שתף קטע נבחר

האם סם פסיכדלי ישמש תרופה לדיכאון?

מדענים מאנגליה סבורים כי קטמין, המוכר כסם פסיכדלי ומשכך כאבים עבור סוסים וחיילים בקרב, עשוי לשמש תרופה יעילה לדיכאון

 

חוקרים מאוניברסיטת מנצ'סטר דיווחו ביום שישי (2 במאי) כי גילו כיצד יכול הסם קטמין להקל על חולים הסובלים מדיכאון. חומר זה, העשוי לגרום גם לתחושה של תלישות מהסביבה, משמש כחומר הרדמה לסוסים וכמשכך כאבים עבור חיילים פצועים בשדות קרב. בתרכובת מסוימת שלו, המכונה Special K הוא נחשב לסם הזייתי פופלארי במועדונים. עתה, סבורים מדענים, הוא יכול לסלול את הדרך לטיפול חדש בדיכאון.

 

המחקר החדש, שפורסם בכתב העת "ארכיונים של פסיכיאטריה חדשה", מצא כי הקטמין משיב לתפקודו הנורמלי את אזור הקורטקס האורביפרונטלי במוח. אזור זה, הממוקם מעל העיניים, סובל מפעילות יתר אצל אנשים הלוקים בדיכאון כרוני. חוקרי המוח סבורים כי אזור זה אחראי להיווצרות תחושות של אשמה, חרדה, דאגת יתר ותופעות פיזיות כגון האצת פעימות הלב.

 

"תוצאות המחקר העניקו לנו כלי חדשני לטיפול בדיכאון ונתיב חדש לצעוד בו בדרכנו להבנת התופעה" אמר ביל דיקין, ראש צוות המחקר מאוניברסיטת מנצ'סטר. לפי דיווחי ארגון הבריאות העולמי, הדיכאון נחשב לגורם הראשון במעלה להתאבדות וכ-121 מיליון בני אדם ברחבי העולם סובלים ממנו.

 

במהלך המחקר, הזריקו דיקין ואנשי צוותו מנות קצובות של קטמין לורידיהם של 33 גברים בריאים שהתנדבו להשתתף בניסוי. דקה אחר דקה, ערכו החוקרים סריקות מוח למתנדבים, על מנת לבדוק את השפעת החומר על מוחם.

 

החוקרים ציפו לראות השפעה על אזור המוח האחראי לפסיכוזה, כמצופה לאחר נטילת סם הזייתי. אך הם הופתעו לגלות כי ההשפעה העיקרית על המוח הייתה באזור המכונה "מרכז הדיכאון". אזור זה נכבה לחלוטין, אומר דיקין, כתוצאה מנטילת הסם.

 

מחקרים שנערכו בעבר, הצביעו על שיפור במצבם של הסובלים מדיכאון לאחר נטילת קטמין. תסמינים שונים של המחלה נעלמו כיממה לאחר נטילת החומר, בעוד של"פרוזאק", התרופה הנפוצה יותר, לוקח כחודש להשפיע על תסמיני המחלה. המחקר החדש מעניק הסבר ראשוני להשפעתו של הקטמין על תסמיני מחלת הדיכאון. דיקין ציין כי תוצאות המחקר מציבות אתגר חדש בפני מפתחי התרופות, להעניק תקווה חדשה לסובלים ממחלת הדיכאון, שאינם מגיבים לטיפול באמצעות פרוזאק ותרופות מוכרות אחרות.

 

הפרוזאק הוצג לראשונה ב-1987 על ידי חברת התרופות האמריקאית אלי לילי (Eli Lilly & Co.) ושייך לקבוצת התרכובות המכונה "מעכבי ניצול מחדש של סרוטונין"(SSRI) . פרוזאק זמין כיום תחת מרשם ופסיכיאטרים רבים מטפלים באמצעותו בדיכאון, אך ישנם חולים שאינם מגיבים לטיפול בתרופה זו. עבורם, מסביר דיקין, מעניק הניסוי החדש אפשרות לטיפול חדש ויעיל יותר.

 

לקריאה נוספת אודות הקטמין ראו מאמר באתר ה"רשות למלחמה בסמים"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תרופה חדשה לדיכאון?
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים