שתף קטע נבחר

החוק להגנת זכויות המורה קוּדם, המחלוקת נשארה

ועדת החינוך אישרה לקריאה ראשונה את חוק המסגרת, בינתיים ללא סעיפים תקציביים שיוכנסו בו בהמשך. משרדי האוצר והחינוך ניסו לטרפד והושתקו, אבל יו"ר ארגון המורים רן ארז לא מרוצה: "החוק הוא עורבא פרח"

ועדת החינוך של הכנסת החליטה היום (ב') לקדם חוק להגנת זכויות המורים והמנהלים במערכת החינוך. הוועדה אישרה לקריאה ראשונה נוסח ראשוני של מסגרת זכויות, ממנו הוצאו במתכוון כל הסעיפים התקציביים, כדי למנוע את התנגדות האוצר שעלולה לטרפד את החוק.

 

בין הסעיפים שהוצאו ויתווספו במהלך הכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית, כאלה הקובעים את התנאים הפיזיים הראויים לעבודה המורה, את תנאי ההעסקה הראויים,

 לרבות הזדמנות השווה לקידום בשכר וכן את הסל הרצוי של שירותי החינוך.

 

הנוסח הראשוני מסתפק בהתוויית מסגרת כללית של הזכויות לשיפור תדמית המורה והמקצוע כיום. נוסח זה משלב את הצעות החוק הפרטיות של הח"כים רונית תירוש (קדימה) וסילבן שלום (ליכוד). ח"כ שלום, הסוגר מעגל שפתח לפני שנים בהעברת "חוק זכויות התלמיד", אמר כי חוק המסגרת נועד להמריץ את הממשלה להגיש הצעת חוק משלה בנושא, כפי שהשרה תמיר הבטיחה לו לפני יותר משנתיים.

 

נציגי הממשלה טענו כי הצעת החוק שהובטחה "כבר בצנרת". הוועדה תמזג אותה בנוסח הפרטי, לאחר שזה יעבור בתוך שבועיים בקריאה ראשונה, לחוק שיוגש לקריאה שנייה ושלישית.

 

רן ארז: "זה חוק חובות המורה"

יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים, רן ארז, הקדים לתקוף את הצעת הממשלה עוד בטרם הוגשה לכנסת, לפי הטיוטה שהובאה לידיעתו. לדבריו מדובר בעצם ב"חוק חובות המורה", כי אין בהצעה זכויות שלא קיימות היום. גם חוק המסגרת שאושר בוועדה הוא בעיניו "עורבא פרח" שלא מקדם את המקצוע והעוסקים בו.

 

יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל מלכיאור (עבודה), הסביר את ההוצאה הזמנית של הסעיפים התקציביים מהחוק שאיננו מקובל על הממשלה, בצורך לגייס עבורו תמיכה של יותר מ-51 ח"כים - שספק אם תימצא.

 

נציגי האוצר ומשרד החינוך ניסו לטרפד גם את מעט הסעיפים הלא תקציביים שנותרו בחוק המסגרת, כמו הסמכת שר החינוך לקבוע הטבות למורים המלמדים באזורי עדיפות ובקו העימות, לרבות באמצעות גמול מיוחד, או הסמכת כל מנהל לגבש מועצה פדגוגית של המוסד שהוא יושב בראשה ולהביא התקציב לאישור שר החינוך. נסיונות הטרפוד נעצרו רק לאחר מחאותיו החוזרות של ח"כ שלום, שטען כי שרת החינוך יולי תמיר אמרה לו שהיא תומכת בנוסח המסגרת, והסכמתו להוסיף את שר האוצר כשותף להחלטה על מתן ההטבות למורים בפריפריה.

 

חוק המסגרת מעגן את הנוהל הקיים של מתן הגנה משפטית ומימון הוצאותיו המשפטיות של המורה, אם זה נתבע במסגרת מילוי תפקידו. הוועדה דחתה לפי שעה הצעה של אחת מנציגות המורים להוסיף לחוק הגנה גם מפני התנכלות הורי התלמידים. זאת, במתן אפשרות להוציא נגד הורה שאיים על מורה צו הרחקה, כמו שנוהגים היום הורים להוציא נגד מורים רק על סמך תלונות ילדיהם. חוק המסגרת יובא לאישור מליאת הכנסת בתוך שבועיים, לפני פגרת הפסח.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
יש זכויות בחוק?
צילום: ויז'ואל/פוטוס
רן ארז. "עורבא פרח"
צילום: גיל יוחנן
ח"כ סילבן שלום. סוגר מעגל
צילום: דודי ועקנין
מומלצים