שתף קטע נבחר

ליל סדר - אצל ההורים שלי או שלה?

מותר לאכול מצה בערב החג? האם גוי יכול לשבת סביב שולחן הסדר? יש צורך בהכשר לסבון כלים? אשתי ספרדיה - מותר לי לאכול קטניות? ומה יהיה עם קרבן הפסח והעלייה לרגל? גולשי ynet שאלו - רבני צֹהר עונים. פרוייקט מיוחד

גוי בשולחן סדר

שאלה:

 

האם גוי יכול לשבת בשולחן סדר פסח? (בני, מרכז)

 

שלום רב, חבר שלי היה נשוי לגיורת שלא גויירה כהלכה. נולדה להם בת שהיא כבר בת 12 ותמיד הוא ניסה להקנות לה ערכים וזיקה ליהדות. הוא מוזמן עתה לקרובים לערב פסח ללא בתו ודבר זה לא מקובל עליו בעליל. בתו מכירה את מקורביו משכבר הימים ואף היתה מספר פעמים בעבר בערבי שבת, אולם עכשיו קרוביו התחזקו ביהדות וטוענים שגוי אינו יכול להסב לסדר הפסח עימם? האם נכון הדבר? האין פה עבירה של יצירת איבה? (המשפחה היא יהודיה ספרדית). תודות וחג שמח

 

תשובה: 

 

אין בעיה הלכתית בעצם ההשתתפות, אם כי צריך להיזהר שמי שאינו יהודי יגע בכוס יין או בבקבוק יין פתוח כי אז אין להשתמש ביין זה.

 

עלייה לרגל והקרבת הפסח

שאלה:

 

אם תותר הקרבת קורבן פסח בירושלים (קראתי שמבקשים להתיר את ההקרבה) האם תהיה עלייה המונית לירושלים? (איתן)

 

תשובה:

 

אכן,ישנם מקורות מהם עולה שאפשר להקריב קורבן פסח גם בזמן שאין בית מקדש,אולם רוב מוחלט של הפוסקים לאורך הדורות שללו אפשרות זו ,לכן אין מקריבים קרבן פסח כל זמן שבית המקדש איננו קיים,לצערינו, גם עלייה לרגל מבחינה הלכתית טהורה קשורה לבניין בית המקדש,אולם ראוי גם בזמננו לפקוד את ירושלים והכותל המערבי, זכר למצוות העליה לרגל, שאנו מתפללים לקימה במהרה בימינו.  


קניידלך. לא לאשכנזים בלבד (צילום: גבי סמלסון)

 

מכירת חמץ

שאלה:

 

האם ניתן למכור חמץ לא ברבנות בעיר מגוריי? הוריי גרים בדרום ואני גרה במרכז הארץ. האם אני יכולה לתת להוריי כסף שהם ימכרו את החמץ בביתי (התשלום מתבצע ברבנות בדרום הארץ ואני גרה במרכז הארץ)? (קרן, תל-אביב)

  

תשובה:

 

את יכולה למנות את הוריך כשליחים למכירת חמץ, אינך צריכה לתת כסף שהרי את מוכרת ולא קונה.חג שמח.

 

מה עושים עם חמץ שנשאר

שאלה:

 

מה עושים עם החמץ שנשאר בבית לפני פסח?

 

כמו לכל משפחה, לנו גם נשאר חמץ לפני הפסח. כמדי שנה, אנו זורקים את כל החמץ הפתוח, כלומר: תבלינים, ממרח שוקולד משומש, דגני בוקר פתוחים וכו'. ואת כל החמץ שסגור ועוד לא השתמשנו בו (כלומר: דגנים אטומים, ממרח שוקולד חדש, שימורי טונה שלא מצויין כשל"פ) אנו מחביאים בבית או במחסן. האם נכון לעשות כך? האם אין פה עניין של "בל תשחית"? (אורן, מרכז)

 

תשובה:

 

ישנן עמותות העוסקות באיסוף חמץ לפני הפסח, על מנת לחלקו לעניים לאחר הפסח,בזמן הפסח החמץ נמכר לגוי על ידן, כך גם תקיים מצוות צדקה וגם תמנע מחשש של בל תשחית.

 

מותר לראות כלי חמץ בפסח?

 שאלה:

 

האם מותר לראות בפסח כלים לא כשרים? האם ניתן להשאיר בארונות כלים לא כשרים לפסח מבלי לחשוש כי יפתחו את הארון בשוגג? כוונתי היא רק לכלים כי את כל האוכל החמץ אני מרכזת במקום אחד ועליו חל איסור ראיה. (קרן)

  

תשובה:

 

איסור "בל ייראה" הוא רק בחמץ ממש ולא בכלים של חמץ הנקיים מחמץ.  


מי גנב את האפיקומן? (צילום: שאול גולן)

 

מקרוני בארון

 

שאלה:

 

האם מותר לשמור במקום סגור חבילת מקרוני סגורה לאחרי פסח? (יונה, ירושלים)

 

תשובה:

 

מקרוני הוא חמץ גמור ולכן הדבר אסור.

 

מה עושים עם התה?

שאלה:

 

אם יש לי מוצרים שאינם כשרים לפסח, אך הם לא חמץ, כמו תה, קפה נמס, סוכר וכו'. האם מותר לי להשאיר אותם בבית ולהשתמש בהם לאחר החג? או שאני צריכה לזרוק? (ליאת, מרכז)  

 

תשובה:

 

אפשר למכרם באמצעות הרבנות המקומית לגוי למשך ימי הפסח ולהשתמש בהם לאחריו. חג שמח.

 

סימילאק בפסח

שאלה:  

 

שלום לכם, יש לנו תינוקת בת חודשיים שאוכלת סימילאק, לא ראינו סימילאק כשר לפסח על המדפים ובשיחה עם המוקד שלהם התברר שאין להם קו ייצור כשר לפסח לסימילאק מכיוון שהם מייצרים בחו"ל, לסימילאק יש אישור רבנות לגבי הכשרות (ראינו על המדפים ברשתות) האם אפשר להמשיך לתת לה סימילאק בפסח או להחליף למוצר אחר ? (דרך אגב קצת בעייה כי היא מניסיון היא לא מגיבה טוב למוצר האחר) תודה רבה (איריס, ירושלים)

 

תשובה:

 

סימילק הוא כשר לפסח, למרות שלא כתוב עליו כלום, אמנם יש בו קצת קיטניות ולכן כדאי לבני עדות אשכנז להזהר שלא ישפך סימילק לתוך האוכל של בני המשפחה.

 

פירות כשרים לפסח?!

שאלה: 

 

ברצוני לדעת האם יש צורך בכשרות לפסח למוצרים הבאים:

 

פירות וירקות, ביצים, סבון כלים, מזון לבע"ח (דגים/כלבים), והאם צריך להשליך/למכור ממוצרים אלה לפני הפסח (יואב, צפון)  

 

תשובה:

 

באופן עקרוני אין צורך בהכשר מיוחד לפסח בדברים אלה. מזון לבע"ח טעון הכשר.

 

איפה לעשות את הסדר?

שאלה:

 

ליל הסדר - בבית הורי או בבית הוריה. נא לציין מקור. אנו זוג צעיר. שנה ראשונה. והתעוררה השאלה היכן נבלה את ליל הסדר: בבית הורי, או בבית הוריה. יצויין, כי שתי המשפחות - משפחות תורניות. (אריה, רמת-גן) 

 

תשובה:

 

אין לזה כל מקור הלכתי,העיקר הוא שלום בית. מומלץ לעשות סדר קבוע של שנה בבית זה ושנה בבית זה ועל ידי כך להמנע ממחלוקות מיתרות .

 

לאכול או לא לאכול אורז - זאת השאלה

שאלה: 

 

אצל הורי אוכלים אורז בפסח באותו שבוע בעלי לא אוכל אצלם בגלל זה למרות שבעלי אדם חילוני מאוד והורי דתיים אי אכילת אורז בפסח האם זה בסדר ומה הדין לגבי כל השנים אכלתי ובשנה האחרונה לא ומה לגבי ילדי (ירדנה פרנסיה, לוד)

 

תשובה:

 

אורז איננו חמץ,בני עדות אשכנז וקצת מעדות המזרח נוהגים שלא לאכול קטניות ואורז בכלל.גם בעלך יכול לאכול אצל הוריך אך להשמר מאכית קטניות.(אורז,שמן סויה ועוד)בדרך כלל הילדים נוהגים על פי מנהגי האב ועל כן גם להם ראוי להמנע מאכילת אורז.

 

אולי בכל זאת אפשר קטניות?

שאלה: 

 

אני אשכנזי ונשוי לספרדיה. אשתי ובתי אוכלות קטניות בפסח האם גם אני יכול? (גיא, ירושלים)

  

תשובה:

 

על כל אדם מוטלת חובה לשמור על מנהגי בית אבותיו וכך גם לך.

 

רוצה מצות

שאלה:

 

האם מותר לאכול מצות לפני חג הפסח? במשפחתי אוהבים מצות, קנינו מצות לחג הפסח המתקרב והשאלה אם מותר כבר לפתוח ולאכול לפני שהחל החג. (שרון) 

 

תשובה:

 

מעיקר הדין,ישנו איסור לאכול מצה קר ביום של ערב פסח,בכדי שיהיה טעם חדש ומיוחד למצה בליל הסדר,ישנם גם כאלה הנוהגים שלא לאכול מצה שלושים יום לפני החג,אך מעיקר הדין אסור רק בערב פסח. בתיאבון.

 

  • פרויקט החדשו"ת של ynet וצהר: למשלוח שאלה לפסח - לחצו כאן

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ליל-הסדר
צילום: מיכל הלוי
קערת הסדר
צילום: סי די בנק
צילום: שרה גולד
פירות. כשר לפסח
צילום: שרה גולד
מומלצים