שתף קטע נבחר

לא רק כי הוא טעים: מתכונים בריאים במיוחד עם ג'ינג'ר

הוא טעים מאוד, בריא עוד יותר, ומופיע בהמון צורות, קבלו את הגי'נג'ר, השורש הכי נחשב במטבחי מזרח אסיה. פיליס גלזר מציגה את הג'ינג'ר ומגישה מתכונים

יש לי חברה שברגע שהיא עוברת את סף ביתי עיניה נמשכות לכיוון מדף השני במטבח, והיא צועדת אליו כמהופנטת עד שהיא מגיעה לצנצנת הזנגביל המסוכר ומכניסה פרוסה לפה. רק זה מרגיע אותה.

 

קשה להאמין, אבל פעם ג'ינג'ר היה נקרא רק "זנגביל" בארץ, וניתן היה להשיג אותו רק בצורה של אבקה מיובשת או מסוכר, ואם כבר היה ג'ינג'ר טרי, הוא נמכר במחיר של הקוויאר. עכשיו הוא נמצא ברשתות השיווק, אצל ירקנים ואפילו במיני-מרקט שליד ביתי.

 

למה ג'ינג'ר? לא רק כי הוא טעים. ברפואה הסינית, נחשב הג'ינג'ר לתבלין מחמם, שמשפיע על הלבלב, הקיבה והריאות, ומרפאים המטפלים בשיטה הזו ממליצים עליו נגד בחילות (אך לא לנשים בהריון), כאבי ראש, עיכול לקוי, הצטננות, נזלת ושיעול. בימי קדם, שימש הג'ינג'ר כחלק הציוד הכרחי לכל יורד ים סיני, כי הוא יעיל במיוחד נגד בחילות.

 


(צילום: אביגיל עוזי)

 

ברפואה ההודית האיורוודית, העתיקה יותר אפילו מהרפואה הסינית, גילו המרפאים הקדומים שהג'ינגר מאזן, מנקה ומחזק את הגוף, מוסיף אנרגיה, מסייע לעיכול, לספיגת מזון ו"תרופות" טבעיות, פועל נגד מחלות ויראליות, ואפילו מרגיע דלקת פרקים. אצל השכנים במלזיה, משמש הזנגביל גם היום כחלק מטיפול לפצעים, עיניים כואבות, אסטמה, אפילפסיה, גידולים סרטניים, ולאחר לידה. רחוק באפריקה, הניגרים משתמשים בג'ינג'ר לטיפולי מלריה ומעבר לים, בג'מייקה הוא משמש לטיפול בדלקות בדרכי השתן.

 

איך בוחרים  ושומרים שורש טרי

קונים שורש שנראה כמה שיותר צעיר, עם קליפה דקה. לפעמים יש משלוחים של שורשים צעירים עם קליפה כמעט שקופה. אם השורש גדול, אפשר לשבור חתיכה לפי הצורך. אם הוא פריך, הוא באמת טרי. ככל שהשורש מתיישן, קליפתו הופכת עבה ומקומטת, תוכנו הופך סיבי, טעמו הופך חזק וחריף וקשה לגרר אותו.

 

ג'ינג'ר טרי זקוק לאויר כדי נשום, אך הוא אוהב קצת לחות. אפשר לשמור אותו בשקית נייר במגירת הירקות שבמקרר, או לעטוף אותו במגבת מטבח לחה ולשים אותו בשקית שניתנת לסגירה. ניתן גם לחתוך אותו לחתיכות ולשמור ביין שרי, סאקי, או מירין (יין אורז) במקרר, עד ל-3 חודשים.


(צילום: נועם לוי)

 

מה עושים עם ג'ינג'ר טרי

  • כיף אמיתי להוסיף ג'ינג'ר טרי מגורר למרק מיסו יפני ולמרקים הודיים ומזרחיים.
  • הוא משבח סלט עוף, סלט איטריות תאילנדי, סלטי ירקות כמו כרוב וסלטי פירות.
  • הגי'נג'ר פנטסטי כחלק ממרינדות ומאכלים מוקפצים בנוסח המזרח הרחוק ומתאים מאוד לדגים, לעופות ולבשרים.
  • הוא נהדר בתבשילי קארי ובמשקאות הודיים כמו ה"לאסי" שמבוסס על יוגורט ופירות.
  • שימו ג'ינג'ר חתוך למקלות במים רותחים, כוס תה או סיידר חם.
  • חיתכו לגפרורים והוסיפו אותו לריבות.

 

מה עושים עם זנגביל מסוכר?

אפשר לקנות זנגביל מסוכר בחנויות תבלינים, בשוק, בחנויות טבע ולאחרונה גם ברשתות השיווק, ליד הפיצוחים. הוא נמכר בקוביות או פרוסות, גם בגרסה מופחתת סוכר. הנה כמה הצעות לשימוש:

  • מפזרים אותו קצוץ על סלט פירות, פרוסות מלון מקוררות, גלידת או סורבה.
  • מוסיפים לבלילות של דברי מאפה כמו עוגות ועוגיות.
  • מוסיפים אותו קצוץ לסלטים, כמו כרוב למשל.
  • מוסיפים לתבשילי ירקות, עוף ובשרים.
  • מכניסים חתיכה לכוס תה או סיידר חם. מחכים עד שהוא מתרכך.

 

מה עושים עם אבקת זנגביל?

קונים סחורה טובה בכמויות קטנות (אלא אם משתמשים בכמויות גדולות) ושומרים בצנצנת סגורה היטב, הרחק מאור וחום. אם אין לה ריח - זרקו אותה  לפח. כנ"ל אם יש בה אבקהאורחים לא צפויים. כדאי לבדוק מדי פעם.

 

  • אבקת ג'ינג'ר מוסיפים טעמים מזרחיים והודיים למרקי קטניות או ירקות, לרטבים ולמרינדות, ולתבשילי בשר ודגים, ודגנים, קיטניות וירקות. נהדרת בעוגות פירות יחד עם אגוז מוסקט וקינמון.

 

לאסי פפאיה וג'ינג'ר

מטיילים להודו תמיד נתקלים בלאסי, המשקה ההודי המסורתי שמבוסס על תערובת של יוגורט ומים או מיץ ופירות. הוא מוגש מתוק או מתובל לכיוון המלוח, ומתאים לאקלים ההודי בעזרת תבלינים ועשבי תיבול.

 

המרכיבים (ל-4 מנות או 2 - לאנשים שלא יכולים להתאפק)

1 כוס יוגורט, רצוי יוגורט סמיך כמו יוגורט בופאלו

2 כוסות מים קרים מאד

1 פרוסה עבה ג'ינג'ר טרי מקולף וקצוץ גס

2 כוסות של קוביות פפאיה (בערך ½ פרי גדול בשל) – אפשר גם מנגו בעונה

2 כפות דבש, 2-3 תמרים מגולענים או סילאן טבעי (אם רוצים)

כמה טיפות מי וורדים (אם רוצים)

עלי נענע לקישוט

 

אופן ההכנה:
  1. מכניסים יגורט, מים, ג'ינג'ר ופפאיה לממחה (בלנדר) ומערבלים לתערובת חלקה. טועמים ומוסיפים דבש או סילאן. יוצקים לכוסות, מוסיפים קוביות קרח אם רוצים ומקשטים בנענע. אפשר גם לקשט עם שיפוד קוביות קטנות של פפאיה.

 

גיוונים:

  • מוותרים על הדבש ומוסיפים מיץ לימון (או ליים בעונה), מלח ופלפל שחור לפני הטעם.
  • מחליפים את הפפאיה במנגו או בננה.

 

שעועית ירוקה עם פטריות, טופו וג'ינג'ר

מנה מהירה וטעימה, עשירה בחלבון וויטמיני B ומינרלים. אני מוסיפה גם פטריות שאטקי מיובשות שנחשבות כמחזקות לב (שורים במים רותחים עד שהפטריות תופחות, נפטרים מהגבעולים הקשים ופורסים לרצועות). אפשר לגוון ולהחליף חלק או את כל השעועית בתרד, אפונת שלג או אפונה.

 

המרכיבים (4 מנות):

1 חבילה טופו (במשקל של כ-350 גרם)

4 כפיות שמן בוטנים, קוקוס או קנולה

8 פטריות שמפיניון בינוניות, חתוכים לחצאים או רבעים לפי הגודל.

2 חופנים נדיבים שעועית ירוקה טרייה או שעועית שלמה קפואה

2 שיני שום גדולות פרוסות לאורך

1/5 3 ס"מ שורש ג'ינג'ר טרי, מקולף חתוך לגפרורים

1/2 כוס בצל ירוק צעיר קצוץ גס

1-2 פלפל שאטה שלמים (לא הכרחי)

1 כפית סוכר טבעי או דמררה

1 כף חומץ אורז או חומץ יין אדום

מלח ופלפל לפי הטעם

1 כף שמן שומשום כהה

 

אופן ההכנה:
  1. חותכים את הטופו לקוביות בגודל 1 וחצי ס"מ. מחממים 2 כפיות שמן בוטנים על להבה בינונית-קטנה ומטגנים עד להזהבה קלה. שמים בצד.
  2. אם משתמשים בשעועית שלג, אין צורך לחלוט. אם משתמשים בשעועית טרייה, מורידים קצוות וחולטים במעט מים רותחים מומלחים קלות עד שהן ירוק עז ומתחילות להתרכך. אם משתמשים בשעועית שלמה קפואה (לא שעועית ירוקה רגילה),מפשירים וחולטים ל-2 דקות בלבד. מסננים היטב אך שומרים את המים.
  3. מחממים את 2 כפיות השמן שנותר במחבת גדולה או ווק מעל להבה בינונית-גדולה. מוסיפים שום וג'ינג'ר ומקפיצים כמה שניות.
  4. בוחשים פנימה בצל ירוק ,פטריות, פלפל שאטה ושעועית ירוקה, ומקפיצים כ2- דקות.
  5. מחזירים את הטופו עם הסוכר והחומץ ומבשלים ביחד עוד דקה או שתיים. מתבלים במלח ופלפל לפי הטעם. (מוסיפים כמה טיפות ממי הבישול אם צריך כדי למנוע חריכה). מסדרים על מצע אורז חום או אטריות שעועית ויוצקים מלמעלה שמן שומשום כהה. מגישים עם רוטב סויה אמיתי בצד.

 

קוראים שואלים

לינת שואלת: האם יש מתכון שאינו מסובך מדי ומתאים גם לילדים (בני 6) שתוכלי להמליץ עליו? ניסיתי להוסיף לביצה קצת חלב ולהכין מעין פנקייקים אבל זה לא ממש עבד. אודה מאוד על תשובתך.

פיליס עונה: יש לי המון רעיונות למתכונים שמתאימים לילדים אבל את צריכה לתת לי כיוון יותר ברור (ארוחת בוקר, ארוחות צהריים? חטיפים? בשרי, חלבי, צמחוני?) מאחר שניסית להכין פנקייק, אתן לך מתכון קל, אבל תדעי לך שילדים גם מאד אוהבים "פרנצ' טוסט"(לחם מטוגן)  שאפשר להכין בגרסה בריאה: משתמשים בפרוסות לחם מלא אמיתי (כמו לחם בריאות של "אדמה"), טובלים בתערובת של ביצה טרופה עם מעט חלב, קורט קינמון וכמה טיפות תמצית וניל טבעי (לא מלאכותי), מחממים מעט שמן קנולה או חמאה במחבת ומטגנים. מגישים עם סירופ מייפל טבעי אורגני (יש בזול ב"ניצת הדובדבן"), דבש, סילאן, או ריבה ללא תוספת סוכר (שלא הומתקה בממתיקים מלאכותיים).

 

פנקייק גרנולה

פתרון קל וכייפי לארוחה מהירה ומזינה. עדיף לאכול טרי אך אפשר להכין מראש ולהקפיא בקופסאות פלסטיק אטומות. להפשרה, מחממים בטוסטר אובן או מספר שניות (בלבד!) במיקרוגל.

 

המרכיבים (ל-10 פנקייק):

1/2 1 כוסות גרנולה

1 כוס חלב סויה, חלב רגיל או חלב דל שומן (ללא מייצבים!)

2 ביצים, רצוי אורגניות

3 כפות דבש

1/4 כוס שמן קנולה או אחר, עדיף בכבישה קרה

1 כוס קמח מלא, קמח מלא מנופה או חצי קמח לבן וקמח מלא

2 כפיות אבקת אפייה

1/2 כפית מלח

 

אופן ההכנה:
  1. בקערה קטנה, שורים את הגרנולה בחלב כ-5 דקות.
  2. טורפים פנימה את הביצים, השמן והדבש.
  3. בקערה נפרדת, מנפים את הקמח, אבקת האפייה והמלח ומוסיפים לבלילה שבקערה. מניחים בצד ל-5 דקות.
  4. מחממים מחבת יבשה ובעזרת מגבת נייר ומעט שמן, משמנים במהירות וקלות (כדי לא לשרוף את הידיים). יוצקים רבע כוס מהבלילה למחבת ומטגנים עד שבועות מופיעות על פני הבלילה ומתחילות לבקוע והפנקייק משחים קלות בתחתית, הופכים ומטגנים כחצי דקה את הצד השני. חוזרים על הפעולה, עד תום הבלילה.
  5. מגישים חם, עם סירופ מייפל אמיתי, דבש, סילאן טבעי או ריבה ללא תוספת סוכר מדוללת במים רותחים ומחוממת.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קליפה כמעט שקופה. שורש טרי במיוחד
צילום: עדי עליה
צילום: גיא רובננקו
חובה ליד הסושי. ג'ינג'ר כבוש
צילום: גיא רובננקו
מומלצים