שתף קטע נבחר

עוטף עזה: מודיעים ב-SMS על ירי מרגמות

קציני הביטחון בקיבוצי שער הנגב מנסים להתמודד עם ירי פצמ"רים ללא מערכת התרעה, והחליטו להנהיג מערכת המודיעה ב-SMS על ירי. בנוסף, מתבקשים התושבים להיכנס למרחבים מוגנים לפי הצורך. "הפצמ"רים נעשו יותר מסוכנים, הנזק הרבה יותר גדול", סיפר אחד הקב"טים

לא לוקחים סיכון: לפחות שמונה פצצות מרגמה נורו אתמול (חמישי) לעבר קיבוצי שער הנגב, כחלק מהירי המאסיבי שסופגים תושבי האזור בשבעות האחרונים. ביישובי הסביבה החליטו לקחת את העניינים לידיים, וקציני הביטחון מודיעים לתושבים באופן עצמאי על ירי מעזה. זאת, לאור העובדה כי ביישובים לא מותקנת מערכת התרעה, והתושבים אינם יכולים לתפוס מחסה טרם הירי.

 

הירי היומיומי גבה בשבוע שעבר את חייו של ג'ימי קדושים, שנהרג מפגיעת פצצת מרגמה בחצר ביתו. נראה כי המקרה שינה את  ההתייחסות לירי, וקציני הביטחון ביישובים החלו לפעול באופן עצמאי ולדרוש מהתושבים להיכנס למרחבים המוגנים בעת ירי מרגמות כפי שנהוג במקרים של ירי רקטות קסאם.

 

קדושים לא היה הקורבן הראשון של הירי. לפני כשלוש שנים נהרגה דנה גלקוביץ', צעירה בת 22 מקיבוץ ברור חיל, שנפגעה מפצצת מרגמה שנורתה לעבר נתיב העשרה. הפצצה פגעה ישירות במרפסת בית משפחת רגולסקי, שבו שהתה גלקוביץ'. גיל תעשה, רכז הביטחון של היישוב שספג לא מעט פצצות מרגמה, הנהיג במקום מערכת הודעות SMS המודיעה על כל נפילה, וקוראת לתושבים להיכנס למרחבים המוגנים.

 

תעשה סיפר כי לאחרונה השתכללו פצצות המרגמה, והן הפכו מסוכנות יותר מבעבר. "הפצמ"רים נעשו הרבה יותר מסוכנים, יותר תקניים. גם הגודל של הפצמ"רים הוא כבר לא 80 מ"מ אלא 120 מ"מ. אנחנו רואים את הפגיעות של הפצמ"רים, והנזק הרבה יותר גדול", הסביר.

 

"מערכת התרעה תציל חיי אדם"

לדבריו, ההבדלים בין רקטות הקסאם ופצצות המרגמה הולכים וקטנים. "מבחינת הפגיעה, הם כבר דומים לחלוטין לקסאמים. בעת ירי כזה, אנו מבקשים מהתושבים להיכנס למרחב המוגן. בדרך כלל לאחר כמה דקות, באמצעות מידע שאנו מקבלים, אנחנו מודיעים לתושבים מתי לצאת", הוסיף. 

 

תעשה הוסיף כי היוזמה אמנם נולדה ביישוב נתיב העשרה כיוזמה של קציני ורכזי ביטחון שוטף, אולם לדבריו הצבא עשוי לאמץ זאת כנוהל קבוע להתגוננות מפני ירי פצצות מרגמה.

 "צריך לזכור שאנחנו חיים בקהילה, חשים את הדופק פה, יותר ערים למה שמתרחש ביישובים שלנו ולעיתים גם זה בא תוך כדי חשיבה על דרכי התגוננות למען התושבים וזו הסיבה שאנו מפעילים את הנוהל הזה כעת".

 

ראש מועצת שער הנגב, אלון שוסטר, הסביר כי אין מניעה להתקין מערכת התרעה באזור. "גם בצד השני יש התקדמות והתחמשות, והפגיעה הרבה יותר מסוכנת. יש חשיבות להתרעה המוקדמת ויש אפשרות להתקין מערכת כזו מבלי להיכנס לפרטיה. אנו דורשים, עקב האירועים האחרונים, שתותקן מערכת כזו שתיתן מענה בעת ירי של פצמ"רים ותציל חיי אדם", דרש.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ביתו של ג'ימי קדושים בכפר עזה
צילום: אמיר כהן
חמושים פלסטינים עם פצמ"ר. השתכללו
צילום: AP
מומלצים