שתף קטע נבחר

ארה"ב: מקיין מיישר קו עם בוש והרפובליקנים

מועמד הרפובליקנים לנשיאות ג'ון מקיין מבקש למשוך את קולותיהם של דמוקרטים מתונים ועצמאיים, ולהציג את עצמו כמועמד עצמאי בעמדותיו, שאינו ממשיך דרכו של הנשיא הלא-פופולרי ג'ורג' בוש. ואולם מבדיקת נאומיו מאז שהפך למועמד מפלגתו לנשיאות עולה כי הסנאטור מאריזונה פוזל ימינה ומביע עמדות דומות לאלה של הנשיא היוצא

המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארצות הברית, ברק אובאמה, מבקש להציג יריבו במירוץ, ג'ון מקיין, כממשיך דרכו של הנשיא היוצא ג'ורג' בוש, שהפופולאריות שלו מצויה בשפל המדרגה. זאת, בתקווה שהמעשים שנתפסים בעיני הציבור האמריקני ככישלונותיו הגדולים של בוש - בעיקר ניהול המלחמה בעיראק והאחריות למשבר הכלכלי - ידבקו במקיין.

 

עם זאת, ב-25 השנים ששירת בקונגרס האמריקני, היה מקיין עצמאי יותר בדעותיו מאשר עמיתיו הרפובליקנים, ולא פעם הצטרף לסנאטורים דמוקרטים כדי להעביר חוקים בניגוד לעמדות השמרניות. המוניטין האלה עוררו בקרב השמרנים במפלגתו רתיעה מסוימת ממועמדותו.

 

ואולם, מבדיקת נאומיו של מקיין בשלושת החודשים האחרונים, מאז שניצח במירוץ הרפוליקני על מועמדות המפלגה לנשיאות, עולה כי מקיין מחזר בלהט אחרי הבסיס השמרני של מפלגתו. מהבדיקה, שאותה ערך העיתון "ניו יורק טיימס", מתברר כי עמדותיו הבסיסיות בנושאים החשובים - הכלכלה, המלחמה בעיראק, סוגיית ביטוח הבריאות, ההתנגדות להפלות ומינוי שופטים לבית המשפט העליון - דומות עכשיו להפליא לאלה של הנשיא בוש, אותו נשיא שממנו הוא מנסה להתנער בפומבי.

 

מקיין מבצע עכשיו ריקוד כמעט בלתי אפשרי: מצד אחד, הוא רוצה להצטייר בעיני השמרנים כמועמד מטעמם, כדי לדרבנם לתמוך בו. מנגד, הוא מבקש להציג בפני המצביעים העצמאיים והדמוקרטים המתונים - שבלעדיהם לא יוכל לנצח בבחירות בנובמבר - פן אחר, של מקיין העצמאי בדעותיו, במיוחד לנוכח האווירה הציבורית שאינה ידידותית כלפי הרפובליקנים.

 

חתך ימינה בתחומי ביטחון וכלכלה

בעבר הלא רחוק, תמך מקיין בחקיקה שתציע ל-12 מיליון המהגרים הבלתי חוקיים השוהים בארה"ב מסלול התאזרחות. באחרונה הוא הקשיח את עמדתו, וקבע כי לפני שמסדירים את מעמדם החוקי הסופי של המהגרים הבלתי-חוקיים המתגוררים בארה"ב, יש לנעול את הגבול ולמנוע חדירה של מהגרים בלתי-חוקים נוספים.

 

מקיין ביקר את ממשל בוש על שלא גינה את דרכי החקירה השנויות-במחלוקת של חשודים בטרור בכלא במפרץ גואנטנאמו, הכוללות גם עינויים. כמי שהיה בעצמו עצור במשך חמש וחצי שנים, מקיין טען שעינויים היא שיטה בלתי-אפקטיבית לחילוץ מידע מאסירים, משום שאסיר תחת עינויים עשוי לומר לחוקריו את מה שאלה מצפים ממנו לומר. עם זאת, מקיין התיצב לימינו של בוש והביע תמיכה בחוק הציתות שהעביר ממשלו, שמאפשר לשלטונות לצותת לשיחות טלפון ולהודעות דואר אלקטרוני מחו"ל במאמץ לאתר התארגנויות לפיגועי טרור.


בוש ומקיין. מצאו את ההבדלים (צילום: רויטרס)

 

נשאר ליברלי רק בתחום הירוק

העיתון "ניו יורק טיימס" ציין כי מקיין אף שינה את עמדותיו בתחום הכלכלה, ואלה דומות עתה להפליא לעמדותיו של הנשיא בוש. מקיין תומך עכשיו בעמדת בוש להפחית באופן משמעותי את המסים, הקלה שתסייע בעיקר לעשירי ארה"ב. זאת, בניגוד להצעתו של יריבו אובאמה - להפחית מסים למעמד הביניים, ולהגדיל את נטל המס על אלה המשתכרים יותר מרבע מיליון דולר בשנה.

 

בעוד שהדמוקרטים תומכים בניסוח חקיקה שתבטיח ביטוח רפואי ממלכתי, מקיין תומך בהקצאת 5000 דולר לשנה מכספי מיסים לשם מימון ביטוח רפואי שאותו יעשה כל מבוטח באופן עצמאי.

 

עם זאת, מסתמן תחום אחד שבו מקיין עדיין מחזיק בעמדות ליברליות יותר מאשר הנשיא היוצא - והוא התחום הסביבתי. בניגוד לנשיא בוש ומרבית הרפובליקנים התומכים בהצעה להתחיל לבצע קידוחי נפט בשמורת הטבע הענקית באלסקה, מצדד מקיין בעמדה הדמוקרטית, הגורסת כי אסור לפגוע בשמורה. הוא שונה מבוש גם בתמיכה בחקיקה להגבלת פליטת גאז החממה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
מקיין. אותה הגברת בשינוי אדרת?
צילום: AP
מומלצים