שתף קטע נבחר

תאילנד מובילה הקמת קרטל אורז

המדינה המובילה בעולם בייצוא אורז מתכוונת להקים קרטל דומה לאופ"ק על רקע התייקרות מחירי המזון בעולם. בפיליפינים - המובילה בעולם בייבוא האורז - חוששים: "זהו רעיון רע, שייצור מונופול חלקי של קבוצת יצרנים קטנה על מחירי השוק, ומנוגד לאנושיות"

תאילנד – יצואנית האורז המובילה בעולם - הודיעה כי בכוונתה להקים קרטל מדינות המייצאות אורז, בדומה לקרטל אופ"ק של המדינות המייצאות נפט. זאת, על רקע התייקרות מחירי המזון ברחבי העולם. שר המסחר התאילנדי, מינגקוואן סאנגסוואן, אמר הבוקר (יום ו') כי בכוונתו לדון בנושא עם מיאנמר, לאוס וקמבודיה.

 

בכוונת התאילנדים להגביר עם בעלי בריתם את שליטתם על מחירי הסחורות במסחר הבינלאומי. "חרף העובדה שאנו מרכז המזון של העולם, הייתה לנו עד כה השפעה מועטה בלבד על המחירים", אמר דובר מטעם הממשלה בבנקוק, ויצ'יאנצ'וט סוקצ'וקראט. "בעת שבה מחיר הנפט עולה בשיעור כה ניכר, אנו מייבאים נפט יקר, אך מוכרים אורז במחירים נמוכים מאוד. עניין זה פוגע במאזן המסחרי שלנו".

 

בפיליפינים – המובילה בעולם בייבוא אורז – אמר יו"ר ועדת החקלאות בבית הנבחרים כי הוא חושש מהאפשרות שקבוצה קטנה של יצרנים תוכל לשלוט במחירי המזון החשוב כל כך, בעבור מיליוני בני אדם שלא יוכלו להמשיך ולרכוש אותו.

 "3 מיליארד בני אדם בקירוב הם אוכלי אורז", אמר יו"ר ועדת החקלאות. "רעיון הקמת הקרטל אינו רעיון טוב; זהו רעיון רע, שייצור מונופול חלקי של קבוצת יצרנים קטנה על מחירי השוק, המנוגד לאנושיות".

 

משבר המזון העולמי החל להשפיע בשבוע החולף גם על ישראל. מחירי האורז האמירו בראשית השבוע, ורשתות השיווק ויצרניות המזון הודיעו כי בעקבות העלאת מחירים זו, יעלו מחיריהם של מוצרי מזון נוספים. משרד התמ"ת הודיע כי אינו מתכוון להתערב במשבר. "הכלי העיקרי שנמצא ברשותנו הוא הכנסת מחירי האורז לפיקוח, ואולם אין לנו אפשרות חוקית לעשות זאת וגם אין בכך טעם", אמרה צביה דורי, הממונה על פיקוח המחירים במשרד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
שדה אורז, ארכיון
צילום: רויטרס
מומלצים