שתף קטע נבחר

תמה עדות טלנסקי; לדור: לא שוקלים אישום כרגע

לאחר דיון שנמשך מאז הבוקר, יצא הנדבן היהודי-אמריקני משה (מוריס) טלנסקי, מבית המשפט המחוזי בירושלים. בתום עדותו, אמר פרקליט המדינה, משה לדור, כי "שום החלטה בתיק לא התקבלה. החקירה נמצאת בעיצומה"

בתום עדותו של הנדבן היהודי-אמריקני משה (מוריס) טלנסקי, אמר הערב (יום ג') פרקליט המדינה, משה לדור, כי העדות תמשיך להישמע בחודש יולי, "שום החלטה בתיק לא התקבלה. החקירה נמצאת בעיצומה. העדות המוקדמת איננה יכולה אפילו להיות מוערכת לפני שעברה את החלק המאזן במסגרת חקירה נגדית. רק במועד עתידי ניתן יהיה". בתשובה לשאלת כתב ynet, אם החקירה הנגדית תשהה הגשת כתב אישום, אמר לדור כי "שום כתב אישום איננו נשקל כרגע".

  

הדיון בבית המשפט המחוזי בירושלים נמשך עם הפסקות מ-9:00 בבוקר ועד 17:00 בערב. טלנסקי העיד במשך כשבע שעות, במסגרת הליך העדות המוקדמת בפרשת "מעטפות הכסף". בתום עדותו פנה לפרקליט המדינה, משה לדור, ואמר לו: "גרמתם לי להרגיש כמו פושע". פרקליטו של ראש הממשלה, עו"ד אלי זהר, ביקש לקיים את החקירה הנגדית ביולי, ואמר: "אין לנו ספק שטלנסקי יחזור ארצה".

 

בבית המשפט נחשפו היחסים הבעייתיים בין טלנסקי לפוליטיקאי אהוד אולמרט, מאז עשה דרכו לראשות עיריית ירושלים - וגם כשישב בשולחן הממשלה - שכללו תרומות, העברות ולא מעט הלוואות. "רציתי לתת המחאות - הוא ביקש במזומן", שמעו השופטים בעדות המוקדמת, שעשויה להפוך - אם יוגש כתב אישום - לחלק ממשפט עתידי.

 

הקשר בין טלנסקי לאולמרט התהדק ב-1992, לקראת הבחירות לראשות העיר ירושלים. טלנסקי שאל את אולמרט לאיזה סיוע הוא זקוק כדי להיבחר. "שאלתי מדוע אני לא יכול לרשום המחאה, והוא אמר שבגלל הדרך שבה הכסף מנותב - לכן נתתי מזומן מהכסף שלי. הייתי פורט מהחשבון שלי את ההמחאות - ונותן מזומן".


טלנסקי במהלך הדיון בבית המשפט (צילום: אלכס קולומויסקי) 

 

באותה עת, סיפר טלנסקי, הוא גייס סכום של כ-150 אלף דולר. אבל הקשר לא נגמר בדרך לראשות העיר: הוא נמשך עד 2005, ולדברי טלנסקי - הכסף המשיך לזרום לאולמרט דרך ראש לשכתו, שולה זקן, גם כאשר כיהן כשר התמ"ת. את הכסף הגדול, סיפר טלנסקי, הוא מסר לשולה זקן וגם לאולמרט ישירות - כאשר זקן מוסרת לו את מספר הסוויטה בה התארח אולמרט בארצות-הברית.

 

מסמכים: מסר ביקש, וטלנסקי כיסה חובות

בדיון בבית המשפט הציג פרקליט המדינה מסמכים שמהם עולה חשד כי טלנסקי כיסה חובות לעמותת "ירושלים המלוכדת", שהריצה את אולמרט לבחירות בעירייה בסוף שנות ה-90', בסך יותר מ-300 אלף דולר. לטלנסקי הוצגו מסמכים ובהם העברות כספים משתי חברות בבעלותו לחשבון נאמנות של אורי מסר בסכומים של יותר מ-300 אלף דולר.


טלנסקי מעיד בבית המשפט (צילום: אלכס קולומויסקי)

 

לאחר מכן הוצגו לו מסמכים של חילוט ערבות לטובת קרן ירושלים המלוכדת. אף שלא אמרו זאת מפורשות - בפרקליטות מתחו קו מקשר בין העברות הכספים לחשבון הנאמנות של אורי מסר לבין חילוט הערבות לטובת העמותה של אולמרט.

 

בנוגע לכסף שהועבר לחשבון הנאמנות של מסר, אמר טלנסקי שאינו יודע במה מדובר ואינו מכיר את הנושא.

לגבי חילוט הערבות, טוען טלנסקי כי פעם פנה אליו מסר בארה"ב, ביקש ממנו לתת מניות בשווי ההלוואה והוא סירב לכך. אחר כך, כשהגיע לארץ - מסר הביא לו מכתב, וטלנסקי חתם על אישור שהוא ערב לכספי ההלוואה בסך 300 אלף דולר.

 

מהעדות עולה עוד, כי טלנסקי מימן עבור אולמרט גם שהות פרטית בחו"ל. לדור הציג בפני טלנסקי חשבון במלון "ריץ' קרלטון" בוושינגטון, מביקור פרטי של אולמרט ורעייתו באוקטובר 2005. "אולמרט פנה אלי וטען שהכרטיס שלו חרג מהמסגרת. הוא ביקש כחלק מהלוואה להשתמש ב'אמריקן אקספרס' שלי", הסביר העד. "זה היה על החדר, על הרבה אוכל, שימוש בווידאו וכן הלאה. אני לא הייתי איתם שם ולא היה לי קשר לביקור".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
טלנסקי ביציאה מבית המשפט
צילום: דודי ועקנין
טלנסקי כפי שאויר בבית המשפט
צילום: אלכס קולומויסקי
עדות טלנסקי ארכה כשבע שעות
צילום: אלכס קולומויסקי
דיבר באולם הדיונים
צילום: דודי ועקנין
מומלצים