שתף קטע נבחר

זירת הקניות

דובי הקוטב הוכרזו כמוגנים - אך נותרו חשופים

הממשל האמריקני הכריז על דובי הקוטב כחיות מוגנות בשל האיום שנוצר מההפשרה המתמדת של אזור המחייה שלהם. לפי החוק מחוייב כעת לפעול להגנתם אולם הממשל ציין כי לא ישנה את מדיניותו בכל הקשור למאבק בהתחממות כדור הארץ. פעילי סביבה בתגובה: זו רשימה "על הנייר בלבד"

הממשל האמריקני צעד הלילה (ה') צעד ירוק נוסף - גם אם עשה זאת בהסתייגות, בעקבות אולטימטום של בית המשפט ולחץ ציבורי ופוליטי כבד. משרד הפנים בוושינגטון הכריז על דובי הקוטב כחיות מוגנות בשל השחיקה המתמדת של אזור המחייה שלהם סביב הקוטב הצפוני, כתוצאה מהתחממות כדור הארץ.

 

ההחלטה פורסמה יום לפני המועד האחרון שקבע בית המשפט לממשל להכריע בסוגייה. משמעות הכללת הדובים ברשימת החיות המוגנים אמורה להיות מרחיקת לכת מבחינת התמודדות הממשל האמריקני עם נושא זיהום האוויר ופליטת גזי החממה, שכן כעת מחוייב הממשל לשקול כל פעולה שלו שמא תפגע באותן חיות.

 

 

פעילי סביבה רבים קיוו שהממשל יצא בהכרזה, ויאלץ כעת לנקוט פעולות נחושות נגד תופעת התחממות כדור הארץ - צעדים שהנשיא בוש מתנגד להם. אלא ששר הפנים של ארצות הברית הדגיש כי אין לראות בהכרזה כמהלך שיוביל לתפנית במדיניות האמריקנית בנושא שינוי האקלים.

 

השר, דירק קמפת'ורן, אמר כי בשלושת העשורים האחרונים הצטמצמו באופן דרמטי משטחי הקרח בים שסביב הקוטב הצפוני, והתחזיות מצביעות על המשך מגמה זו. לפיכך, אמר, דובי הקוטב החיים שם נמצאים תחת איום הכחדה בעתיד הקרוב. הוא ציין כי הפשרת הקרח תוביל ככל הנראה להיעלמות של שני-שלישים מדובי הקוטב על מחצית המאה.

 

הקרח מפשיר והדובים מתים

משטחי הקרח סביב הקוטב הצפוני נעלמים בקצב מהיר - כ-10 אחוזים בממוצע מאז 1979, כ-40 אלף ק"מ רבועים בכל שנה. על פי מחקר אמריקני, אשתקד נצפתה הירידה החדה ביותר בשטח הקרח - 25 אחוז פחות מהשטח בשנת 2005. 

 

במקביל להפשרת הקרח, הדובים הולכים ונעלמים. אוכלוסיית דובי הקוטב בחוג הארקטי - מאלסקה לגרינלנד - הוכפלה אמנם מאז 1960 - מ-12 אלף לכמעט 25 אלף פרטים, אולם המדענים צופים כעת ירידה דרסטית במספרם. מחקר אמריקני אשתקר חזה ש-15 אלף דובים ייעלמו בעשורים הקרובים רק באלסקה וקנדה.

 

השר קמפת'ורן אמר כי אבדן שטח המחייה הוא האיום העיקרי על הדובים - הרבה יותר מציד או לחץ של מתקנים לחיפוש נפט וגז. ועם זאת הוא יצר הפרדה בין המהלך לשמירת הדובים והסיבה לשחיקה באזור המחייה שלהם - הפשרת הקרח שהחוקרים סבורים כי מקורה בפליטה המוגברת של גזים הגורמים לאפקט החממה ולשינוי האקלים. הוא אמר שאין לקשור בין המהלך הנוכחי ובין הגישה האמריקנית לנושא ההתחממות הגלובלית.


אזור המחייה הולך ונעלם. דוב קוטב (צילום: WWF/canon) 

 

הוא פירט שורה של צעדים שינקוט הממשל כדי לצמצם את השפעתו על אזורי המחייה של הדובים, אך פעילי סביבה טענו שהרשימה כוללת צעדים מתונים מדי, שלא ישנו את הכמות העצומה של גזי חממה שפולטת ארצות הברית. הם ציינו שאין ברשימה סגירת תחנות כוח או ביטול מכרזים לחיפושי נפט בחוג הארקטי למשל, ושהסיבות מקורן בחשש של הממשל מפגיעה בכלכלה. קמפת'ורן הצדיק את חששם כשהודה בעצמו שהצעדים בהם ינקוט הממשל "לא יעצרו את שינוי האקלים והפשרת הקרחונים".

 

גם מנהל שירות הדגה וחיות הבר האמריקני, דייל הול, התקשה לנקוב בצעדים הממוקדים שתנקוט כעת ארצות הברית להגנת הדובים ואזור המחייה הנעלם שלהם. הוא אמר שהממשל יקפיד לשמור על האזור הארקטי שתחת ריבונותו מתוכניות פיתוח, לא יאפשר ציד ויממן מחקרים אודות דובי הקוטב.

 

פעילי סביבה מתחו על כך ביקורת חריפה ואף איימו בתביעה משפטית נגד הריפיון שבתוכניות שהציג הממשל. "הם רוצים להפוך את רשימת המינים המוגנים לרשימה שקיימת 'על הנייר' בלבד, בלי שום שינוי בהשפעות שלנו על החיות", אמר ג'יימי רפופורט קלארק מארגון "מגיני חיות הבר", שהיה קודמו של הול בתפקיד.

 

קמפת'ורן אולץ לצאת בהכרזה הלילה, לאחר שבית המשפט הציב לממשל אולטימטום להכריז בסוגיה עד מחצית מאי. לפני שנה וחצי הוא הציע בעצמו לבחון האם ראוי להכליל את הדובים ברשימת החיות המוגנות, אך ההחלטה התעכבה וגררה ביקורת וטענות כי הדבר קשור ללחץ פוליטי של הבית הלבן, שחשש שההכרזה תאלץ אותו להפחית פליטות גזי חממה. לבסוף הגישו פעילי סביבה תביעה ובית המשפט פסק לטובתם וחייב כאמור את הממשל להכריע ולא להתמהמה עוד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יזכו להגנה. דובי קוטב
צילום: איי אף פי
הסיבה: הפשרת משטחי הקרח
צילום: איי פי
מומלצים