שתף קטע נבחר

תל טק-15 איבד 47% בחצי שנה

מדד הטכנולוגיה איבד 12% מערכו מאז הושק ב-2001. בחודש שעבר ירד מדד תל טק-15 ב-4.5% למרות עליות במדדים האחרים. רק שתי תעודות סל עוקבות אחרי המדד, והעניין של המשקיעים בו הולך ופוחת. אפילו הקורלציה לנאסד"ק נסדקה

אחרי שלושה חודשים שבהם התאפיינה הבורסה בירידות שערים, חזרו המדדים המובילים להציג תשואות חיוביות באפריל: מדד ת"א-25 הוסיף 8.4% לערכו, ת"א-100 התחזק ב-7.3% ואפילו מדדי הנדל"ן והפיננסים החבוטים לא נשארו מאחור ועלו ב-10% וב-4.9% בהתאמה.

 

לעומתם, מי שלא מצליח לעצור את ירידות השערים החדות הוא מדד תל טק-15 (המרכז את 15 מניות הטכנולוגיה בעלות שווי השוק הגבוה ביותר), שרשם בחודש שחלף ירידה של 4.5% והשלים ירידה של 33.6% מתחילת השנה. זאת, למרות שהיום מתאושש מעט המדד ורושם זינוק מרשים.

 

אפריל היה החודש השישי ברציפות שבו המדד רשם ירידות שערים, ואלה הסתכמו בלא פחות מ-47.3%. אם רוצים להאריך מעט את הבדיקה, הרי שמדד תל טק-15 שהושק ביולי 2001 על גליהּ של בועת הטכנולוגיה, הניב עד היום - כמעט שבע שנים מאוחר יותר - תשואה שלילית של 12%.

 

רק שתי תעודות סל עוקבות אחרי המדד, וגם בהן הסחירות נמוכה ביותר - מה שמצביע על חוסר העניין של המשקיעים במדד. אפילו הקורלציה למדד הטכנולגיה האמריקאי כבר אינה קיימת. הנאסד"ק סיים את אפריל עם עלייה של 5.9%, בה בעת שתל טק-15 ייצר תשואה שלילית, כאמור, בשל שער הדולר החלש.

 

לא רק היצואנים נפגעו

מדוע לא נהנה מדד תל טק מהעלייה שאפיינה את "אחיו הגדול" מוול סטריט בחודש שעבר? המדד מורכב מ־15 חברות הטכנולוגיה הגדולות הנסחרות בתל-אביב, שכולן נסחרות גם בארצות-הברית. עיקר ההכנסות של אותן חברות נקוב בדולרים, וההתנהלות הכספית שלהן היא בדולרים.

 

יתרה מכך, רוב המסחר (במרבית החברות) מתבצע בארה"ב, כך שהבורסה בתל-אביב היא משנית בעבורן, דבר הגורם לכך ששערי המניות נקבעים בעיקר לפי מחירן הדולרי. לכן כששער הדולר יורד מול השקל, גם שערי המניות של אותן החברות בתל-אביב יורדים - גם אם לא חל שינוי בערך המניה בארה"ב.

 

באפריל ירד שערו של הדולר ב-3.5%, מתחילת השנה ב-10.8% ובחצי השנה האחרונה ב-13.5%. מכאן שהירידה החדה בשער הדולר אחראית גם לשליש מצניחת מדד תל טק בחצי השנה האחרונה. מרבית החברות במדד, שהכנסותיהן מוטות יצוא, לא רק נפגעות ממחיר המניה שיורד בעקבות הדולר, אלא שגם רווחיותן נפגעת כתוצאה משער המטבע האמריקאי.

 

"מבחינה תחרותית נפגע מצבם של היצואנים", מסביר רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי מבית ההשקעות מיטב. "כ-65% מהיצוא של הכלכלה הישראלית מופנים לארה"ב ולאירופה, ושנת 2008 נראית פחות טוב בעבור היצואנים".

 

אפריל בעבור מדד תל טק התאפיין בתנודתיות גבוהה, על רקע תנודות חדות בשערי המניות בעקבות פרסום הדו"חות הכספיים לרבעון הראשון. באופן לא מפתיע, החברה שהשפיעה באופן הרב ביותר על מדד תל טק-15 באפריל היתה וריפון, שהודיעה בדצמבר כי תיאלץ לתקן את הדו"חות הכספיים שלה.

 

באפריל איבדה המניה 32.7%, ואולם לאחר הודעת החברה כי הגיעה להסכם עם הבנקים המלווים שלה, זינקה המניה ביותר מ-20% בשלושת ימי המסחר האחרונים. מנגד, נייס ואלרון סיפקו את התרומה החיובית ועלו ביותר ב-12% כל אחת.

 

בינתיים נראה כי מאי ייפתח ברגל ימין בעבור מדד תל טק, ומדדי המניות פותחים אותו עם פערי ארביטראז' חיוביים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שנה לא טובה ליצואנים. אייכל
התל טק מדדה מאחור
מומלצים