 2.6%-
עופות 3.3% מחשב ביתי 4.2%-
בשר בקר 2.4% כניסה למועדון 3%-
אטריות וספגטי 4.9% מלונות ובתי הבראה 1%-
לחמניות 2.1% תכשירי טואלטיקה ורחצה 4.4%-
קפה שחור 3.3% נפט וסולר לחימום ביתי 3%-
אבקות כביסה וחומרי ניקוי 2.2% ספרי דת 1.6%-
ארוחות במסעדות ובבתי קפה 1.2% צלחות 1.1%-
משקפיים ומכשירים רפואיים 1.8% מקרר 1.7%-

 

ההתייקרות במחירי המזון, הנובעת בין היתר מהתייקרות מחירי הסחורות בגלל השווקים המתעוררים, בעיקר בסין ובהודו, מורגשת בעיקר בשכבות החלשות. יותר ממחצית מהנזקקים (57%) דיווחו בסקר האחרון שפורסם במסגרת דו"ח העוני האלטרנטיבי של ארגון "לתת" כי הם אוכלים רק שתי ארוחות ביום. בלתת, שהוא ארגון הגג ליותר מ-120 ארגונים ועמותות המקיימים פעילות ביותר מ-80 יישובים, מדווחים כי ב-2007 נרשמה עלייה של 24% של דרישת נזקקים לקבלת מזון.

 

במקביל, נרשמה ירידה של 12% בתרומות שמגיעות לעמותות. חצי מהעמותות השייכות לארגון דיווחו כי ללא תוכנית ממשלתית לא יוכלו לעמוד בכל בקשות הנזקקים. 

 

ומה עושה הממשלה? היא הקימה ועדה לביטחון תזונתי בראשותו של מנכ"ל משרד הרווחה, נחום איצקוביץ', האמורה להגיש את מסקנותיה לשר הרווחה לקראת פסח. הוועדה תשרטט תמונת מצב של העוני בישראל. מסתמן שהיא תמליץ להגדיל קצבאות כפי שנהוג במדינות רווחה ולא לתת מזון באופן ישיר לנזקקים, כפי שנהוג במדינות סעד, תוך שילוב המגזר השלישי הפועל שנים בישראל, לעתים בשיתוף פעולה עם רשויות הרווחה.

 

נדיה, אם חד-הורית לשני ילדים, עלתה לארץ לפני שמונה שנים יחד עם אמה הפנסיונרית. בשיחה עם ynet הסבירה כי למרות שהיא עובדת במשרה חלקית, היא נאלצת להיעזר בסיוע והשינוי לרעה מורגש יותר בתקופה האחרונה בשל התייקרות מוצרי מזון בסיסיים. היא נאלצת לוותר על יותר ויותר מוצרים שנהגה לרכוש עבור ילדיה ועבור אמה הפנסיונרית שמתגוררת איתה. "חבל שהמדינה לא תומכת בנו, לא מאפשרת לנו לנשום מבחינת הדברים המינימליים כמו מוצרי מזון בסיסיים.

 

"אני לא מרשה לעצמי בתקופה האחרונה לקנות לילדים יוגורטים, פירות או קורנפלקס שהם אוהבים. לפני שהגעתי לארץ חשבתי שאצליח להביא לעולם עוד ילד,

כי אני אוהבת ילדים ואני חושבת שאני יכולה להיות אמא טובה, רק אם היה לי עוד קצת כוח. פשוט לקחו לי את הכוח הזה".

 

ערן וינטרוב, מנכ"ל ארגון "לתת" אמר ל-ynet: "בשל עליית המוצרים בשנה האחרונה, ניתן לראות תהליך מתמשך של שחיקה בכוח הקניה של הנזקקים וזה מקשה על חייהם ויוצר מלחמת הישרדות של ממש עבור הנזקקים. אם המגמה תימשך, אנשים ימשיכו לקצץ בכמות המזון שהם קונים, העוני רק יעמיק ומספר העניים רק יגדל. מה שאנו מרגישים בשטח זה תהליך של ייאוש של אנשים שמרגישים שלא יצליחו לצאת מהמצב וכך גם ילדיהם. למרות שרובם עובדים, בגלל המחירים הגבוהים, אנשים לא מצליחים לראות איך ירשו לעצמם לרכוש דברים ומוותרים על הרבה דברים שנראים לאחרים טריוויאליים".

 

זינוק של 20% בבקשות לסיוע

בארגון "מאיר פנים - כוח לתת" המפעיל 41 סניפים בכל הארץ מדווחים שבחודש האחרון התקבלו כ-2,000 פניות של אזרחים המבקשים לקבל חבילת מזון. ברבעון האחרון חל גידול בבקשות לחבילות מזון ב-20% יחסית לתקופה זו אשתקד. העלייה במחירי המזון הביאה לכך שברבעון האחרון, הוציא הארגון הוציא מיליון שקל יותר עבור פעילותו. גם כמות האנשים שמגיעים לבתי התמחוי עלתה ב-15%. יו"ר הארגון, דודי זילברשלג, מסביר את העליה הדרמטית בכך שאנשים מיואשים ולפעמים פונים לכמה גורמים בו-זמנית, שאיתם בין היתר עובד הארגון.    

 

"בשל התייקרות המחירים בכל העולם וגם בישראל, והיעדר תוכנית לאומית מסודרת שממשלת ישראל אמורה להוביל, אנו עדים לכמות הולכת וגדלה של נזקקים המבקשים מוצרים בסיסיים

שבשנים קודמות לא חשבנו שיצטרכו. כואב לראות משפחות שלמות שאינן מצליחות לרכוש לעצמן מוצרי מזון בסיסיים ואיננו מדברים על פירות טרופיים, אלא על לחם, חלב, בשר, קמח וכו'".

 

מנכ"ל משרד הרווחה, נחום איצקוביץ', המכהן גם כיו"ר הוועדה לביטחון תזונתי, אמר ל-ynet: "אנו מודעים למצב הקשה של נזקקים בישראל, בשנה האחרונה נלחמנו לעדכן את קצבאות הזיקנה ואנו ממשיכים להילחם בכדי לעדכן את כלל הקצבאות. אנו מודעים למצב הקשה ופועלים כמיטב יכולתנו, בין היתר לאחר שנגיש את הדו"ח לשר הרווחה נתחיל בתוכנית מסודרת". 

פורסם לראשונה 15/03/2008 22:56

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יותר מוצרי מזון התייקרו במרכולים
צילום: עופר עמרם
שר הרווחה יקבל דו"ח חדש
צילום: דודי ועקנין
העמותות נדרשות לספק יותר סיוע
צילום: תומריקו
צילום: אלכס קולומויסקי
יותר נזקקים בבתי התמחוי
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים