שתף קטע נבחר

האב לא שילם על הארוחה, בתו הושפלה בכיתה

מורה בבית ספר ברהט העמידה ליד הלוח תלמידים שהוריהם לא שילמו עבור הארוחה המגיעה להם במסגרת מפעל ההזנה - והשפילה אותם. ד"ר עוואד אבו-פריח: "בתי אמרה לי 'כולם חושבים שאני ענייה'. היא לא תצא מהטראומה הזו". משרד החינוך: נפל פגם בהתנהלותה של המורה

כך ייעשה לתלמידים שלהוריהם אין מספיק כסף. מורה בבית הספר אבו-עוביידה ברהט קראה בשמותיהם של תלמידים שהוריהם לא שילמו עבור הארוחה החמה המגיעה להם במסגרת מפעל ההזנה, והורתה להם לגשת לקדמת הכיתה, שם שאלה אותם - תוך השפלתם הפומבית - מדוע לא שילמו ההורים עבור ארוחות חודש יוני.

 

רכז פורום החינוך הערבי בנגב, ד"ר עוואד אבו-פריח, סיפר אתמול (ג') ל-ynet כי בתו, תלמידת כיתה א' בבית הספר, היתה בין הילדים שנקראו לעמוד ליד הלוח והושפלה על-ידי המורה. "היא סיפרה לי שהעמידו אותה ליד הלוח כי לא שילמתי עדיין את הכסף עבור הארוחה", אמר אבו-פריח. "היא אמרה לי 'כולם חושבים שאני ענייה'. זה לא בסדר. היא לא תצא מהטראומה הזו".

 

חוק ארוחה יומית לתלמיד, המוכר גם כ"מפעל ההזנה", קובע כי במסגרתו יקבלו תלמידים ארוחה חמה אחת מדי יום, במסגרת יום לימודים ארוך. החוק קובע אלו יישובים זכאים לכך, בדרך כלל לפי מדד סוציו-אקונומי, והמימון נעשה על-ידי הרשויות המקומיות ותשלומי ההורים. לפורום החינוך הערבי בנגב הגיעו לאחרונה תלונות מהורים על דרישות גבוהות מהמותר בחוק וטענות על השפלת ילדים שהורים לא שילמו עבור האוכל.

 

פורום החינוך הערבי בנגב שלח מכתב למנהלת מחוז הדרום במשרד החינוך, עמירה חיים, ולעיריית רהט, שקובל על "פגיעה קשה בכבוד הילדים" במערכת החינוך ברהט. המכתב, שנשלח באמצעות עו"ד תמי הראל בן-שחר מהקליניקה לזכויות בחינוך, חטיבת זכויות האדם המרכז האקדמי למשפט ולעסקים, מציג פירוט של האירועים החמורים ביותר שאירעו בחלק מבתי הספר בעיר.

 

"מענישים את הילד בשל מחדלי הוריו"

במכתב מציינת הראל בן-שחר, כי התנהגות זו סותרת את מטרת החוק, שכל כולו נועד לצמצם את הפערים, לקדם את השוויון, ולטשטש במעט את ההבדלים בין תלמידים עניים ותלמידים מבוססים. לטענתה, אופן גביית הכסף נקבע בחוק "מתוך מטרה לשמור באופן קפדני על צנעת הפרט של התלמידים ועל כבודם. יש להצטער מאד על העובדה כי כללים חשובים אלה נרמסים ברגל גסה".

 

לדברי עורכת הדין, "התנהגות פסולה מעין זו, אשר נועדה להפעיל לחץ על ההורים באמצעות ילדיהם, פוגעת באופן קשה בכבודם של הילדים, אשר קלון עוניים נחשף ומוצג באכזריות לעין-כל". לטענתה, "השימוש בילדים וברגשותיהם ככלי לשם השגת מטרות כלכליות ראויה לכל לשון של גינוי, ומהווה ענישת הילד בשל מחדלי הוריו". הפורום דורש לבצע בדיקה דחופה ואף שוקל הגשת תלונה משמעתית נגד האחראים.

 

ממשרד החינוך נמסר בתגובה לטענות, כי "נפל פגם בהתנהלותה של המורה כשפנתה באופן ישיר לתלמידה, בבקשה להסביר את סוגיית התשלום עבור ההזנה".

במשרד מציינים, כי "לא היה כל מקום לעשות זאת בנוכחותה של התלמידה, אלא מול הוריה בלבד. בבית הספר ידוע על מקרה אחד בלבד. המורה מסרה בתגובה כי פנייתה נעשתה ברגישות רבה ללא כל כוונה לפגוע בתלמידה וברגשותיה".

 

אבל ההסבר הזה אינו מספק את אבו-פריח, שעדיין מנסה להתגבר על העוול שנעשה לבתו. "אסור להתעלל כך בילדים", אמר "ילד בכיתה א', מה הוא מבין על התשלום. את הבנות שלי הוציאו מהכיתה כאילו הן עניות. צריך להוציא את בית-ספר מהמשחק הזה - המורה הופך למתעלל כדי להביא כסף לעירייה".


פורסם לראשונה 17/06/2008 22:45

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: סי די בנק
הושפלה לעיני כל. אילוסטרציה
צילום: סי די בנק
מומלצים