שתף קטע נבחר

פרופ' דרור: דו"ח וינוגרד לא מיושם, מנסים להשכיחו

תחת הכותרת "אומדן ביצוע", בוחן אחד מחברי ועדת וינוגרד את תפקוד הדרג המדיני בעקבות פרסום הדו"ח על מלחמת לבנון השנייה. רוב הסעיפים - הוא קובע במסמך שהפיץ לח"כים - לא בוצעו. מזכיר הממשלה: יש יישום בשורת נושאים. מבקר המדינה, שהתבקש לוודא ביצוע: עוד מוקדם להכין דו"ח מעקב

רק חודשיים חלפו מאז פורסם דו"ח ועדת וינוגרד - אבל אחד ממנסחיו כבר לא מרוצה מהיישום. במסמך שהפיץ היום (ב') פרופ' יחזקאל דרור בכנסת, הוא פוסק: הלקחים והמסקנות לא הופקו.  

 

תחת הכותרת "המלצות מרכזיות ביחס לדרג המדיני של ועדת וינוגרד - אומדן ביצוע", מציג דרור את התרשמותו הבלתי מספקת. וכך הוא כותב, כשהוא מונה את עיקרי ההמלצות שניסח עם עמיתיו:   

  

1. בנייה מחדש של המועצה לביטחון לאומי - לא בוצע.

2. הערכת המצב לאומי - בנייה מחדש של הערכת המצב המדיני-ביטחוני הלאומי - לא בוצע וגם לא נבדק לעומק.

3. שילוב מלא של משרד החוץ בהחלטות מדיניות בטחוניות - בוצע חלקית.  

4. פיתוח מסמכי יסוד אסטרטגיים המשלבים ראייה מדינית ובטחונית - ספק רב אם בוצע, וגם ספק אם הוקמו הכלים ומשאבי האנוש הדרושים לביצוע.

5. הגנת העורף - בנייה מחדש של ההגנה על העורף תוך ראייה אסטרטגית - בוצע חלקית ובצורה בעייתית מאוד.

6. מעקב שיטתי אחר ביצוע המלצות הוועדה - לא בוצע.

 


מטרה משותפת של כולם. הוועדה לביקורת המדינה, היום (צילום: גיל יוחנן)

 

את המסמך הפיץ פרופ' דרור לכבוד דיון בממצאי הדו"ח בוועדה לביקורת המדינה, בהשתתפותו ובהשתתפות מזכיר הממשלה עובד יחזקאל ומבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס. "הכוונה היא לבדוק כיצד מדינת ישראל מיישמת את המלצות ועדת וינוגרד", הסביר יו"ר הוועדה, ח"כ זבולון אורלב. "מדובר בנושאים קריטיים לקיומה של המדינה. אנחנו חושבים שמבקר המדינה הוא הגוף הנכון לבדוק ולעקוב אחרי הנושא הזה. פה זה לא עניינים של קואליציה ואופוזיציה - זו מטרה משותפת של כולם".  

 

המבקר: כדאי לחכות עוד מעט

בפתח הדיון העיר לינדנשטראוס: "המועד שחלף מאז פרסום הדו"ח הוא יחסית קצר. היינו רוצים לראות קודם איך הדברים מתבצעים בשטח, לפני שאנחנו ניגשים לעריכת דו"ח. בשלב זה אנחנו לא חושבים שיש מקום להכין דו"ח מעקב. זה לא אומר שלא יהיו נקודות שלא נבדוק, אם יהיה צורך. אבל דו"ח מעקב בשלב זה נראה מוקדם, וכדאי לחכות עוד מעט כדי לראות מה טופל ובוצע".

 

פרופ' יחזקאל דרור, כאמור, סבור שאין עוד סיבה לחכות. "הדיון הזה חשוב, כי יש מי שרוצה להשכיח את הדו"ח", הוא אמר לח"כים בוועדת הביקורת. מזכיר הממשלה לעומתו הציג תמונת מצב שונה,

 לפיה המלצות הוועדה נמצאות בתהליך יישום בשורת נושאים. הוא הסביר עוד כי על פי נוהל לשעת חירום שמתגבש, ממשלת ישראל תתכנס אחת ליום בעת חירום. לדרור הוא העיר: "לפני שהנחת מסמך כזה, היה ראוי לפנות אליי ולבדוק איתי את הפרטים".

 

בין הנושאים המטופלים שפירט יחזקאל: הקמת ועדת שרים מיוחדת בראשות ראש הממשלה למעקב אחר יישום ההמלצות; הקמת צוות היגוי בראשותו של אמנון ליפקין-שחק; תהליך עיגון המועצה לביטחון לאומי בחוק על שלל סמכויותיו; הפעלת חדר מצב במשרד ראש הממשלה (בהרצה); העמקת מעורבות משרד החוץ בתהליכים בנושאי מדיניות ביטחון ומדיניות חוץ; קיום פגישות עתיות תכופות בין ראש הממשלה לשרת החוץ, ועוד.

 

בסופו של דיון החליטה הוועדה לפנות למבקר, על מנת שיבצע ביקורת ומעקב אחר יישום ההמלצות לפי לוח זמנים שיקבע משרדו שלו. הוועדה קבעה עוד כי על הממשלה לזרז ככל האפשר את יישום ההמלצות ולמנות מנגון שייפעל ליישומן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פרופ' דרור, היום. בלתי מספיק
צילום: גיל יוחנן
עובד יחזקאל. "מיישמים"
צילום: גיל יוחנן
מומלצים