שתף קטע נבחר

רוב שרי הקבינט: אין טעם ברגיעה מול חמאס

דחיית הדיון בקבינט לביטחון לאומי בנושא הסכם הרגיעה המתגבש בין ישראל לחמאס, עוררה את חמתם של השרים. הסיבה, כך נראה, היא התנגדותם הנחרצת להסכם המתגבש. "זה נושא שצריך לעבור בחינה של הקבינט", אמר ראש הממשלה, שהישיבה נדחתה בשל נסיעתו לארה"ב

רוב שרי הקבינט לביטחון לאומי מתנגדים להסכם הרגיעה המתגבש בין ישראל לחמאס, בתיווך מצרים. בישיבת "שרינו" של מפלגת קדימה, שהתקיימה הבוקר (יום א') לפני ישיבת הממשלה השבועית, הבהירו רוב השרים כי מתנגדים להסכם זה ואמרו, כי אין טעם כרגע בהסכם רגיעה.

 

חילוקי דעות בין ראש הממשלה לשר הביטחון - שהפכו השבוע באופן גלוי גם ליריבים פוליטיים - מעכבים את ההחלטה, והדיון בקבינט, שהיה אמור להתקיים בצהריים, נדחה עד לאחר שובו של ראש הממשלה מארצות-הברית.  

ביטול הישיבה היה מרכז השיחות, הן בפורום "שרינו" של קדימה והן בקרב שרים שנכנסו לישיבת הממשלה. גורמים מדיניים בירושלים הבהירו שדחיית ישיבת הקבינט מהיום היא פועל יוצא של אי הבשלת בירור התנאים אותם מציעים המצרים בשם חמאס ובשמם.

 

בין היתר, אמרו הגורמים: "העניין לא בשל והתמונה מבחינתנו ממש לא ברורה. איננו יודעים למשל מה התנאים הסופיים לרגיעה, מה משמעות ההתחייבויות שישראל נוטלת, ומה המשמעות שהמחויבויות שנוטלים המצרים והארגונים בעזה. לא ברור מי יאכוף את התחייבויות, אלו מנגנונים ייאכפו אותם?".

 

ראש הממשלה, אהוד אולמרט, אמר בישיבת "שרינו": "לא תוצג שום עמדה ישראלית בהסכם הרגיעה שלא תוחלט בקבינט, שהוא הגוף המוסמך לכך". ראש הממשלה עדכן את השרים בהתפתחויות ובהערכות המצב שקיים עם שר הביטחון בשבת. "זה נושא שצריך לעבור בחינה של הקבינט", חזר והדגיש, "שר הביטחון הרבה להתייעץ איתי בסוף השבוע".

 

"הגוף המוסמך צריך לקבל החלטה"

לדברי ראש הממשלה, השניים הסכימו שאין להוציא בינתיים שליח לקהיר. "מדובר בנושא כבד ורציני בעל משמעויות מרחיקות. המחויבות שלנו היא חד משמעית, המצב בדרום לא יימשך ואת ההחלטה צריך לקבל הגוף המוסמך של ממשלת ישראל". אולמרט דחה פרסומים לפיהם המשא ומתן עם המצרים מתנהל בשלושה מסלולים נפרדים: שלו עצמו, של שרת החוץ ושל שר הביטחון. "הממשלה עובדת כגוף אחד", אמר.

 

שר האוצר, רוני בראון, אמר בישיבת השרים: "אי אפשר להמשיך את המצב הזה בדרום, צריך לקבל החלטות". שר המשפטים, דניאל פרידמן, אמר: "אני חושב שעצם ניהול הדיון המצרים הוא טעות, אין לקיים אותה, אלא לנקוט דרכים אחרות". לדברי שר התחבורה, שאול מופז: "עלינו לעמוד על המשמר ולקבל את ההחלטות באמצעות הקבינט באופן מסודר".

 

גם שרים ממפלגות אחרות התייחסו לנושא הרגיעה, לפני שהחלה ישיבת הממשלה. בניגוד לעמדת שרי קדימה, שר הרווחה, יצחק הרצוג, סבור שדחיית הישיבה לא תזיק, אולי אף תועיל: "אני תומך בעמדת שר הביטחון בעניין הזה, ראוי שהעולם יידע שעשינו הכל כדי להגיע לרגיעה. אני לא רואה בעיקוב ההחלטה מורך לב, אלא ניסיון למצות את האפשרות הזאת".

 

שר התמ"ת, יו"ר ש"ס, אלי ישי, מתח ביקורת על ביטול ישיבת הקבינט. לדבריו, "צריך היה לקיים את ישיבת הקבינט היום. גם אם יש חילוקי דעות בין שרת החוץ, ראש הממשלה ושר הביטחון, יש לקיים את הדיון בימים הקרובים. הקבינט הוא זה שצריך להכריע, גם במקרה של חילוקי דעות".

 

השר ישי רמז כי ש"ס עלולה לפרוש מהממשלה בגלל הנושאים החברתיים ובכלל זה קצבאות הילדים. גם השר מאיר שטרית מתח ביקורת על ביטול הישיבה. לדבריו, "צריך לקיים את ישיבת הקבינט, ולו כדי לדון על פעולה צבאית בעזה. אני מתנגד בכל תוקף להסכם הרגיעה, אצביע נגד בכל פעם שתעלה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אולמרט. הישיבה נדחתה עד אחרי שובו מארה"ב
צילום: רויטרס
השר ישי. רמז לפרישה מהממשלה
צילום: גיל יוחנן
השר שטרית. "לא לרגיעה"
צילום: דודי ועקנין
השר הרצוג. "ניסיון למצות את האפשרות"
צילום: דודי ועקנין
מומלצים