שתף קטע נבחר

אושפז בטיפול נמרץ אחרי ששתה חליטת תה הרדוף

גבר בן 30 מירושלים הכין לעצמו חליטת תה מצמח ההרדוף. ביום למחרת לא התעורר ולא הגיב ופונה במצב קריטי לבית החולים הדסה, שם הוא נמצא עד עכשיו. מומחה: מספיק מגע קטן של צמח ההרדוף באוכל להרעלה מסוכנת

צמח ההרדוף התמים למראה כמעט גבה אתמול (ב') את חייו של גבר כבן 30 מפסגת זאב בירושלים, שחלט את עלי הצמח והכין לעצמו תה הרדוף. האיש פונה לבית החולים הדסה. גם היום מצבו מוסיף להיות קשה והוא מאושפז בטיפול נמרץ.

 

אתמול בשעה שבע בבוקר התקבלה במד"א ירושלים קריאה על אדם מחוסר הכרה. "אשתו חיכתה לנו מתחת לבית, היא סיפרה שרצתה להעיר אותו בבוקר והוא לא התעורר ולא הגיב", סיפר שי לוי, הפרמדיק שטיפל במקרה. "היו לו קשיי נשימה, הוא היה מעורפל הכרה והיו לו הפרעות בקצב הלב. כל אחד מהאלמנטים האלו הוא מאד מסובך לטיפול ועל אחת כמה וכמה כשהכל מופיע ביחד. כל הבדיקות לא הראו ממצא חד משמעי והטיפול היה מבחינתנו מאד מורכב. עשינו לו מוניטור, בדיקת א.ק.ג. בדיקה של רמות הסוכר ובדיקות נוספות ולא הצלחנו לעלות על הגורם. גם במהלך הפינוי להדסה עין-כרם מצבו היה דרמטי ודינמי והיו לו שינוים במצב ההכרה".

 

בחדר המיון בהדסה עין-כרם חיכו לחולה מומחים מתחומים שונים. הוא עבר בדיקות הדמייה וסריקות שונות, שלא העלו דבר. לבסוף אשתו העלתה את החשד שהכל קרה לאחר שהכין לעצמו תה מעלי הרדוף, חשד שאושש בבדיקות דם שנערכו לו.

 

פרופ' יוסי קרקו, מנהל היחידה לפרמקולוגיה קלינית בהדסה עין-כרם מסביר כי ההרדוף הוא צמח שגורם להרעלה מסכנת חיים. "הרדוף הנחלים הוא צמח שנמצא בפיזור ענק ובכל מקום. חלקים שונים של הצמח מכילים חומר שנקרא oleander, ששייך לקבוצת חומרים הנקראים גליקוזידים ומשפיעים על קצב הלב. חומר אחר ששייך לאותה קבוצה היא התרופה דיגוקסין, שניתנת לחולים עם אי ספיקת לב וגורמת להאטה בפעולתו".

 

לדבריו, חשיפה לחומר שבצמח עלולה לגרום לתופעות לוואי של מערכת העיכול כמו שילשולים והקאות, לירידה במצב ההכרה ואפילו למוות. החומר הרעיל נכנס לתוך שריר הלב ולא ניתן לפנות אותו. הטיפול שניתן לחולה שהגיע אתמול היה טיפול תומך שכלל השגחה, מתן תרופות מעודדות הקאה ומתן נוזלים להעלאת לחץ הדם. "מספיק מעט מאד מהצמח כדי לגרום להרעלה מסכנת חיים. יש תיאור של מקרה בסרילנקה שבו אדם הורעל לאחר שבחש תבשיל באמצעות ענף של הרדוף".

 

פרופ' קרקו ציין שמגע בצמח, הגדל לנוי בגינות רבות בישראל, אינו מסוכן. "אם מישהו אוכל עלה או שילדים מכניסים את הצמח לפה זה יכול להיות מאד מסוכן. המזל הוא שזה צמח מר מאד וילדים לא אוכלים אותו".

 

ההרדוף מסוכן לא רק לבני אדם אלא גם לבעלי חיים, למכרסמים ולמזיקים שונים.

 

"מקובלת ההנחה שדברים מהטבע הם בריאים, אבל יש צמחים שהם ממש רעל", אומר פרופ' קרקו, "צריך להזהר מאד מהצמח הזה".

 

לאשתו וליתר בני המשפחה של הנפגע עדיין לא ברור בוודאות כיצד הגיע החומר הרעיל לגופו, עם זאת הם מסבירים שהוא כלל לא שתה חליטה מעלי הצמח. ההערכה שלהם, שנסמכת על עדות של אנשים שעובדים עם האיש, היא שההרעלה נגרמה כנראה לאחר שבאותו יום הוא הריח את פרח ההרדוף.

 

דודו של האיש אמר: "המקרה הזה מהווה אזהרה לאנשים אחרים מצמח ההרדוף. אנשים לא יודעים עד כמה הוא רעיל והוא נמצא אפילו בגני ילדים".

  

"הרדוף ידוע אלפי שנים כרעיל"

"קיימת בקרב הציבור נטייה לשייך ולייחס לעולם הצמחים והטבע את עוצמת המזור והריפוי הטבעי. אבל לא תמיד זה כך. הצמחים ומינראליים יכולים להועיל מאוד בטיפול, אבל גם להזיק, ולהביא לתוצאות בלתי הפיכות המסכנות חיי אדם", אומרת קרן בית און, מרצה לרפואה סינית קלאסית ומנהלת "מזרח מערב", המרכז לרפואה סינית קלאסית בישראל.

 

"אלפי שנים תרבויות שונות בעולם כולו השתמשו בצמחים על מנת לרפא מחלות ומחושים שונים, אבל לא תמיד מצוינים באותם כתבים עתיקים באופן ברור מהם היתרונות או תופעות הלוואי, שלא לדבר על מינונים של כל צמח וצמח.

 

"הרפואה הסינית עושה שימוש רב בצמחי מרפא. ההרבולוגיה הסינית כוללת אלפי צמחים אשר ברבות השנים הוכחה יעילותם ותרומתם לאיזון ושיפור בריאותו של האדם. בקרב אלפי הצמחים קיימת קבוצת צמחים אשר ידועה כקבוצת צמחים רעילה ומסוכנת, שניתנת אך ורק תחת הנחיות מאוד קפדניות ובמינונים מדודים.

 

"מחוז הגידול העיקרי של צמח ההרדוף הוא אגן הים התיכון ואף מגיע עד דרום אסיה, ולחלקים ממחוז YUNNAN שבסין.

 

"בכתובים הסינייים של לפני כחמשת אלפים שנה, צמח ההרדוף מוזכר בשמו JIA ZHU TAO ושם מצוין באופן ברור כי מינון יתר או שימוש לא נכון עלולים לפגוע בצורה הרסנית בלב ובכליות. מצוין כי הצמח כולו רעיל מאוד, ואפילו הרחה של הצמח עלולה לפגוע באדם".

 

כך תמנעו מהרעלות צמחי מרפא

  • אין ליטול צמח כזה או אחר ללא היוועצות מוקדמת עם מטפל מורשה.
  • יש להקפיד על מינונים מדויקים גם כאשר מדובר בצמחי מרפא.
  • בעת נטילת הצמחים יש לעבור תהליך מעקב צמוד על ידי מטפל מורשה על מנת לעקוב אחר שינויים שחלים בגוף האדם.
  • חשוב מאוד שהמטפל ידע על טיפול תרופתי נוסף אותו מקבל המטופל על מנת לשלב בין שתי הרפואות. בכל תרופה ישנם מרכיבים פעילים כמו בצמחי המרפא לכן יש להכיר היטב את כל התכונות ואת תוצאות השילוב של החומרים השונים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חומרים רעילים בצמח. הרדוף הנחלים
צילום: החברה להגנת הטבע
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים