שתף קטע נבחר

הצעה: הכנסת תוכל להכריז על נבצרות רה"מ

על רקע החשדות סביב אולמרט, ח"כים מימין ומשמאל מגבשים הצעת חוק לפיה תוכל הכנסת להכריז על נבצרות זמנית של ראש הממשלה, ברוב של 61 ח"כים. אורלב: "מתחדד הצורך להעניק למחוקק כלים לפיקוח". ח"כ ביילין: "נבצרות היא הדבר המתאים ביותר כרגע"

האם הכנסת תעניק לעצמה סמכות להוציא ראש ממשלה לנבצרות זמנית? הצעת חוק חדשה של יו"ר המפד"ל ח"כ זבולון אורלב ושל חבר הכנסת יוסי ביילין (מרצ) מציעה לאפשר לכנסת לקבוע מעמד זה לראש ממשלה, ברוב של 61 חברי כנסת.

 

 

"המצב בו נתון כעת ראש הממשלה אהוד אולמרט - ששקוע ומשקיע זמן רב בחקירות ובמקביל צריך לנהל את המדינה המסובכת ביותר במזרח התיכון ואולי בעולם כולו, מחדד את הצורך להעניק למחוקק כלים לפקח על הרשות המבצעת ולומר את דברו גם במקרים מהסוג הזה", מסביר ח"כ אורלב.

 

הצעת החוק המתגבשת תוגש בימים הקרובים לכנסת. היא נועדה בין היתר לפזר את הערפל סביב סוגיית נבצרות ראש ממשלה. כיום קובע חוק יסוד: הממשלה, כי אם נבצר מראש ממשלה למלא את תפקידו, יחליף אותו ממלא מקומו. לאחר 100 ימים, אם לא חוזר ראש הממשלה לתפקידו, יראו בו כמי שנבצר דרך קבע.

 

עם זאת, החוק לא מתייחס לנסיבות שבהן יכול או צריך ראש ממשלה לצאת לנבצרות זמנית. יתרה מכך: החוק אינו מסביר מיהו הגורם אשר יכול או צריך לקבוע זאת. "לאור זאת, יש לקבוע רשימת מקרים בהם ניתן יהיה לקבוע נבצרות זמנית לראש ממשלה", מסבירים ביילין ואורלב, ומפרטים: "בין היתר: סיבות רפואיות, פתיחת חקירה פלילית ומצבים אישיים נוספים.

 

"אם יתמלא אחד התנאים הללו, מוצע להעניק לראש הממשלה סמכות להוציא עצמו לנבצרות זמנית ולחזור ממנה במהלך 100 הימים כל אימת שירצה, ומצד שני - מוצע להעניק סמכות דומה ליועץ המשפטי לממשלה שיוכל לקבוע לבדו נבצרות זמנית לראש ממשלה ולקבוע, אם וכאשר ירצה, על חזרתו לתפקידו בתוך כ-100 יום".

 

מ-100 ימי נבצרות ל-150

אלא שהשינוי המשמעותי יותר שמציע החוק הוא כאמור מתן סמכות בעניין לכנסת. "בין מצב שבו הכנסת מפילה את הממשלה ואת ראש הממשלה לבין מצב שבו היא לא עושה שום דבר - ראוי שיהיה מצב ביניים, בו תוכל הכנסת ברוב של 61 חברים לקבוע פסק זמן לראש הממשלה, אם תמצא לנכון שאינו יכול לנהל כיאות את ענייני המדינה", מסבירים שני מציעי החוק.

 

על פי ההצעה, אם תקבע הכנסת נבצרות זמנית לראש הממשלה, זו תעמוד על 150 ימים - ולא על 100 כפי שיקרה במקרה של החלטת היועץ המשפטי או רה"מ עצמו -

כדי ליצור חקיקה מידתית ולתת לראש הממשלה אפשרות של ממש לחזור לתפקידו. אם לא יצליח לעשות כן בתום 150 ימים, יראו אותו כמי שנבצר ממנו דרך קבע מלמלא את תפקידו.

 

ביילין הוסיף: "בהקשר הנוכחי אני מתנגד להקדמת הבחירות, כדי לא להפסיק את התהליך המדיני. נבצרות היא הדבר המתאים ביותר במצב שנוצר".

 

ולמרות שהסכימו בנושא החוק המוצע, אורלב כמובן חושב אחרת: "אולמרט - ששקוע בחקירות ובפרשיות שחיתות - איבד את אמון העם ואת היכולת והסמכות המוסרית לכהן כראש ממשלה, ולכן יש לפעול להקדמת הבחירות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
אלומרט. סמכות לכנסת?
צילום: AP
אורלב. "אולמרט איבד אמון העם"
צילום: גיל יוחנן
ביילין. "לא להפסקת התהליך המדיני"
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים