שתף קטע נבחר

מדד השלווה: אנחנו בתחתית, בין צ'אד לאפגניסטן

לפי "מדד השלווה העולמי" שפרסם צוות מחקר אמריקני, איסלנד הדיחה את נורווגיה וכיום היא המדינה השלווה בעולם. ישראל בין חמש המדינות הכי פחות שלוות, אחרי מדינות כגון איראן, סרי לנקה, פקיסטן ואף צ'אד

ישראל היא בין חמש המדינות הכי פחות שלוות בעולם ומובילה רק על אפגניסטן, סודן, סומליה ועיראק - כך עולה מ"מדד השלווה העולמי" שפורסם אמש (יום ג'). המחקר שערכה "היחידה למודיעין כלכלי" במכון המחקר לכלכלה ושלום בוושינגטון, מצא כי המדינה השלווה בעולם היא איסלנד. ארה"ב, אגב, דורגה בשליש התחתון של המדינות. המדד בוחן עשרות נתונים הנוגעים לחייהם של אזרחי המדינות ולעימותים עם מדינות אחרות.

 

השנה היא השנה השנייה בלבד שבה מפורסם המדד, שהפעם השווה על בסיס פרמטרים שונים בין 140 מדינות העולם, לעומת 120 בשנה הקודמת (לרשימה המלאה לחץ כאן). אשתקד דורגה ישראל במקום השלישי מסוף הרשימה, אך בשל הרחבת היריעה, לא ניתן לראות בדירוג החדש שיפור אמיתי במצב. המדינה השלווה ביותר בשנה שעברה, לפי המדד, הייתה נורווגיה.

 

בדו"ח דורגו המדינות על-פי 24 פרמטרים פנימיים וחיצוניים, בהם: רמת הפשיעה, כיבוד זכויות אדם, מספר החיילים הנהרגים בניכר, וסחר באמצעי לחימה. בין הפרמטרים המעניינים שהובילו לדירוג הנמוך של ישראל: הפוטנציאל לפעילות טרור (4 מתוך 5); דירוג אי-יציבות פוליטית (2.6 מתוך 5); דירוג יכולת צבאית (5 מתוך 5); תפקוד הממשל (7.5 מתוך 10), חירויות האזרח (5 מתוך 10) ונכונות האזרחים להילחם (5 מתוך 5).

 

בתחתית הרשימה השנה דורגה עיראק, שמצבה הביטחוני רעוע מאז פלשו אליה ארה"ב ובעלות בריתה ב-2003 והדיחו את משטרו של סדאם חוסיין. ארה"ב, שבשנה שעברה דורגה במקום ה-96, ירדה

למקום ה-97, עדיין מעל איראן (105), אך מתחת לבלארוס, קובה, דרום קוריאה, צ'ילה, לוב ומדינות רבות אחרות.

 

דובר מחלקת המדינה האמריקנית, שון מקורמק, אמר בהתייחסו למדד כי על מנת להגשים עולם שלו ומשגשג יותר "לעתים עליך לנקוט בצעדים קשים, שפעמים רבות אנשים לא מסכימים עמם. הם לא אוהבים אותם. פעמים רבות יורדים בדירוג ברשימות הללו, אך בסופו של יום, זה למען ההגנה על הדמוקרטיה ועל דרך החיים שממנה נהננו בעשורים האחרונים".


פורסם לראשונה 20/05/2008 23:28

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הכי שלווה בעולם: איסלנד
צילום: דוד שטיינברג
לא שלווה בכלל: ישראל
צילום: צפריר אביוב
מומלצים