שתף קטע נבחר

צה"ל בודק: למה לא זוהו המחבלים לפני הפיגוע?

בתחקיר ייבדק כיצד המחבלים שביצעו את הפיגוע שבו נרצחו שני ישראלים במסוף הדלקים בנחל עוז, לא זוהו על-ידי מערך התצפית וכיצד הצליחו לחתוך את גדר המערכת. בנוסף, ייבדק תפקוד הכוחות שהוזעקו למקום. גורמים בצה"ל אמרו: "כאשר זוהו המחבלים פעלנו מהר וללא ספק צמצמנו הפגיעה"

בצה"ל החלו בתחקיר הפיגוע בו נרצחו אחר הצהריים (יום ד') שני ישראלים במסוף הדלקים במעבר נחל עוז. השאלה המרכזית שנבדקת בתחקיר היא - כיצד המחבלים, שהגיעו למסוף באור יום, לא זוהו על-ידי מערך התצפיות של צה"ל וכיצד הם הצליחו לחתוך את הגדר, לחדור לישראל, לבצע את הפיגוע ולחזור לרצועת עזה.

 

חזית הדרום שוב גובה קורבנות

 

קצינים בפיקוד הדרום ציינו כי התגובה המהירה של הכוחות מנעה פיגוע קשה יותר, שיכול היה אף להסתיים בתוצאות חמורות כמו פגיעה בתושבים בנחל עוז או חטיפת ישראלים לרצועה. בנוסף לבדיקת החדירה, שלא זוהתה - בוחנים גם בצה"ל את תפקוד הכוחות שהגיעו למקום - האם הגעת הכוחות למקום היתה מהירה מספיק והאם ניתן היה להגיע מוקדם יותר כדי למנוע את הפגיעה בשני הישראלים.

 

אחד העובדים בצדו הפלסטיני של המסוף ניסה להזהיר את עמיתיו בצד הישראלי, בשעה שהבחין בחדירת המחבלים, אך אזהרתו היתה בסמיכות לירי. אמנם צה"ל והשב"כ הצליחו בתוך זמן קצר לזהות רכב בו נעו מחבלים הקשורים לפיגוע ואף לפגוע בהם, אך הדבר היה לאחר שהמחבלים הצליחו לבצע את הפיגוע.

 

ככלל, מצליח צה"ל להדוף ניסיונות רבים של מחבלים פלסטינים לחצות את גדר המערכת מרצועת עזה לישראל.

 ארגוני הטרור מנסים באופן הזה לבצע פיגועים נגד כוחות צה"ל ואף נגד יישובים בעוטף עזה. רק אתמול נחשפה מנהרה שנחפרה במרחק כמה מאות מטרים מנחל עוז, ועל פי הערכות היתה אמורה לשמש למעבר מחבלים, לביצוע פיגוע בתוך ישראל.

 

גורמים צבאיים אמרו: "הפעילות של צה"ל לאורך גדר המערכת, במטרה למנוע פיגועים מורכבת ואינה פשוטה. אנו מצליחים בפעמים רבות לסכל פיגועים, עוד בזמן התכנון שלהם ופיגועים אחרים מסוכלים בסמוך לגדר. היום נורו פצצות מרגמה לאזור כחלק מפעולת הסחה, אבל כאשר זוהו המחבלים פעלנו מהר וללא ספק צמצמנו הפגיעה".

 

מוקדם יותר אמר אלוף פיקוד הדרום, יואב גלנט: "ככל הנראה המחבלים התכוונו לבצע פיגוע חמור יותר בעל מאפיינים של חדירה ליישוב או חטיפה. קצת אחרי השעה 15:00 בוצעה התקפה של מספר מחבלים, בין ארבעה לחמישה, לכיוון מסוף הדלקים שבסמוך לנחל עוז וסמוך למעבר קרני. פעולה מהירה של הכוחות הביאה לכך שהמחבלים נסוגו לאחר קרב קצר. לצערנו, נפגעו ונהרגו שני אזרחים ישראלים. במהלך הקרב הצלחנו להרוג שני מחבלים ואנחנו נגיע גם ליתר". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כוחות ההצלה באזור נחל עוז
צילום: זאב טרכטמן
מומלצים