שתף קטע נבחר

צחוק זה עניין רציני

"ילדה קטנה שסירבה לקבל תרופה - הסכימה לקבל אותה בעזרת בלונים וכמה טריקים. האחות שהייתה בחדר אמרה לי משפט שגרם לי צמרמורת ושינה את חיי - 'אנחנו צריכים אחד כמוך כאן באופן קבוע'. עם המשפט הזה הלכתי לישון באותו לילה. איציק הליצן , ממסיידי תחום הליצנות הרפואית בארץ כותב ברצינות על ליצנות רפואית ועל התנדבות

"אל עולם הליצנות הרפואית הגעתי במקרה, כשלפני כ-16 שנים קיבלתי טלפון מבלהה ניצן, יו"ר אגודת ידידי המחלקה הכירורגית בבית חולים שניידר. ניצן שאלה אותי אם אני מוכן להופיע בהתנדבות מול ילדים המאושפזים במחלקה. שמחתי מאוד על ההזדמנות להופיע בפני ילדים חולים, ובזמן ההופעה שמתי לב שיש ילדים שלא הגיעו להופעה בגלל היותם מרותקים למיטה. שאלתי את אחד הרופאים אם אפשר לעבור בין המיטות ו'לעשות להם שמח', והוא ענה מיד "זה מאוד רצוי".

 

הגעתי למיטה בה שכב נער כבן 15. חייכתי אליו בזמן שליד מיטתו עמדו שלושה רופאים שהתלבטו "מה לעשות איתו". הם פנו אליי ואמרו: "אולי תצליח לגרום לו "לחייך". מבט מצחיק של ליצן וטריק משעשע, גרמו לו בבת אחת להתחיל לצחוק. השיעול שגרם לו הצחוק הוציא החוצה את כל מה שהיה צריך להוציא, והרופאים לא הצליחו בדרכים קונבנציונאליות. הרופאים שעמדו המומים אמרו לי "על התרופה הזאת לא חשבנו". בחדר אחר, ילדה קטנה שסירבה לקבל תרופה - הסכימה לקבל אותה בעזרת בלונים וכמה טריקים. האחות שהייתה בחדר אמרה לי משפט שגרם לי צמרמורת ושינה את חיי - "אנחנו צריכים אחד כמוך כאן באופן קבוע". עם המשפט הזה הלכתי לישון באותו לילה.

 

בבוקר התקשרתי לבלהה, והודעתי לה שאני מפנה בוקר בשבוע ומגיע להתנדב במחלקה. נכון שבהתחלה הצוות לא ידע איך לקבל את זה שליצן מסתובב במחלקה. מחדרים שקודם נשמע שם רק בכי פתאום נשמע צחוק, ילדים שסירבו לקבל טיפולים שמחו לשתף פעולה, הורים שאמרו שזה החיוך הראשון של הילד מאז התאונה או האשפוז.

 

"ואז, מנהל המחלקה הכירורגית, פרופסור זר, הודיע לי שמהיום אני חלק מהצוות שלו. ומאז אני מגיע בבוקר, חובר לאחות האחראית ומקבל ממנה "תוכנית עבודה" - לאן לגשת, במי לטפל ומה צריך לעשות עם כל ילד. בדרך כלל אני נשלח למקרים הקשים יותר של המחלקה: ילדים אחרי תאונות, ניתוחים קשים, כוויות. לכל ילד אני מכין תוכנית טיפול בהתאם למקרה. ילדים אחרי ניתוחים למשל, צריכים לנשום נכון, בעזרת משרוקיות ובלונים אני גורם להם להפעיל את מערכת הנשימה. ילדים אחרים שצריכים לרדת מהמיטה, משוכנעים בעזרת צחוק, קסמים וטריקים מצחיקים - וזה עוזר מאוד.

 


"חיוך קטן של אושר מנצח מחלה גדולה" 

 

חשוב לציין שהליצנות הרפואית לא באה במקום הטיפול הרפואי של רופא, אחות, פיזיותרפיסטית ושאר הצוות, אלא כטיפול נוסף ומשלים, שלפעמים מגיע למקומות שאף רופא לא יצליח להגיע. ההומור והצחוק בטיפול משפיעים לא רק על הילד החולה, אלא על כל המשפחה שלצידו. כל המתחים והמצוקות יורדים ברגע שהילד מוציא את החיוך הראשון. נכון שההורים לא אחת קצת מבוהלים, כשהרופא אומר להם שעוד מעט יגיע "איציק הליצן" לטפל בילד שלהם. אבל ברגע שהחיוך מגיע, הכול נעשה הרבה יותר קל - חיוך קטן של אושר מנצח מחלה גדולה.

 

למחלקה האונקולוגית הגעתי בעקבות ילדים שהיו מאושפזים במחלקה הכירורגית, גילו אצלם את מחלת הסרטן תוך כדי האשפוז - ואז הם עברו מחלקה. הלכתי לבקר אותם באונקולוגית וכשראיתי שם את הילדים בלי השיער, שהסבל שלהם  גדול מאוד, החלטתי שאני צריך לפנות יום יוסף ולוהקדיש אותו למחלקה האונקולוגית. מאז אני מגיע פעמיים בשבוע לבית החולים ומבקר במחלקות כירורגית אונקולוגית, חדרי ניתוח התאוששות וטיפול נמרץ.

 

העבודה במחלקה האונקולוגית שונה מהמחלקות האחרות. בכל המחלקות פוגשים

את הילד לטיפול בין פעם אחת לשלוש פעמים - תלוי במצבו. באונקולוגית, אתה הופך לחלק מהמשפחה המורחבת בכל תקופת הטיפולים. באונקולוגית קיים מצב בו נאלצים  "להיפרד"" מילדים, והמפגש עם המוות הוא קשה כי הכרת את הילד כל כך מקרוב בכל תקופת אשפוזו. לא אחת יצא לי להיפרד מילד ומיד אחר כך לנסוע להופעה שלי כ"איציק הליצן" מול ילדים בריאים - לעלות על במה ולהיות הליצן הכי מצחיק בעולם. זה נתן לי פרופורציות בחיים ולימד אותנו להעריך את מה שיש לי. אני ממליץ גם לכם להתנדב ולעשות משהו לנפש שלכם, הנתינה והעזרה לזולת היא דבר מאוד חשוב.

 

גיליתי שמה שהרגשתי בבטן, הוכח גם מדעית - הכוח המרפא של ההומור והצחוק הוכח במספר מחקרים. הצחוק מסייע להרפיה, מפחית כאב באמצעות ייצור אנדורפין, מסייע למערכת החיסון על ידי הגדלת מספר תאי הלימפוציט T והפחתת הנסיוב קורטיזול בדם, עוזר לעידוד השקפה חיובית והתמודדת עם מצבים קשים. בנוסף הוכח כי ההומור מגביר את סיכויי העמידה בתהליכים רפואיים שונים, ומאיץ את החלמת המטופל.

 

אני נשוי ואב לשלושה וכשאני חוזר הביתה מיום של נתינה, אני קורא לעצמי "הבן אדם הכי מאושר בעולם", כי אומרים "שהאושר הוא דרך ולא גורל" ואני בחרתי להיות מאושר. לכל אחד מאיתנו יש 'חבילה של בעיות' - עבודה, פרנסה, הורים מבוגרים ועוד. החוכמה היא לדעת לתמרן בין הכול, ולמצוא זמן לעצמך כדי להישאר שפוי בעולם הזה, בו שום דבר לא מובן מאליו. אני מאחל לכולנו שנצליח לתת כמה שיותר ותמיד נהיה בצד הנותן ולא בצד המקבל.

 

"איציק הליצן" (איציק עוזרי) ממייסדי תחום הליצנות הרפואית בארץ, מתנדב בבי"ח שניידר מזה 16 שנה.

 

'מכללת רידמן' מזמינה את הציבור הרחב לאירוע פתיחת קיץ המשלב מופע מוסיקת עולם ומדיטציה מונחית, דוכני מזון ואלכוהול, עמדות טיפולים פתוחות, ועוד. כל הכנסות האירוע ייתרמו למטרת עידוד ליצנות רפואית בבית החולים שניידר לילדים. "חגיגת קיץ" 26.6.08 מ-20:00 בערב, מכללת רידמן, קמפוס רמת אביב, רח' חיים לבנון 26.

 

 


 

גולשים המעוניינים לפרסם מאמרים, הגיגים, מחשבות ודעות אודות החברה בישראל ובעולם, מוזמנים לשלוח לדוא"ל hevra@y-i.co.il ולציין בנושא - עבור מדור "קריאה לסדר". החומרים יפורסמו בהתאם לשיקולי המערכת.

 

לקריאות נוספות לסדר:

"חוק הדיור הציבורי - דוגמא לשינוי חברתי אפשרי"

"ציד אדם ברחובות תל אביב"

"מילון המונחים לפילנטרופ המתחיל"

"שלח את עמי, גם האתיופים הם חלק ממנו"

"בירת האפליה"


פורסם לראשונה 18/06/2008 13:04

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
העיקר הבריאות
צילום: רפי דלויה
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים