שתף קטע נבחר

זירת הקניות

חוף מכמורת - כבר לא בידינו

מה רוצה אדם בקיץ: קצת חול, שמש וגלים. בחוף מכמורת יש את הכל, אבל היום יש יום כיף לחברה פרטית ומחר טורניר הקיץ של כיתות שכבת י"א - בקיצור, תבואו בשבוע הבא. אולי. הזכיין שמפעיל את החוף מקיים בו אירועים, והתושבים טוענים שהחוף - ששייך להם ולכל אזרח במדינה - לא נשאר מקום. שש שנים הם נאבקים בגורמים השונים, טובעים בביורוקרטיה ובלשון החוק המעורפלת, אבל אל חוף מבטחים טרם הגיעו

שש שנים ארוכות מתנהל במכמורת מאבק תושבים למען השמירה על רצועת החוף הסמוכה ליישוב. שש שנים שבמהלכן הופך הזכיין המקומי את החוף למעין "גן אירועים", המארח בחוף מדי שבוע - ולעיתים כמה פעמים באותו שבוע - מאות אנשים לאירועים מסוגים שונים. שש שנים שהם מתלוננים שוב ושוב על כך שהחברה שזכתה בזכיון ההפעלה בחוף, "רענן בשטח", מפעילה במקביל גם חברה להפקות ולאירועים, ובפועל נוהגת בחוף כאילו היה שלה.

 

במשך השנים קיבלה המועצה האזורית עמק חפר אינספור בקשות ותלונות בנושא, ולמרות זאת בחודש ינואר השנה זכה הזכיין להארכת חוזה הזכיון עמו בשלוש שנים נוספות. בשיחה עם ynet מודה ראש המועצה, רני אידן, ש"ישנן הפרות של החוזה", אך מבהיר כי "לא מדובר בהפרות בוטות".

 

"אני בקשר עם הזכיין, מעיר לו, נוזף בו ומציק לו", אמר אידן, "אבל לו הייתי רוצה להפסיק את החוזה עימם היה עליי להוכיח הפרה בוטה בבית משפט - ואת זה לא יכולתי להוכיח".

 

קיץ על החוף

באתר האינטרנט של החברה מצוין כי בחוף מכמורת ניתן לקיים אירועים ספורטיביים ואתגריים, אירועים עסקיים וגם חתונות או חגיגות בר מצווה. אולם כל ניסיון לברר מה הם חובות הזכיינים כלפי המועצה, הותיר את התמונה מבלבלת עוד יותר. "בחוזה שלהם נכתב במפורש שאסור להם לקיים אירועים בחוף, פרט לארבעה או חמישה אירועים רשמיים של המועצה", אומר אידן.

 

עם זאת, כמעט באותה נשימה, הוא טוען: "העובדה שהם עוסקים במקביל בהפקת אירועים, או בפעילות תיירותית ברומניה - איננה קשורה לעניין. כל עוד הם לא עוברים על חוקי הולחו"ף (הוועדה לשמירה על הסביבה החופית של משרד הפנים - י.ע-ד), הרי שאין פה בעיה". לטענת אידן, בעבר הפר הזכיין את החוק מספר פעמים - בין היתר בגין מטרדי רעש או סגירת חלקים מהחוף - אולם כיום הופסקו הפרות אלה לחלוטין. "אם הולחו"ף תקבע שישנה הפרה, זו בהחלט תיחשב גם להפרת החוזה מבחינתנו", הוא מוסיף, "אבל עד היום לא קיבלנו מהוועדה שום תלונה".


השבוע: אירוע לתלמידי תיכון, בחוף מכמורת (צילום: עידו ארז)

 

ומה אומרים בוועדה לשמירת הסביבה החופית? שם מבהירים כי עיסוקם המרכזי הוא אישורן (או דחייתן) של תוכניות, וכי הם אינם עוסקים בפיקוח יומיומי על החופים. אך בשיחה עם ynet מבהיר עו"ד עמית ברכה מעמותת "אדם, טבע ודין", כי מסמך המדיניות של הוועדה, כמו גם חוק השמירה על הסביבה החופית על פיו היא אמורה לפעול, מספקים מסגרת התייחסות מספקת.

 

"חסימת הגישה לחוף, גם אם איננה מתבצעת על-ידי גדר או מבנה, נחשבת לאסורה על-פי מסמך המדיניות של הוועדה", קובע ברכה. "כך גם באשר לתדירות האירועים המתקיימים בחוף". במסמך נכתב כי "מדיניות הולחו"ף הינה להימנע מקיום אירועים בתדירות גבוהה, ההופכת את האירוע מזמני לקבוע". מלים אחרות: גם אם אין חסימה פיזית של החוף על ידי גדר אבל מתקיימים בו באופן תדיר אירועים פרטי שמונעים מהציבור הרחב להשתמש בו בצורה מלאה - הרי שאירועים שכאלה נחשבים אסורים.

 

הרבה תלונות, מעט תוצאות

אבל, כאמור, המסגרת החוקית בסוגיה אינה ברורה, ואין פלא שהתושבים חשים כי חוף הים הסמוך להם הפך ממשאב טבע ציבורי לנכס מניב עבור מפעיל פרטי - כל זאת מבלי שניתנה להם אפשרות אמיתית להתנגד. בהעדר מסגרת חוקית ברורה, אין זה מפתיע שתלונותיהם הרבות הצליחו עד כה להוליד רק מספר קטן של התרעות וקנסות כנגד המפעיל. במקרה אחד, שאירע כבר בחודש יולי 2002 שיגר היועץ המשפטי של המועצה, משרד עו"ד ולדמן-סומך, מכתב חריף לזכיינים בו הוא מתריע מפני ביטול החוזה "בשל הפרות יסודיות".

 

בין השאר מזכיר עו"ד חן סומך "עריכת אירועים המוניים ללא כל אישור, גרימת מטרדי רעש, סגירת חלק מהחוף לצורך עריכת אירועים, וגרימת מפגעים בטיחותיים בו". בהמשך הוא אף מבהיר כי על הזכיין "נאסר לקיים אירועים בחוף - מכל סוג שהוא".

 

מאז המכתב, כאמור, לא חל שינוי מהותי במתרחש בחוף. נכון להיום, לא חולף שבוע מבלי שמאות אנשים יפקדו את חוף מכמורת במסגרת אירועים ופעילויות מסוגים שונים.  


אירוע בחוף בשנת 2006 (צילום: העמותה למען השמירה על חוף מכמורת) 

  

ובינתיים, הפך המאבק על צביונו של החוף לנושא מוכר בקרב תושבי מכמורת. "המועצה היא אכזבה אחת גדולה", אומר דוד אמירי, תושב ותיק במכמורת וממקימי העמותה למען "השמירה על חוף מכמורת", הפועלת בנושא. בשש השנים הללו תעדו אמירי וחבריו לעמותה כיצד בכל שבוע משנה הרצועה היפה את פניה והופכת למתחם מצויד היטב באוהלים וציוד הסעדה, שגבולותיה "מעוטרים" בשלטים המבשרים על האירוע.

 

"הזכיין 'חולב' את החוף"

תושבים רבים טוענים כי הרחצה בחוף ואפילו הספורט לשפתו, הפכו מוגבלים וכי לא פעם עליהם לסטות ממסלולם או לקצרו שכן מרבית מהחוף נחסמה על-ידי באי האירוע. עבור אלו המתגוררים בסמוך לחוף, קיימים גם מטרדי רעש לא מבוטלים, וחלקם גם מלינים על פגיעה בתחזוקתו השוטפת של החוף. בין היתר הם מציינים התושבים כי פעם אחר פעם הופכים מתקני השירותים בחוף - שאמורים לשמש את הציבור כולו - למחסנים עבור אירועי הזכיין. את שירותי המסעדה הממוקמת בחוף הם זוכים לקבל רק לעתים רחוקות.

 

"הזכיין פשוט חולב את החוף ומשתמש בו כאילו היה חוף פרטי שלו", מבהיר אמירי. כמי שמתגורר במכמורת למעלה מ-30 הוא חש כי השנים האחרונות היו מאבק בלתי פוסק על המגיע להם. "המוסיקה שבוקעת מהאירועים האלה היא בעוצמה מאוד גבוהה, ובגלל הרוח הצפון-מערבית זה מגיע ישר אל הבתים, ונמשך לעתים אחרי חצות. כשהילדים שלי מגיעים לבקר, הם כבר לא רוצים לבקר בחוף", הוא אומר בצער.

 

דפנה הרולד, שגם היא נמנית על מייסדי העמותה, מספרת כי "את כל פניותינו ותלונותינו העברנו בצורה מסודרת פעמים רבות - אבל מעולם לא הרגשנו שמישהו באמת דואג לאינטרסים שלנו. המצב הגיע לכך שכבר נאלצנו בעבר לחסום בגופינו אירועים. נכון שבשנה האחרונה חל שיפור מסוים בעוצמת האירועים, אבל הבעיה טרם נפתרה".

 

אלא שמבחינת בלהה מורנו, ילידת המקום ומפעילי העמותה, לא רק שאין שיפור אלא שהמצב רק הולך ומידרדר. "מה שקורה פה זו שערוריה. אני הפסקתי להאמין במכתבים", היא אומרת. "אי אפשר יותר ללכת לים, לרחוץ בו או אפילו לעשות ספורט. כל כמה ימים יש בו אירועים".  


"יש הפרות, אבל לא בוטות" (צילום: העמותה לשמירה על חוף מכמורת) 

  

תגובות:

מחברת "רענן בשטח", נמסר: "אנו חברה מובילה בתחומינו, ועל-פי החוזה שיש לנו עם המועצה מותר לנו לקיים בחוף שני סוגים של אירועים - עסקיים ואירועי מועצה - שאותם עלינו לבצע בהתאם להתחייבויות השונות (הקשורות לנקיון החוף, פיתוחו והדאגה לבטיחות ולרעש שבו). חשוב להדגיש כי אנו פועלים בצמוד מאוד לחוזה ולא מפרים אותו וכי אנו בני המקום. התושבים המתלוננים הם קומץ של תושבים שיש להם אינטרסים אישיים. חלקם צרי עין וקנאים ואחרים כנראה פשוט היו רוצים חוף ריק מאדם, שישרת רק אותם לבד".

 

אלון ירושלמי, השותף בחברה המפעילה את החוף: "השקענו עשרות אלפי שקלים בפיתוח החוף והטיילת לרווחת התושבים ואנו פועלים בהתאם להוראות החוק".

 

עו"ד עמית ברכה הוסיף ומסר כי "בימים אלה בוחנת עמותת 'אדם טבע ודין' את התנהלות המועצה ובמידה ונמצא כי מתקיימים אירועים בניגוד לחוק - לא נהסס לנקוט בהליכים משפטיים". באשר לטענותיו של ראש המועצה, רני אידן, לפיהן לא מתקיימות הפרות בוטות, הבהיר ברכה כי "הטענה לפיה אין לשפוט אירוע בודד היא טענה לא רצינית - שכן בכל חודשי הקיץ מתקיימים בחוף מכמורת אינספור אירועים, שהלכה למעשה מביאים לסגירת החוף בפני הציבור".


פורסם לראשונה 06/06/2008 15:01

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: לע"מ
אחד היפים בארץ. חוף מכמורת
צילום: לע"מ
מאות אנשים מדי שבוע. אירוע בחוף
צילום: באדיבות העמותה לשמירה על חוף מכמורת
מומלצים