שתף קטע נבחר

"לא רציתי שהקהל יחשוב שזה סרט אנימציה מגניב"

הבמאי ארי פולמן הסביר במסיבת עיתונאים מדוע החליט לשזור בסרט האנימציה "ואלס עם באשיר" תמונות עיתונות מהטבח בסברה ושתילה, בהן נראות גופות גברים, נשים וילדים מוטלות ברחובות המחנה. סוער בקאן

 

לצפייה בקטע מתוך הסרט: "ואלס עם באשיר"

 

סרטו של הבמאי הישראלי ארי פולמן מטלטל את קאן. סרט האנימציה התיעודי, "ואלס עם באשיר", על מלחמת לבנון הראשונה, הוקרן אמש בהקרנת עיתונאים סגורה בפני מאות עיתונאים שהגיעו לפסטיבל הסרטים הבינלאומי בריברייה הצרפתית. הסרט, שמשתתף בתחרות המרכזית על פרס דקל הזהב, יוקרן הערב בבכורה עולמית חגיגית בקאן וההתרגשות רבה. הבוקר הגדירו כותרות העיתונים וסוכנויות הידיעות הזרות את יצירתו של פולמן כ"נועזת" ו"אמיצה". עיתון "לה מונד" הצרפתי, החמיא גם הוא לפולמן ולסרט, אותו הגדיר כ"מקורי בתוכן ובצורה". 

 


פולמן. בתום ההקרנה על הבמה בקאן (רויטרס)

 

כתב הקולנוע של עיתון הגרדיאן הבריטי, אנדרו פולבר, כתב אחרי צפייה בסרט: "סרט ישראלי יוצא דופן הוקרן אמש בקאן. הסרט מביא נקודת מבט של חיילים ישראלים לטבח במחנה הפליטים סברה ושתילה בשנת 1982, מהאירועים המבישים בהיסטוריה של ישראל, שבו עמדו מן הצד יחידות של הצבא הישראלי מנגד כשפלנגות נוצריות לבנוניות תקפו בברוטאליות אזרחים פלסטינים. מספר ההרוגים אינו ידוע עד היום. באשיר, אליו מתייחס הסרט, הוא באשיר ג'ומאייל, נשיא לבנון לשעבר, שנרצח בשנת 1982".

 


המאייר דויד פולונסקי, הבמאי ארי פולמן והאנימטור הראשי יוני גודמן בטיילת בקאן (רויטרס)

 

כתב "הגארדיאן" הגדיר את הסרט "Mea Culpa" - הכאה על חטא - של הבמאי, כמי שהיה קשור לאירוע. "הבמאי (הדמות המרכזית) אינו מנסה להתחמק, לרכך או לתרץ. הוא מציג את הסרט כתרפיה, ניסיון פרטי להחלים מהזיכרונות שנחסמו. בעשותו כך, הוא עצמו קושר באופן ישיר בין מחנות המוות באירופה מהם נמלטו היהודים ומחנות הפליטים הפלסטינים בלבנון", כתב והוסיף, "הוא יוצא דופן כיוון ש'ואלס עם בשיר' הוא ברובו סרט אנימציה. זוהי יכולה להיות התשובה הישראלית ל'פרספוליס', כיוון שהסרט לוקח אותנו עמוק לתוך דמיונו המוטרד של איש אחד. התרגום למדיה של עולם האנימציה מושלם".

 


מתוך הסרט

 

סרטו של פולמן מתבס על סדרת ראיונות אמיתיים שקיים עם חברים וחיילים מאותה התקופה, תוך שהוא מנסה להיזכר מה היה תפקידו בזוועות. הוא מציג לוחמים צעירים בלבנון, שרבים מהם נהרגו או נפצעו, לצד חלומות והזיות שחוו יותר מעשרים שנה לאחר האירועים. החלק היחיד בסרט שאינו אנימציה הוא קטע בו מוקרנים על המסך צילומי עיתונות של גופות גברים, נשים וילדים ששוכבות ברחובות המחנה אחרי הטבח. במסיבת העיתונאים שנערכה בשעות הצהרים בקאן אמר פולמן לעיתונאים הרבים שנכחו במקום: "לא רציתי שהקהל יצא מהאולם לאחר הצפייה בסרט ויחשוב שזה סרט אנימציה מגניב. הדברים האלה קרו... אלפי בני אדם נרצחו - ילדים נשים וזקנים נרצחו שם. על מנת לתת לכל הסרט פרופורציה, 50 השניות האלה היו הכרחיות בשבילי".

 


"ואלס עם באשיר". ריקוד מסויט אל נבכי הזיכרון 

 

אחת הנקודות המרכזיות בסרט שהפתיעו לא מעט בקאן היתה ההקבלה שיצר הבמאי בין הטבח בסברה ושתילה לשואה. "התגובה (לטבח) בישראל היתה אדירה, כי עבורנו, הישראלים, הקונוטציה הישירה היתה להיסטוריה היהודית", אמר פולמן במסיבת העיתונאים בקאן. פולמן הדגיש כי מדובר בסרט אישי ולא פוליטי, שאינו מכסה על אמיתות חבויות הקשורות בזוועות שהתרחשו בלבנון.

 

פולמן האשים באחריות ישירה לטבח את כוחות המיליציה הנוצריות, למרות שהסרט נוגע במידת אחריותן העקיפה של הרשויות הישראליות ששיתפו פעולה עם הנעשה. "חיילים פשוטים הם תמיד כלי משחק של מנהיגים שמשחקים בהם", אמר.

 

לדברי פולמן, "ואלס עם באשיר" הוא סרט אנטי מלחמתי. "אני מקווה שהוא יגרום לילדים בני 16 שיצפו בו לא לרצות להילחם", הוסיף. הסיבה לבחירה לספר את הסיפור התיעודי באמצעות אנימציה היתה טבעית לדבריו. "בעבודת ההכנה לסרט עלו בכל הראיונות סיפורים על חלומות בלהה שהיו, אגב, הרבה יותר פרועים ובוטים ממה שהראיתי. בסופו של דבר, זה סרט על זיכרון וזו הסיבה שהוא מצויר". עיתונאים רבים ביקשו לדעת איך לדעתו של הבמאי יתקבל הסרט בישראל. "החברה הישראלית הרבה יותר פתוחה מכפי שנדמה לכם. אנחנו יכולים ללכת די רחוק", ענה. על שאלה האם כיוון לכך שהסרט יוקרן בפסטיבל קאן ב-15 במאי, 60 שנה בדיוק אחרי ערב סיום המנדט הבריטי וההכרזה על הקמת מדינת ישראל, ענה פולמן: "כשיצאנו לדרך, לא היה לי מושג אם העבודה על הסרט תסתיים בעוד שנה או בעוד 20 שנה. זה פשוט יצא כך".

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פולמן. מטלטל את קאן
צילום: רויטרס
לאתר ההטבות
מומלצים