שתף קטע נבחר

זירת הקניות

מיליון דולר למי שיצליח לייצר בשר במעבדה

ארגון זכויות בעלי החיים הבינלאומי PETA הכריז על פרס של מיליון דולר למדען הראשון שיצליח לייצר במעבדה רקמה מלאכותית שטועמים לא יצליחו להבחין בינה לבין בשר אמיתי. את התוצרת יצטרך המדען לשווק ב-10 מדינות בארה"ב עד סוף יוני 2012. המטרה: צימצום הפגיעה בבעלי חיים ופליטת גזי החממה

ארגון זכויות בעלי החיים האמריקני PETA הכריז לאחרונה על פרס של מיליון דולר למי שיצליח לייצר בשר מלאכותי במעבדה עד יוני 2012.

 

הארגון, שמקדם צמחונות, הודיע כי בשר שייוצר במעבדה יוכל להשביע את תאבונם של מיליוני בני אדם ברחבי העולם מבלי לפגוע בבעלי חיים. יתרון נוסף של הבשר המלאכותי יהיה שמירה על הסביבה: על פי נתוני האו"ם, תעשיית הבשר העולמית מייצרת 18 אחוז מסך פליטות גזי החממה לאטמוספירה - יותר מפליטות כל המכוניות בעולם.

 

הפליטות של תעשיית הבקר מקורן בזיהום שנוצר משינוע המזון לפרות ושינוי הפרות לבתי המטבחיים, פליטות ממערכת העיכול של הפרות, פליטות מהאנרגיה הדרושה לפעילות בתי המטבחיים ופליטות השינוי של מוצרי הבשר המוכנים ללקוחות.

 

יותר בריא ויותר נקי

מזה מספר שנים מנסים מדענים לפצח את הטכנולוגיה באמצעותה ניתן יהיה לייצר רקמות מלאכותיות במעבדה. ראשית המחקר בנושא ביקשה למצוא תחליף בשר אותו ניתן יהיה לספק לאסטרונאוטים עבור טיסות ארוכות לחלל. בשנים האחרונות מתרכז המחקר בניסיון לייצר רקמות אותן ניתן יהיה לשווק כבשר מלאכותי לציבור הרחב.

 

את הרקמות מייצרים באמצעות תרבית של תאים שנלקחת מבעלי חיים. את התאים - מעוף, בקר או חזיר - מניחים בצלחת פטרי עם חומרים מזינים. לאחר מכן מניחים בתוך התרבית מעין פיגומים, עליהם גדלים התאים. את החומר מניחים בתוך מתקן שמותח ומכווץ אותו - למעשה מכניס אותו למשטר אימונים כדי להפוך את הסיבים לגמישים. אחרי מספר שבועות מתקבל רקמה דקה ממנה אפשר להכין בשר טחון בטעם עוף, בקר או חזיר - בהתאם לתאים שנלקחו בתחילת התהליך.

 

לרקמות ניתן להוסיף טעם ומרקם באמצעות חומרים שונים, בדומה למוצרי סויה המוכרים כיום. המדענים אומרים שניתן להוסיף להם גם תוספים מזינים ובריאותיים כמו ויטמינים ואומגה 3, ושממילא התהליך הנקי במעבדה מקטין את החשיפה של החומר לבקטריות וזיהומים. 

 

אלא שהטכנולוגיה כיום עדיין בחיתוליה, ודרושים כמיליון דולר כדי להפיק 250 גרם של בשר מלאכותי. סימפוזיון שנערך בחודש שעבר בנורווגיה, של כל מכוני המחקר והמעבדות המנסות את כוחן בתחום, ביקש למצוא את המפתח לייצור המוני של בשר מלאכותי בשיטות יקרות פחות.

 

בינתיים נכנס ארגון PETA לתמונה, והכריז על היוזמה על אף מחלוקת פנימית חריפה. בתוך הארגון היו מי שתמכו בתחרות בהתלהבות, ואחרים שאיימו לעזוב כי רק המחשב על אכילת בשר - אפילו שאף בעל חיים לא נשחט לצורך הכנתו - עוררה בהם גועל.

 

ובכל זאת, את הפרס יעניק הארגון למי שיצליח למצוא את השיטה לייצר מספיק בשר מלאכותי אותו ניתן יהיה לשווק ב-10 מדינות בארצות הברית במחירים שיתחרו במחירי עוף למשל. הארגון ציין כי כדי לגרוף את הפרס - שלא לדבר על המיליונים ממכירת הזכויות על השיטה - יצטרך המדען לייצר חומר שפאנל של טועמים לא יצליח להבדיל בינו לבין עוף מבחינת הטעם או המרקם.

 

המועד האחרון בו צריך הבשר המלאכותי לצאת לשוק הוא 30 ביוני 2012, ואז על היצרן להוכיח שבכל אחת מ-10 המדינות נרכשו לפחות 45 קילו ממנו. (פרטים נוספים על התחרות - כאן)

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים