שתף קטע נבחר

דיסקלאסי: שוברט למקהלה בחושך

מרוב התלהבות, כמעט שכחו לשוברט את שירי המקהלה הנפלאים שלו. דרור גרין הקשיב לדיסק חדש משירי שוברט ובילה לילה רומנטי עם מקהלת גברים וזמרות אחדות

פרנץ שוברט חיבר יותר מ-600 שירים, שהבטיחו את מקומו בהיסטוריה של המוסיקה, אבל הוא לא ייחס חשיבות מרובה לשירי המקהלה שהלחין. דיסק חדש מקבץ 11 משירי המקהלה של שוברט. המכנה המשותף הוא שירת הלילה. נסיך המוסיקה הרומנטית אינו מאכזב גם כאן, אבל מהמקהלה אפשר היה לצפות למעט יותר חיוכים.
מי לא שמע על חייו הקצרים והסוערים של מוצרט, שמת בגיל 36 כשהוא עני וחסר כל? פחות מזכירים את תולדותיו של פרנץ שוברט, שמת בגיל 31 מסיפיליס, ומימיו לא חווה אהבה.
הוא לא היה ילד פלא. את נעוריו הקצרים הקדיש לחיבור מוסיקה ולבילוי בחברת ידידיו המעטים, שבזכותם לא רעב ללחם. הם קראו לו "שוואמרל", או "פטריה קטנה", בגלל שהיה נמוך מאוד אפילו לתקופתו, ועם זאת, גוץ טוב-לב ומלא עליצות.
בערבי חמישי, מדי שבוע, הקפידו שוברט וידידיו אסמאייר, מוצאטי והוטנברנר להיפגש ולשיר ברביעייה יצירות מקהלתיות שחיברו. באחד הימים שכח שוברט להכין שיעורי-בית, ולאחר שחבריו נזפו בו ישב וחיבר את היצירה בו במקום. מפגשים אלו היו הגירוי לשירים שחיבר שוברט למקהלת גברים, שאליהם היתוספו אחר-כך גם שירים למקהלת נשים ולמקהלה מעורבת. למרות שחיבר כ-130 שירים למקהלה, רובם נשכחו ונותרו בצילם של המחזורים המפורסמים, כמו 'הטוחנת היפה' ו'מסע חורף'. הדיסק החדש מחזיר את שירי המקהלה של שוברט אל קדמת הבמה, ומעניק להם את הכבוד הראוי להם.

שירת הלילה

היה ברוך לעד, הו ליל!
וברוך כפליים כאן ביער,
שם מחייכות בחשאי עיניך
ונמוגים צלילי פסיעותיך
(Johann Gabriel Seidi)
המכנה המשותף לשירים שנבחרו בדיסק הזה הוא הלילה, הירח או הכוכבים. בין הטקסטים השונים גם שירים פרי עטם של גתה ושל משורר התהילים. הטקסטים שונים זה מזה באופיים ובאורכם, אך המוסיקה מאחדת אותם למחרוזת של שירים רומנטיים.
למרות האחדות, ההרכב ואופן הביצוע של הקטעים השונים יוצר גיוון רב במהלך ההאזנה. בדיסק תמצאו, כאמור, 11 שירי מקהלה, מהם שבעה למקהלת גברים, שלושה למקהלת נשים ואחד למקהלה מעורבת. שניים מן הקטעים מבוצעים א-קאפלה - ללא ליווי -אחד בליווי ארבע קרנות, אחד בליווי כלי מיתר והאחרים בליווי פסנתר. הגיוון יוצר פסיפס עשיר ומעניין, ואינו מאפשר לרצף ההשמעה לשקוע למונוטוניות.

אפשר לשמוע זמרים מחייכים

פעם, כשלמדתי באקדמיה למוסיקה בירושלים, שרתי במקהלה הקאמרית של האקדמיה. זו היתה מקהלה מקצועית למחצה, בניצוחו של סטנלי ספרבר. בקיץ חם אחד, לאחר שהשתתפנו בכנס המקהלות האירופי, נסענו לווינה, ושם זכינו במקום הראשון בתחרות למקהלות צעירות. זה היה מפתיע, משום שאני יכול להישבע שכל המקהלות האחרות היו טובות מאיתנו מבחינה מקצועית. אבל לנו היה יתרון הרוח על החומר: סטנלי ספרבר הצליח לגרום לנו לחייך, ואנחנו פשוט אהבנו לשיר. מי שראה אותנו נדבק בשמחה, וכך הגענו למקום הראשון, למרות מגרעותינו.
גם בהאזנה לדיסק אפשר לשמוע מתי המקהלה מחייכת. המקהלה הקאמרית 'ריאס', שנוסדה בשת 1948, לא עושה את זה. זוהי מקהלה מקצועית מצוינת, המופיעה עם התזמורת הפילהרמונית של ברלין ועם תזמורת הרדיו של ברלין. ניצחו עליה גדולי המנצחים, מהרברט קאראיין ועד לורין מאזל וקלאודיו אבאדו. היא זוכה גם להצלחה עולמית ברפרטואר א-קאפלה.

שוברט דורש יותר

הרומנטיקה הרגשנית של שוברט מבקשת לסטות לפעמים מדרך המלך, להגזים קצת, להזיל דמעה בקצה העין. בדיסק שהאזנתי לו זה קרה רק לקראת הסוף. את שירו של גתה, 'השיר על הרוח המרחפת על המים', ליווה שוברט בכלי מיתר, שהצליחו לרגש אותי כמעט כמו הרביעיות שלו. נראה שגם המקהלה מתרגשת קצת, ושם אפשר לשמוע זמרים מחייכים. הקטע האחרון בדיסק הוא שיר למקהלה מעורבת, ויש שם חיוכים. אולי בגלל ההורמונים.

האריזה

מבחוץ, הדיסק החדש נתון בקופסת פלסטיק מהסוג הישן, המעצבן, הנוטה להישבר. בפנים אפשר למצוא חוברת מעוצבת בפשטות, מודפסת בשלוש שפות (אנגלית, גרמנית וצרפתית), שיש בה מידע תמציתי ומדוייק על השירים של שוברט, על המקהלה ועל המנצח. בנוסף, אפשר למצוא בחוברת את מלות כל השירים, ולעקוב אחריהן בזמן ההאזנה. למי שאינו יודע לקרוא פרטיטורה אני ממליץ לקרוא את המלים. שוברט היה גאון במתן פירוש מוסיקלי לטקסט, והחיבור בין העין לאוזן יוצר חוויה מוסיקלית עמוקה יותר, הנותרת לאורך זמן.

והשורה התחתונה:

הביצועים וההקלטות לשירי המקהלה של שוברט אינם רבים, ולמרות החיוכים החסרים - לא כדאי להחמיץ את העונג שבהאזנה לצד המוכר פחות של יצירתו.

פרנץ שוברט, Nachtgesang, בהוצאת הרמוניה מונדי, HMC 901669, מיובא על-ידי חברת אמ.סי.אי. 59 דקות. מחיר בחנויות: 78.9 ש"ח.


לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ארכיון YNET
פרנץ שוברט. החברים קראו לו "שוואמרל"
ארכיון YNET
גבי מנשה
דרור גרין. שומע חיוכים
גבי מנשה
לאתר ההטבות
מומלצים