שתף קטע נבחר

משרד החקלאות: עיקור חתולי הרחוב יקר מדי

בתשובה לעתירת ארגוני בעלי חיים נגד המתת חתולי רחוב הודיע משרד החקלאות כי בהעדר תקציבים מספיקים לעיקור וסירוס, "פינוי והמתה של חתולים, ללא גרימת סבל, מהווים את האמצעי היעיל היחיד, ועל כן יש לראותו כלגיטימי וראוי". ארגוני בעלי החיים: זו קריאה להתיר המתה מסיבית של חתולי הרחוב

המאבק על עתידם של חתולי הרחוב בישראל עולה שלב. בתגובה לעתירה משותפת שהגישו 17 עמותות וארגונים למען בעלי חיים, שמחו על המתת חתולי רחוב בישראל בניגוד לפסיקת בג"ץ, הודיע השבוע משרד החקלאות כי עיקור וסירוס של החתולים הוא מהלך יקר ולא יעיל, ואין מנוס מפיתרון שיכלול פינוי והמתה מבוקרת של חתולים משוטטים.

 

בתגובה לדברים אמרו ארגוני בעלי החיים כי למעשה מתיר משרד החקלאות את דמם של החתולים המשוטטים, שחייהם ממילא אינם קלים. בארגונים רואים בעמדת המשרד התנערות מאחריות לתופעה, שתגרור השמדה שיטתית של החתולים. "זו קריאה להתיר המתה מאסיבית של חתולי רחוב", אמרת ל-ynet אתי אלטמן, דוברת עמותת "תנו לחיות לחיות".

 

העתירה שהגישו ארגוני בעלי החיים לפני שלושה חודשים הופנתה נגד שר החקלאות, מנהל השירותים הווטרינריים ועמותת "צער בעלי חיים בישראל - ת"א", ומטרתה הייתה לעצור את הלכידה וההמתה של חתולי הרחוב כאמצעי לדילול האוכלוסייה.

 

הפעילים הדגישו בעתירה כי "לכידת והמתת החתולים מהוות הפרה חמורה של חוק צער בעלי חיים, של פסיקת בג"ץ ושל ההנחיות לטיפול בחתולי רחוב אשר הוציא מנהל השירותים הוטרינריים עצמו...". העמותות דרשו לחייב את משרד החקלאות ומנהל השירותים הוטרינריים להעמיד לדין משמעתי מספר וטרינרים רשותיים ש"התירו לכאורה להעביר את החתולים למתקן צער בעלי חיים בתל-אביב, מתוך ידיעה והסכמה ברורה לכך שהם יומתו שם".

 

פינוי והמתה ללא סבל - האמצעי היעיל היחיד

בתשובה לעתירת הארגונים נמסר ממשרד החקלאות ופיתוח הכפר: "המשרד מעודד את שינוי החוק כך שיובהר כי המתת בעלי חיים אינה אסורה כשלעצמה, אם היא מתבצעת ללא גרימת סבל ואם היא חיונית לאור פגיעה בבריאות הציבור או קיום מטרד משמעותי".

 

במשרד סבורים שעיקור וסירוס המוני של חתולי רחוב עשוי להפחית את מספרם לאורך שנים, רק אם יתוקצב הנושא בנדיבות ויכסה 80 אחוז מאוכלוסיית החתולים. כך למשל ציינו במשרד כי בעיר גדולה דוגמת ראשון-לציון, מבצע עיקור וסירוס והמשך הטיפול בחתולים עשוי לעלות למעלה מ-20 מיליון שקלים.

 

פסיקת בג"ץ משנת 2004 אוסרת על המתת חתולים, אלא במידה והם מסכנים באופן וודאי את בריאות הציבור, ורק לאחר שננקטו כל האמצעים האפשריים לטפל בנושא - קרי עיקור וסירוס והחזרה למקום המחייה או פינוי מהאזור - בין אם לאימוץ או לעמותה.

 

"קביעה זו מעדיפה חתולים על פני בני אדם ולא נותנת משקל מספק לאינטרסים של הציבור", אמרו במשרד החקלאות. "הגנה בכל מחיר על חייה של אוכלוסית החתולים המשוטטים, המונה על פי הערכות מיליוני חתולים, מהווה התעללות בפני עצמה". במשרד סבורים ששוטטות החתולים ברחובות מהווה מטרד בריאותי, ושוטטות במתקנים רגישים כמו בתי חולים, מפעלים או נמלי תעופה - מהווה סיכון של ממש. 

 

"פינוי והמתה של חתולים, ללא גרימת סבל, מהווים את האמצעי היעיל היחיד, ועל כן יש לראותו כלגיטימי וראוי. פתרון זה יביא גם להורדה משמעותית ביותר בסבלם של החתולים עצמם", אמרו במשרד.

 

ארגוני בע"ח: "זו קריאה להמתה המונית של חתולי רחוב" 

עו"ד ערן לב, המייצג 17 ארגונים להגנת בעלי חיים בעתירה לבג"ץ זועם. "עיון בהודעה המחפירה של משרד החקלאות מעורר את הרושם כי משרד החקלאות והפרקליטות משמשים פה לווטרינרים רשותיים שסבורים שהדרך היחידה להתמודדות עם תופעת חתולי הרחוב היא באמצעות השמדה שיטתית", אמר לב ל-ynet.

 

"מדובר במסע הפחדה המיועד ליצור רושם כאילו מדינת ישראל עומדת בפני סכנה קיומית מצד מיליוני חתולים העומדים עליה להשמידה", הוסיף לב. "מוזר ומצער שהשר התעלם לחלוטין מעמדתם של וטרינרים רשותיים של ערים 'זעירות' דוגמת תל אביב ורמת-גן, הסבורים כי הדרך הראויה להתמודדות עם תופעת חתולי הרחוב הינה באמצעות סירוס ועיקור... ולא באמצעות המתה המונית. מוזר לא פחות שהשר מתנער מהנוהל הקיים שנוסח בהתאם לפסיקת בג"ץ...".

 

בעמותת "תנו לחיות לחיות" מבטיחים להיאבק בעמדת המשרד בבית המשפט. "זו קריאה להתיר המתה מסיבית של חתולי רחוב", אמרת ל-ynet אתי אלטמן, דוברת העמותה. "משרד החקלאות למעשה מבקש מבג"ץ להתיר את דמם של חתולי הרחוב ולרמוס את פסיקתו החשובה של בג"ץ משנת 2004".

 

"אני קוראת לציבור אוהבי בעלי החיים בישראל להביע את תמיכתו במאבקנו ובכך להציל את חתולי הרחוב מגזר דין מוות. אנו מקווים שבג"ץ לא ייתן את ידו למהלך שכזה שלמעשה מהווה פגיעה חסרת אבחנה בבעלי חיים, וימנע מהמדינה מלהחריב במחי יד אחד את הישגי אוהבי בעלי החיים במשך 20 השנים האחרונות", אמרה אלטמן.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המתה היא הפיתרון? אילוסטרציה
מומלצים