שתף קטע נבחר

למה אי אפשר להיות אגואיסט גם כשמאוהבים?

האדם אגואיסט מטבעו, פועל ממניעים אישיים - זאת לפחות התיאוריה המדעית המקובלת לגבי אופן קבלת ההחלטות שלנו. למה משה ויעל מהישרדות פעלו בניגוד לאינטרסים שלהם ואיך זה מתקשר לבנות של גורדון? ויש גם תרגילים בסוף

אמא שלי, חברת קיבוץ מסורה, רצתה שלפחות אחד הבנים שלה יתחתן עם אחת הבנות של גורדון. היו לגורדון מהלכים במזכירות ובאסיפה הכללית, ואמא הבינה שחייה בקיבוץ יהיו נוחים יותר בתור האמא של החתן של גורדון. גורדון היה גם גבר מרשים. חברות הקיבוץ, כולל אמא שלי, אהבו לשטוח בפניו את הבעיות שלהן. אני זוכר את ההתרגשות בכל פעם שהוא בא אלינו לביקור. אמא דאגה שיהיו עוגיות ושלחה את אבא לקטוף מהגינה אגסים ולארוז בשקית שגורדון יוכל לקחת אליו הביתה. אנחנו, שהיינו עדיין קטנים, הסתובבנו בין הרגליים, ואמא הסתכלה עלינו כעל תקווה שאפשר להיתלות בה.

 

אמא שלי אהבה את האהבה. היא רצתה שנתחתן רק עם מי שאנחנו אוהבים באמת, אבל היא האמינה שהיא יודעת טוב מאיתנו את מי אפשר לאהוב באמת. "מה יש?", אמרה לי פעם, "הבנות של גורדון לא טובות בשבילכם? מה אין בהן שיש בצעירות אחרות? אפשר לחשוב מה כבר אפשר למצוא בכל הבחורות שיש היום".

 

ביום שאחי הבכור התחתן עם אחת הבנות של גורדון, אמא הרגישה שתמו כל הבעיות שלה בקיבוץ. הדלת של המזכירות היה פתוחה בפניה לרווחה.

 

אמא שלי היתה מוכנה להחליף את הבנות של גורדון בבנות של רופא, או באחיות מוסמכות. "מה יש?" אמרה לאח הצעיר שלי ברגע של התקף נוסף בכיס המרה, "לא טוב לך כבר אחות מוסמכת? אתה רק צריך מישהי מהאוניברסיטה?".

 

אמא לא כפתה עלינו, חס וחלילה, שום דבר. היא היתה מקבלת אותנו באהבה גדולה גם אילו היינו מתחתנים עם הבנות של גורן, רפתן צנוע וחביב שלא היתה לו השפעה בקיבוץ. היא היתה מזמינה אותו, במקרה כזה, לשתות איתנו תה ולאכול מהעוגיות שלה, ובנוסף היתה מכבדת אותו בעצות מועילות לחיים בקיבוץ. אבל אמא לא היתה מסוגלת לתת להזדמנות שנתחתן עם הבנות של גורדון לחלוף מבלי שתעשה כל מה שניתן לעשות. "אני אוכל לפחות להגיד לעצמי", אמרה לאבא, "שעשיתי את כל מה שהייתי צריכה לעשות".

 

אם טוב לי, אז גם לכם טוב

על פי התיאוריות המדעיות המקובלות, וגם על פי הגישה העממית, אנשים מקבלים החלטות על פי האינטרסים האישיים שלהם, כמו שאמא שלי דאגה לעצמה. אמא לא הרגישה שהיא אנוכית בדרישות שלה מאיתנו, כי היא באמת רצתה שיהיה לנו טוב, אבל היא לא הכחישה את האינטרס האישי שהיה לה בנישואים שלנו. היא חשבה בשני כיוונים מקבילים שנראו לה זהים: אם טוב לכם, אז גם לי טוב, ולכן גם להפך - אם טוב לי אז גם לכם טוב.

 

הגישה האנוכית הזו, ככל שהיא נכונה לגבי מקרים מסוימים, אינה נכונה תמיד ובכל המצבים, כפי שניתן להבין ממחקר חדש של פרופסור אנדרו קולמן וד"ר בריוני פולפרוד מבית הספר לפסיכולוגיה של אוניברסיטת לסטר באנגליה, העומד להתפרסם ב-Journal Acta Psychologica

 

המחקר, שכלל 45 נשים ו-36 גברים, רובם סטודנטים לתואר ראשון בני 16 עד 45, התבסס על תרגילים הלקוחים מתורת המשחקים (ראו דוגמאות בסוף הרשימה), במסגרת של שני ניסויים. הניסוי הראשון התנהל על רקע של מצבים דמויי מציאות (גיוס כספים לצדקה וגיוס כספים לקמפיין נגד הנדסה גנטית), והניסוי השני נערך על בסיס של חישובים כספיים בלבד וללא מצבי רקע. בשני הניסויים, יכלו המשתתפים לבחור לעצמם אסטרטגיית חשיבה של טובת הכלל, או טובת עצמם, והתברר שבשניהם הבחירה המובהקת היתה באסטרטגיית החשיבה של טובת הכלל.

 

מה זה אומר הלכה למעשה בתחומי חיים שונים?

 

ליהנות ממבטים מלטפים של הבנות

הקיבוץ של פעם היה בנוי במידה רבה על רגש אמיתי של תרומה למען הכלל. קל היום לצחוק על הקיבוץ, במיוחד לאור תהליכי ההפרטה שלו, אבל הרגש הזה פעפע בנו בעוצמה ובהחלט השפיע על קבלת ההחלטות האישיות שלנו. רצינו, למשל, להיות גיבורים לא רק בגלל לחץ חברתי, אלא גם משום שהבנו עד כמה חשוב שנוותר לרגע על האינטרסים האישיים שלנו למען המדינה. יחד עם זאת, קשה להכחיש את ההנאה של חייל בצנחנים ממבטים מלטפים של בנות הקיבוץ. תארו לכם אותו חוזר הביתה לחופשת סופשבוע, ועושה, לעיני בנות הקיבוץ, את כל הדרך מהכביש הראשי ועד חדר האוכל, מרחק של 400 מטר, ומחדר האוכל עד החדר של ההורים. באיזה מקום אחר אפשר לזכות בהערצה סוחפת כזו? כן, אני מודה. רצינו לתפוס את עיני הבנות במראה מאובק והעייף של נכונות לתרום לביטחון המדינה, אבל היתרון הזה לא היה הסיפור כולו. באמת האמנו שאם לא אנחנו אז מי כן.

 

תופעה דומה של הקרבת האינטרס האישי למען הכלל, אם כי מהיבט אחר לגמרי, התגלתה בשלב מתקדם ב"הישרדות", כאשר שני משתתפים, יעל ומשה, פעלו בניגוד לאינטרסים שלהם. היה ברור לכל בר דעת, גם אם הוא משה, שהדרך הכי טובה עבורם לשרוד את השלבים הבאים של המשחק היא לפרק את השותפות ההדוקה של שבט ג'יבארו לשעבר. למרות זאת, הם דבקו בנאמנות הקבוצתית.

 

הנטייה היא להסביר את ההתנהגות הזו באופיו הרופס והמתפרס של משה ובחולשתה של יעל, אבל אולי עצם ההסבר הזה מראה עד כמה אנחנו שבויים בתיאוריות המדברות על האגואיזם הטבעי של האדם. אולי, בכל זאת, יש בנו גם מידה רבה של רגש קבוצתי שמתגבר לפעמים על האנוכיות האישית.

 

אהבה היא אולי הדוגמה הטובה מכולן. אהבה בנויה במידה רבה על ביטול עצמי. מי שלא יודעים לוותר, שלא יחפשו אהבה. שיחפשו בזוגיות שלהם משהו אחר, אבל לא אהבה. אמא שלי לא רצתה שנתחתן ללא אהבה. היא רק לא הבינה, איך אפשר שלא להתאהב בבנות של גורדון, שחוץ מזה שהן הבנות שלו, הן גם הבנות הכי יפות בקיבוץ. אילו היא היתה חושבת שאין מה לאהוב בהן, היא הראשונה שהיתה אומרת שהיא מוכנה לוותר על גורדון, ובלבד שיהיה לנו טוב.

 

דוגמאות לתרגילי המחקר

 

1. גיוס כספים

 

אתה ושאר הסטודנטים אוספים כסף לצדקה. בשעה הראשונה, אתה והחבר הכי טוב שלך אספתם סכום כסף מסוים לפי האחת האופציות שלפניך (התרגילים מיועדים לנשים וגברים):

 
תרגילים בתורת המשחקים

תרגיל מס' 1
  אתה אספת החבר שלך אסף
אופציה A 1 ליס"ט 7 ליס"ט
אופציה B 3 ליס"ט 3 ליס"ט
אופציה C 5 ליס"ט 6 ליס"ט
אופציה D 6 ליס"ט 4 ליס"ט
אופציה E 4 ליס"ט 1 ליס"ט

  •  איזו אופציה עדיפה עליך?
  • איזו אופציה אתה מצפה מהחבר שלך לבחור?

 

 

2. קמפיין נגד הנדסה גנטית

 

אתה שייך לקבוצה של אנשים שפועלת נגד הנדסה גנטית של תוצרת חקלאית. אתה וחבר נוסף בקבוצה מבלים חצי שעה באיסוף כספים למען הקמפיין. להלן האפשרויות:


תרגיל מס 2

תרגיל מס' 2
  אתה אספת החבר שלך אסף
אופציה A 1 ליס"ט 7 ליס"ט
אופציה B 4 ליס"ט 5 ליס"ט
אופציה C 4 ליס"ט 6 ליס"ט
אופציה D 6 ליס"ט 3 ליס"ט
אופציה E 4 ליס"ט 0 ליס"ט
 

  • איזו אופציה עדיפה עליך?
  • איזו אופציה אתה מצפה מהחבר שלך לבחור?

 

הסברים: A = אלטרואיזם; B = חיפוש אחר שוויון; C = רציונל קולקטיבי; D = רציונל אינדיבידואלי; E = תחרותיות.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לתת את הנשמה ואת הלב
צילום: ויז'ואל/פוטוס
הכרויות
כתבו לנו
מומלצים