שתף קטע נבחר

אחריות פיקודית? לא במשרד התחבורה

שורת כשלונות במגוון פרויקטים גדולים וביקורת ציבורית וממסדית, לא שכנעו את ראשי משרד התחבורה לקחת - או אפילו להטיל - אחריות. שחר הזלקורן מונה את הכשלים הבולטים של העת האחרונה, ומבקש מנהיגות אמיצה

משרד התחבורה מתמודד לאחרונה עם שורת ליקויים וביקורת חריפה על תפקודו. האם מישהו מתכוון לקחת אחריות? לא בעתיד הנראה לעין. שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז, מרבה להתייחס לנושא האחריות. כמי שמגיע מהמערכת הצבאית, מתגאה השר באחריות הפיקודית שלקח במהלך השירות, בדרך הנכונה שהראה לפקודיו. "האחריות היא על כתפי כולנו", אמר לאחרונה, בהתייחסו לעלייה זמנית במספר ההרוגים בתאונות דרכים. גם מנכ"ל המשרד, גדעון סיטרמן, שצבר ניסיון רב במגזר הפרטי, נוהג לציין את הסטנדרטים הגבוהים של שקיפות ואחריות שהביא עמו למערכת הציבורית.

 

אבל דיבורים לחוד, ומעשים לחוד. לאחרונה רשם משרד התחבורה שורת ליקויים ומחדלים, שבכל גוף אחר - ארגון ביטחוני למשל, ולבטח חברה פרטית - היו מביאים לפיטורי האחראים. במשרד התחבורה? שם כנראה מעדיפים לדבר על אחריות, אבל קצת פחות מאמינים בלקיחתה.

 

 

ואם השר או המנכ"ל צריכים רמז או כיוון, הנה רשימה חלקית של תקלות שאירעו ממש לאחרונה במשרדם. תקלות שטוב היה אילו נמצא להם אחראי, שבלכתו יסמן עבור שאר אנשי המערכת כי יש דין, ויש דיין.

 

1. מי צריך תקופת מעבר? 

לפני כחודש וחצי, החליף משרד התחבורה את שיטת רישום כלי הרכב החדשים: החל ב-1 באפריל מצויין ברישיון הרכב של מכוניות חדשות תאריך עלייתן לכביש. בכך הוחלפה שיטת רישום שהייתה נהוגה בישראל במשך שנים רבות, לפיה כל מכונית חדשה זכתה ל"שנת דגם" מסוימת, שנקבעה על-פי מספר שהטביעה יצרנית הרכב בשלדתה.

 

רבים בענף הרכב סבורים שמדובר ברפורמה חשובה ונכונה - גם עבור הצרכנים, וגם עבור העוסקים בענף. אלא שיישומה, כמעט כצפוי, היה אופייני למשרד התחבורה. וכך הסביר עוזי יצחקי, סמנכ"ל משרד התחבורה, לבני ברק מ"ידיעות אחרונות" את אופי הבעיות שהתעוררו: "... מראש הייתה כוונה להפעיל את השינוי עוד ב-1 בינואר ולאפשר תקופת מעבר ליבואנים עד ה-1 באפריל. בפועל התקנה הופעלה ב-1 באפריל ללא תקופת מעבר, וזה יצר בעיות וקשיים...".

 

אפשר למצוא לתקלות הסברים שונים: למשל, חלק מהבעיות, שנגעו לרישום כלי רכב שהגיעו לישראל לפני החלת הרפורמה, נגרמו בגלל ליקויים מצדה של רשות המסים. היו גם בעיות שנבעו מחוסר ערנות של כמה מהיבואנים. אבל השורה התחתונה אחת: כמי שאחראי ומוביל את הרפורמה, משרד התחבורה היה צריך לדאוג לכך שהיא תיושם ללא תקלות. אבל - כמעט כצפוי - לא זה מה שקרה.

 

2. מי חוסך שישה מיליון שקל? 

בינואר 2007, אמור היה משרד התחבורה להתחיל לנפק לנהגים את רישיונות הנהיגה החדשים, התואמים את התקן האירופי. בפועל, חלוקת הרישיונות התחילה באיחור של יותר מחצי שנה. סמנכ"ל המשרד, עוזי יצחקי, הסביר בוועדת הכלכלה בכנסת את הסיבה לעיכוב: "מסיבות של התארגנות, גם טכניות שלנו וגם של החברה (שזכתה במכרז להדפיס את הרישיונות, ש.ה), וגם הארכת ההתקשרות עם החברה שהייתה, התחלנו להפיק את הרישיונות רק בחודש אוגוסט 2007".

 

תקופת המעבר בין הרישיונות הישנים לחדשים אמורה הייתה להסתיים בקיץ הקרוב. אלא שלפני כחודש וחצי, הגיעו בכירי משרד התחבורה לוועדת הכלכלה וביקשו ארכה של לא פחות מ-18 חודש. לדבריהם, הסיבה לכך היא תקציבית בלבד: הדחייה תאפשר למדינת ישראל לחסוך שישה מיליון שקל. איך ייחסך הכסף? נציגי המשרד הציגו שלל הסברים ארכניים - אבל לגמרי לא מספקים.

 

למשל, מנהל אגף התקציבים במשרד, הרצל בן יהושע, סיפר כי "בגלל ששינינו את תוקף הרישיון, שנות השיא שלנו (במספר הנפקות רישיון, ש.ה) כרגע הן 2009, 2008, 2007. החל מ-2010 אנחנו עוברים לשנת שפל... היקף הרישיונות שאנחנו צריכים להנפיק מאוד קטן יחסית". כמובן שלעניין הגאות והשפל צריך להוסיף בעיה חמורה שגרמו הרישיונות החדשים: מועד הוצאת הרישיון אינו מופיע ברישיונות החדשים, מה שדורש מכל מי שרוצה לשכור מכונית בחו"ל, להציג בפני חברת ההשכרה מסמך המוכיח כי הוא אינו נהג חדש.

 

גם אם כל ההסברים של אנשי המשרד נכונים ומדויקים, ראוי להעלות שאלה אחת מטרידה: למה לא חשבו על הסיבוכים והעיכובים לפני שהחלה הרפורמה? אם הופתעו, מדובר בבעיית תכנון חמורה. אם לא הופתעו ופשוט הבינו את ההשלכות באיחור, גם זו בעיה חמורה של תכנון.

 

אגב, חברי ועדת הכלכלה לא התרשמו במיוחד מהופעתם המרגשת של נציגי משרד התחבורה, והעניקו להם - לאחר נזיפות רבות - ארכה של כחצי שנה בלבד.

 

3. מי נרדם בשמירה? 

ב-16 באפריל החל משרד התחבורה לאכוף תקנה, האוסרת יבוא כלי רכב שאינם עומדים בתקינה האירופית, וזאת אלא אם יוצרו על-ידי יצרנית שמקורה באחת ממדינות נפט"א (ארה"ב, מקסיקו, קנדה). משמעות ההחלטה היא צמצום דרמטי ביבוא האישי של כלי רכב מארה"ב, ואפשר להתווכח אם זה טוב או רע לצרכנים בישראל.

 

אבל על דבר אחד, אי אפשר להתווכח: במשך שנים, אפשר משרד התחבורה את יבוא כלי הרכב האלה, מבלי להתערב או לנסות להילחם בתופעה - למרות שכך דורש החוק. הנה מה שאמר בנושא בית המשפט המחוזי בתל-אביב בנושא:

"... ההחלטה לשנות את נוהל יבוא כלי הרכב ביבוא אישי נבעה מהוראות מתקנה 282 (ג) לתקנות התעבורה, שלשונה ברורה ואינה צריכה פרשנות, אך היא יושמה באופן שלא תאם את לשון התקנה". כלומר - מישהו נרדם בשמירה.

 

למעשה, גם מנכ"ל המשרד מודה בכך. בישיבה של ועדת הכלכלה בנושא, כך אמר: "אני רואה בזה תקלה, וכשהיא קורה צריך לחשוב האם ממשיכים אותה או שאומרים - הייתה תקלה, אני עוצר אותה, מייצר כללי משחק, ואני אגיע לכללי המשחק". אולי אחד הכללים שמייצר המנכ"ל צריכים להראות את הדלת למי מפקידיו שמאפשר התקיימות פרצות בחוק, או שאינו אוכף את התקנות כראוי.

 

4. מי אחראי בתיאוריה?

שנה וחצי - זה האיחור המאוד-לא-אופנתי בו החל משרד התחבורה ביישום רפורמה מקיפה במערך מבחני התיאוריה. כבר בינואר 2007, אמורים היו שלושה זכיינים פרטיים להתחיל לערוך את מבחני התיאוריה - במספר רב של מרכזים ברחבי הארץ. בפועל, רק בחודשים האחרונים החל המערך לפעול תחת הזכיינים, וזאת בפריסה מצומצמת מכפי שתוכנן, ותוך יצירת קשיים רבים לנבחנים.

 

גם במקרה זה אפשר למצוא אשמים רבים למחדל: שביתות של הבוחנים, עיכובים בתהליך המכרז, ועוד. אולם, בסופו של דבר, גם כאן האשם הוא אחד: משרד התחבורה. כמי שיזם את המהלך, מן הראוי היה שיתכנן את יישומו באופן קפדני ומקצועי, וידאג ליישומו המהיר והחלק.

 

5. מי נוסע ברכבת הקלה?

ביום שלישי האחרון התפרסם דו"ח מבקר המדינה, ובו רשימת כשלים ארוכה במיוחד שנמצאו בפרויקט הרכבת הקלה בירושלים. וכך כותב המבקר: "מהמתואר... עולים קשיים רבים בהם נתקל הפרויקט מאז תחילת ביצועו: עיכובים בהגשת תכניות העבודה ופגמים באיכותן; פיגור בקבלת היתרי בנייה ואישורי בנייה; אי-עמידה בלוחות הזמנים לביצוע העבודות בשטח; ליקויים בבטיחות העבודה וליקויים בטיבה. ליקויים אלה מצביעים על התארגנות לקויה של הגורמים האחראים לביצוע הפרויקט". לכל אלה, יש להוסיף חריגה עצומה מהתקציב המתוכנן, ואיחור בלתי  מתקבל על הדעת בפתיחת הרכבת הקלה לשימוש.

 

למרות שמדובר בכישלון עם אבות רבים - כמה אגפים במשרד האוצר, עיריית ירושלים והחברה הזכיינית - גם כאן, את האצבע המאשימה יש להפנות בסופו של דבר לכיוון אחד: משרד התחבורה. כמי שאחראי על התחבורה הציבורית, על מנהלי המשרד היה לדאוג כי פרויקט כה חשוב ויקר, יבוצע בצורה מקצועית ובטיחותית. בפועל, בדיוק ההיפך קרה.

 

מישהו חייב לתת את הדין

כל הדוגמאות, ורבות נוספות שהצטברו במהלך השנים האחרונות, מלמדות כי נושא האחריות האישית במשרד התחבורה כלל אינו קיים. איש אינו נדרש להסביר לציבור את הסיבה לתקלות, ואיש אינו נדרש לשאת באחריות על חריגות הכספים האדירות, שמסתכמות במיליארדים רבים. כך בעיות בטיחות חמורות נותרות ללא אחראי, וניהול כושל אינו זוכה להתייחסות.

 

הגיע הזמן שהאחראים על המחדלים החמורים יישאו באחריות, ויילך הביתה. אולי כך יילמדו אחרים - במשרד התחבורה ובמשרדי ממשלה אחרים - כי כספי הציבור אינם הפקר, וכי לכישלונות יש מחיר אישי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מופז: יקח אחריות גם כאן?
צילום: עושים צילום
סיטרמן: רוצה לקחת אחריות?
צילום: ששון תירם
לינדנשטראוס: ביקורת חמורה
צילום: גיל יוחנן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים